Tilslutning af sengelamper.

Jeg er blevet lidt rusten.....

Men mener at jeg godt må tilslutte natlamper over sengen direkte til Fase og nul, hvis der er en afbryder på lampen ( det måtte man ikke da jeg var i lære )

Er jeg galt på den ?

Grunden til at jeg spørger er at jeg er ved at sætte miljøvæv op i sommerhuset med gipsvægge - og er kommet til soveværelset. Der vil jeg gerne føre et kabel fra stikkontakten op til natlamperne i stedet for den ledning, der er sat i stikkontakten. Jeg skal jo alligevel spartle væggene så et hul eller 2 mere gør ikke den store forskel når jeg er i gang. Hvis der sidder tilslutningsklemmer i lampen behøver jeg vel ikke engang dåse bagved når der ikke sløjfes.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er du ikke elektriker ? jeg undres ofte over de nye regler, og de bliver lavet om hele tiden,
det er tilladt at mure et kabel ind i væggen,det ville jeg aldrig gøre , jeg ville altid lægge rør,
følg din sunde fornuft, og hvis du absolut vil følge bogen, så læs fællesregulativet, og stærkstrømsbekendtgørelsen,

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Jo jeg er - men har arbejdet med tavler de sidste 25 år. ( lavspændingsdirektivet EN 61439 og maskindirektivet )

Tak for hjælpen

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har selv noget ligende i tankerne.. Jeg har dog en dåse bag lamperne, så der senere evt. kan sættes et lampeudtag eller stik op, skulle det blive nødvendigt.
i gamle dage, fandtes der nogle små metaldåser til indmuring, de hed lampetdåser,
de var meget brugt i entreer, og i den fine stue,
der var et metallåg med et hul i midten, hvor tilslutningsledningen gik igennem,
når den var monteret , kunne lampetten hænges op, og skjule dåsen(ingen synlige ledninger)

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Jeg kan nu sagtens sætte en forfradåse i og få den skjult af lampen - det var mest det med fase og nul jeg var i tvivl om.

Men ja, reglerne bliver lavet om hurtigt - også indenfor mit område.

Det med indmuring af kabler er jeg enig med dig i - men ser ikke noget problem i at trække et ca. 0,5m langt kabel inde i en gipsvæg - det vil sagtens kunne skiftes

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Der er faktisk mange ting du må lave der hjemme, uden at have nogen viden inden for området. (Ikke ens betydning med at man skal oppe ud i det hvis man bare er en smule i tvivl, for konsekvenserne er store!)
Du må lave alt el arbejdet efter en stikprop / lapeudtag, men selvfølgelig skal de gældende regler være opfyldt, man må til og med udskifte gamle stikkontakter og afbrydere til nyt materiel (Skal dog bibeholde de gamle ledninger!)

Med hensyn til dine lamper på væggene, må man gerne tilslutte dem bagpå uden et lampested eller en dåse. Men husk dog at du ikke må indmure alm. ledning.
man må også gerne tilslutte det vores elnet, skal bare kunne afbrydes.

Håber det var svar nok
Det med afbryderen vidste jeg godt - mit spørgsmål gik på om den i lampen er nok eller om der også skal være en i den faste installation - det skulle der da jeg var i lære - mener det er lavet om så det er nok med en på brugsgenstanden - i dette tilfælde lampen.

Ups - det må være OK - man bruger jo også stikkontakter uden afbryder i dagens Danmark

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Fedt, så kan jeg også komme videre med mit projekt.
Så gælder det bare om at finde en lampe der ser nogenlunde ud?? Synes jeg har haft svært ved at finde pæne lamper med afbryder.. Hvilke lamper har du kigget på?
Afbryderen på selve lampen er ikke nok, afbrydelsen skal ske i den faste installation. 
Skrevet af Anders S på 05 mar 2013 21:27
Afbryderen på selve lampen er ikke nok, afbrydelsen skal ske i den faste installation. 

Nå ! - hvad så hvis den tilsluttes i en stikkontakt uden afbryder ? - det er der rigtigt mange lamper der gør

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også