Eternittag smuldre, hjælp og erfaring søges

Så har man ikke sovet alverden i nat...

Vi har for et par uger siden fået hulmursisoleret med et tilfredsstillende resultat fra den håndværker der udførte opgaven.

Derfor gik vi nu i tankerne om at få et tilbud på loftisolering, når nu håndværkerfradraget også igen er tilbage.

Derfor var samme håndværker forbi adressen lørdag for at undersøge loftet og taget.

I går fik jeg så en mail fra bossen med en pris på isoleringen. Under tjekket har bossen så konstateret at vores eternittag smuldre, og kun har begrænset levetid tilbage, ikke godt :-(

Jeg har hele aftenen læst vores tilstandsrapporten igennem og ellers set på lignende sager over nettet m.v.

Vi købte huset i 2010, eternittaget er fra 1994 (så ingen garanti, kun i 15 år) og vi har en udvidet ejerskifteforsikring.

Vedr. taget står følgende i tilstandsrapporten (ikke lavet en allonge);

Hvad er jeres råd nu?

89 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Få det skiftet til et materiale der kan tåle at være udenfor hele året.

Eternit fra årene efter asbest forbudet er det mindst holdbare tagmateriale på markedet.
Der er jo lige netop taget forbehold i tilstandsrapporten.
("Tagflader er ikke....... osv.")

Det forbehold har dine rådgivere vel forhåbentlig gjort dig opmærksom på!

Dernæst.
Hvor nedbrudte er de tagplader rent faktisk.
Er taget utæt på nuværende tidspunkt f.eks.
Kan taget f.eks. holdes tæt i endnu 5 år, blot ved en årlig inspektion og tætning med silikonesprøjten.
(En metode jeg selv brugte ved et tag oplagt i 1989).

Så TAG .o) den bare roligt og spørg i stedet for den håndværker du omtaler hvor længe han rent faktisk mener med "begrænset levetid"
Og spørg ham samtidigt om han mener at det er hans opgave at ødelægge folks nattesøvn - bare fordi han ikke giver folk ordentlig besked. Enhver idiot kan jo fortælle at et tag har begrænset levetid. Det har mit tag osse. Formodentlig KUN 30 år! .o)

Jeg har ikke fået rådgivning omkring forbeholdene via den boligadvokat jeg brugte under huskøbet. Jeg blev hellere ikke spurgt indtil om det var en god ting at lave en allonge.

Og hvem der bestiller den allonge, og hvor vigtig den egentlig er, hvis den i mit tillæde nu ikke en gang er lavet pga sne.

Hvilket jeg den dag i dag er meget ked af, for sådan én allonge havde måske betydet at man valgte en anden bolig... Hvem ved...

Den allonge er for så vidt uden betydning.
Havde der ikke været sne på taget ville tagets tilstand jo fremgå af tilstandsrapporten!

Men det er jo slet ikke sikkert at du kunne have forhandlet prisen ned på det grundlag.

Og man skal som bekendt ikke græde over spildt mælk - havde det været whisky havde det været en ganske anden sag jo. :o)

Og under alle omstændigheder koster en nyt tagbelægning på et almindelig simpelt hus jo ikke en bondegård! Slet ikke hvis du efterisolerer nu og kan vente 5 år inden udskiftningen!

Annonce
Vil du ofre penge på loftisoleringen nu?

Dernæst hvis det var dig der have sagen omkring dine ører, hvordan vil du bære dig an?
Har du selv kontroleret tagets tilstand? Måske er det ikke så slemt enda, med lidt hjælp, kunne det jo være du har tag i 5-10 år endnu.
Håndværkeren vil jo gerne sælge dig et nyt tag.
Det var bossen som jeg fik et tilbud fra vedr. loftisolering. Han mente taget kun holde 5-8 år max., og spurgte først ind til om taget var under 15 år ren garantimæssigt.
Men taget er over 15 år :-(
Har prøvet lidt det samme. vi købte hus i 2011. og tænkte ikke lige over, at der i tilstands rapporten stod. tag plader mod syd, smuldrer og forvitrer, begrænset leve tid må beregnes.
indtil en dag hvor jeg tilfældigt kikkede på taget og så det!!

det var forfærdeligt, for vi havde ikke regnet nyt tag ind i vores lån, og med konen på su, var der ikke lige råd til at låne mere.
jeg læste så på cembrits hjemme side at tagets garanti følger med huset, og fik sendt en reklamation af sted, taget var fra 1997, så 14 år gammel. altså 1 års garanti tilbage.

3 søvnløse måneder efter, fik vi en konsulent ud, som besigtigede taget. og kom frem til at de gerne ville give os nye materialer.

det var alletiders.

da vi fik taget af skal det dog siges at. så smuldret var de heller ikke. i hvert fald ikke hele vejen igennem pladen.

i dit tilfælde, vil jeg kontakte ejer skifte forsikringen. og en uvildig rådgiver, der kan give dig svar på dit tags leve tid!
Det kan sikkert godt holde 5- 10 år endnu.






nå men jeg ville snakke med

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

spar op til et nyt tag! et af ordentlig kvalitet. få det skiftet, og glæd dig over at du ikke skal tænke på det resten af din leve tid

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Der er yderligere 79 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også