Tilslutning af sengelamper.

EISOE
EISOE
2757 7400
Jeg er blevet lidt rusten.....

Men mener at jeg godt må tilslutte natlamper over sengen direkte til Fase og nul, hvis der er en afbryder på lampen ( det måtte man ikke da jeg var i lære )

Er jeg galt på den ?

Grunden til at jeg spørger er at jeg er ved at sætte miljøvæv op i sommerhuset med gipsvægge - og er kommet til soveværelset. Der vil jeg gerne føre et kabel fra stikkontakten op til natlamperne i stedet for den ledning, der er sat i stikkontakten. Jeg skal jo alligevel spartle væggene så et hul eller 2 mere gør ikke den store forskel når jeg er i gang. Hvis der sidder tilslutningsklemmer i lampen behøver jeg vel ikke engang dåse bagved når der ikke sløjfes.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rolias
Rolias
1072 4736
er du ikke elektriker ? jeg undres ofte over de nye regler, og de bliver lavet om hele tiden,
det er tilladt at mure et kabel ind i væggen,det ville jeg aldrig gøre , jeg ville altid lægge rør,
følg din sunde fornuft, og hvis du absolut vil følge bogen, så læs fællesregulativet, og stærkstrømsbekendtgørelsen,

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

EISOE
EISOE Trådstarter
2757 7400
Jo jeg er - men har arbejdet med tavler de sidste 25 år. ( lavspændingsdirektivet EN 61439 og maskindirektivet )

Tak for hjælpen

KimArndt
KimArndt
191 7100
Jeg har selv noget ligende i tankerne.. Jeg har dog en dåse bag lamperne, så der senere evt. kan sættes et lampeudtag eller stik op, skulle det blive nødvendigt.
Annonce
Annonce
Rolias
Rolias
1072 4736
i gamle dage, fandtes der nogle små metaldåser til indmuring, de hed lampetdåser,
de var meget brugt i entreer, og i den fine stue,
der var et metallåg med et hul i midten, hvor tilslutningsledningen gik igennem,
når den var monteret , kunne lampetten hænges op, og skjule dåsen(ingen synlige ledninger)

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

EISOE
EISOE Trådstarter
2757 7400
Jeg kan nu sagtens sætte en forfradåse i og få den skjult af lampen - det var mest det med fase og nul jeg var i tvivl om.

Men ja, reglerne bliver lavet om hurtigt - også indenfor mit område.

Det med indmuring af kabler er jeg enig med dig i - men ser ikke noget problem i at trække et ca. 0,5m langt kabel inde i en gipsvæg - det vil sagtens kunne skiftes

Der er faktisk mange ting du må lave der hjemme, uden at have nogen viden inden for området. (Ikke ens betydning med at man skal oppe ud i det hvis man bare er en smule i tvivl, for konsekvenserne er store!)
Du må lave alt el arbejdet efter en stikprop / lapeudtag, men selvfølgelig skal de gældende regler være opfyldt, man må til og med udskifte gamle stikkontakter og afbrydere til nyt materiel (Skal dog bibeholde de gamle ledninger!)

Med hensyn til dine lamper på væggene, må man gerne tilslutte dem bagpå uden et lampested eller en dåse. Men husk dog at du ikke må indmure alm. ledning.
man må også gerne tilslutte det vores elnet, skal bare kunne afbrydes.

Håber det var svar nok
Annonce
EISOE
EISOE Trådstarter
2757 7400
Det med afbryderen vidste jeg godt - mit spørgsmål gik på om den i lampen er nok eller om der også skal være en i den faste installation - det skulle der da jeg var i lære - mener det er lavet om så det er nok med en på brugsgenstanden - i dette tilfælde lampen.

Ups - det må være OK - man bruger jo også stikkontakter uden afbryder i dagens Danmark

KimArndt
KimArndt
191 7100
Fedt, så kan jeg også komme videre med mit projekt.
Så gælder det bare om at finde en lampe der ser nogenlunde ud?? Synes jeg har haft svært ved at finde pæne lamper med afbryder.. Hvilke lamper har du kigget på?
Afbryderen på selve lampen er ikke nok, afbrydelsen skal ske i den faste installation. 
EISOE
EISOE Trådstarter
2757 7400
Skrevet af Anders S på 05 mar 2013 21:27
Afbryderen på selve lampen er ikke nok, afbrydelsen skal ske i den faste installation. 

Nå ! - hvad så hvis den tilsluttes i en stikkontakt uden afbryder ? - det er der rigtigt mange lamper der gør

Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Hvad er denne betonbro under terrændæk?
    Lav-Hus (læst 257 gange)
  2. Opretning af meget skæv kældervæg
    Lav-Hus (læst 284 gange)
  3. Kvittering fra byggemarked
    Over hækken (læst 357 gange)
  4. Risikoen ved gamle utilgængelige varmerør
    Lav-Hus (læst 202 gange)
  5. ca pris på nyt badeværelse
    Lav-Hus (læst 75873 gange)
  6. Én 3-faset gruppe med tre 16A stik vs. Tre 1-fasede grupper med hvert ét stk
    Lav-Hus (læst 467 gange)
  7. KPK vision vs. Outline daylight
    Lav-Hus (læst 560 gange)
  8. Låge på vaskemaskine kan ikke åbnes
    Hårde hvidevarer (læst 244 gange)
  9. Gasbrænder?
    Værktøj og maskiner (læst 313 gange)
  10. Hvordan mures en rund væg?
    Lav-Hus (læst 649 gange)
Video

Artikler & guides

Giv nyt liv til hjemmet med kalkmaling

Giv nyt liv til hjemmet med kalkmaling

Brugen af kalkmaling er utrolig trendy, da det giver et råt og naturligt resultat. Overvejer du...

Få nemt og hurtigt flotte trægulve med maling

Få nemt og hurtigt flotte trægulve med maling

Er det på tide at give nyt liv til brædderne i hjemmet? Måske dine trægulve er blevet lidt for...

Skab en unik væg med indfarvet spartel

Skab en unik væg med indfarvet spartel

Du bør læse med i denne guide til brugen af indfarvet spartel, hvis du er træt af at have et hjem...

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også