Byde på hus - Hvad er "fair" idag ?

Hejsa

Håber det er i orden at spørge omkring dette, selvom det ikke direkte har noget med byggeri at gøre.

Skal ud og se på et hus på lørdag, som både mig og fruen er faldet for, både indretning samt beliggende hed.

Er ikke den største kræmmer i verden, men hvad vil i mene er fair at byde under udbudsprisen idag, hvor man ikke "skræmmer" sælger helt ?

 - Hvis vi tager udgangspunkt i de mindre pendler byer til Ålborg, fx Vadum, Vestbjerg, Vodskov o lign.
 - Huset er fra 86`er og på 117 kvm samt 900 kvm grund
 - Generelt i pæn stand, og taget er fra 2002 (Ejet af ældre dame)

Udbudsprisen er 1.250.000 kr samt det "kun" har været på marked i 50 dage .... 

Viser det sig at være drømmehuset, vil i så ikke mene at man fint kan byde 1.150.00 kr uden at være alt for fræk idag ? - Tænker som udgangspunkt at 10% ikke er direkte unormalt at et hus sælges under pris ofte, hvilke svarer til 1.125.000 kr.

Man kan selvfølgelig sige at man kan være så "fræk" som overhoved mulig, men vil i mene at det vil være helt siden af ? 

Mvh Henrik (Første gangs køber) 

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at gå ind på Boliga.dk. Der finder du en side, hvor man ka se, hvad andre huse på vejen er soglt til:
http://www.boliga.dk/salg
I dag er der ikke ret mange, om nogen overhovedet, der ikke vil tage imod bud med kyshånd. Om de så vil bekvemme sig til at sælge til den tildbudte pris er en anden sag. Et sjofelt bud er bedre end intet bud.

Med venlig hilsen
ktm

 

Du skal i allerhøjeste grad have fat i en rådgiver!

Hushandel har ikke noget med hverken fairness eller skræmme at gøre!

Du skal alligevel bruge en advokat når du skal købe hus. Find allerede en nu - måske en af de lokale Danske BOLIGadvokater eller andre tilsvarende kæder.
Endvidere måske en ejendomsmægler fra en af "de andre kæder" eller en svigerfar med lidt handelstalent og lidt is i maven.

Med de liggetider der er på parcelhuse ville jeg som sælger overhovedet ikke sænke prisen efter 2 måneder. Men det kan der være mange meninger om.
Du skal simpelthen have en vurdering af om prisen er "rigtig" Altså om prisen svarer til hvad tilsvarende huse i området er solgt til!
(Altså ikke udbudt til!) .o)
da vi købte hus i 2011. var prisen 1.050.000 kr.
vi bød 925.000 kr. og endte på 985.000.

hvilket vi var godt tilfreds med.

i kan jo byde det i vil. og så kan sælger sige nej eller ja. eller sige en anden pris. som i så kan sige nej eller ja til.

folk ævlede løs til os om at DET VAR GODT NOK BILLIGT. OG EJ EN GOD HANDEL VI HAVDE GJORT!!!!

men det ved jeg nu ikke, ikke når vi snakke om den tid vi er i i dag.

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

købte hus sidste år, var udbudt til 2,5 mil, efter 9 mdr sat ned til 2,2 mil, efter 11mdr gav vi 1,9

jeg ser intet problem i at prøve at handle så billigt som muligt, byd 1 mil og afvent så sælger
Det kan jo komme meget an på selve handelen. Skal boliglånene overtages og hvor mange af dem, hvis det er tilfældet.
950.000 kan være et godt sted at starte i dette tilfælde.
Kun en mening

mvh

 varmetossen

Annonce
Mange tak for de fine svar, kigger lige dybere på hvert enkelt senere når jeg har lidt bedre tid.

Været ved at kigge på huse i byen, og kan se at 1 år + i liggetid bestemt ikke er spor unormalt. Huset blev købt i 1999 til 950.000 kr kan jeg se inde på Boliga, og koster nu det 1.250.000 kr.

Fandt disse tal fra 3. Kvartal 2012 fra byen:

Boligens udbudskvmpris: ~10.700 kr
Udbudskvmpris for villaer i XXX: ~ 7600 kr
Den handlede kvmpris for parcelhuse i XXX var: ~ 5.500 kr/m2

Nu kender jeg byen, og syntes umildbart at de handlede kvm pris lyder meget billigt, ved ikke om de tager nogle lidt yder områder med hvilket jeg kunne forestille mig (Ret sikker, ellers er tallet alt for lavt).

Må lige undersøge det lidt nærmere, for kunne da godt ske man hellere skulle byde lidt for lavt, og håbe på et ordenligt kontra bud at handle videre ud fra.

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Hvis sælger mener at huset skal koste 300.000 kr. mere nu en for 3 år siden.
Så kræver det jo en forklaring af en slags. Nyt tag måske?

Og mht. bud så bør du måske få én anden til at byde for dig?
Således at du forbliver anonym så længe at det er til din fordel!
Der er kommet nyt tag på i 2001 - Huset er bygget i 1986, så kunne godt forestille mig at det fx har smudret og man lige har nået det på de 15 års garanti det nok har haft fra den periode = Ikke haft mange udgifter selv til det (Fx er der nævnt i tilstandrapporten at en mindre sætning i soklen er lavet af svigersønnen der er murer, så kunne nok også have hjulpet med taget)

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Skrevet af Sitting Bull på 06 mar 2013 13:37
Hvis sælger mener at huset skal koste 300.000 kr. mere nu en for 3 år siden.
Så kræver det jo en forklaring af en slags. Nyt tag måske?

Og mht. bud så bør du måske få én anden til at byde for dig?
Således at du forbliver anonym så længe at det er til din fordel!


Det er ikke 3 år men 13 år!
How ja. Det var en smutter!:o(

Men så kan det jo ligefrem være at huset er billigt. Hvem ved? .o)

Men ellers gælder jo stadig: Altså om prisen svarer til hvad tilsvarende huse i området er solgt til!
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis