Erfaring med Aduro 9-4 brændeovn

Hej LDS'ere

Min kæreste og jeg har købt men endnu ikke overtaget en mindre landejendom. Men det afholder os ikke fra at lægge planer...

Vi skal have en brændeovn i stuen og har været ude i butikker og kigge lidt. Lige nu er vi betaget af en Aduro 9-4 (væghængt brændeovn), men kan ikke rigtig finde beretninger om folks erfaring med den. Et sted på nettet (måske her på LDS) er der en der skriver om lidt knagen ved optænding i en anden (billigere?) Aduro-brændeovn, men jeg har ikke fundet noget om Aduro 9-4. De laver jo brændeovne fra 2.500 til over 10.000 kr. og der er garanteret forskel på kvaliteten i det prisspænd, så derfor spørger jeg:

Er der nogen der vil fortælle om deres oplevelser med en Aduro 9-4, f.eks.:

 

  • virker Aduro-tronic?
  • knager den ved optænding?
  • er i tilfredse med kvaliteten?
  • oplever i sod i rummet med brændeovnen?
  • ...

Jeg er også interesseret i at høre om erfaringer med andre brændeovne i Aduro 9-serien eller helt andre mærker i nogenlunde samme prisklasse og udseende som Aduro 9-4.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det ser jo vældigt ud med sådan et billede, jeg tro og ved at det er reklame der ikke viser sandheden. For det første vil der altid være noget på gulvet aske og andet skidt, det er umuligt at undgå med brændeovne. Dernæst skal i være klar over at de flotte ruder snart bliver lidt matte og kedelige at se på af aske der sætter sig indvendigt på vinduerne.( der kun kan vaskes når ovnen er kold ) Og den viste ovn vil virke som stråle ovn ikke det bedste system ved opvarmning, der vil en konvekstion ovn være væsentligt bedre. Jeg har selv en Varde ovn på 5 kw. og opvarmer ca. 75 m2 med den, jeg har ikke anden form for varmekilde i huset.
Men inden i kommer så langt så tjek lige om skorstenen må eller kan bruges !
Vi har en Arduro 9 og er meget glade for den.
og ja den knager lidt når der bliver fyret godt op i den, men det gør alle jo når metallet skal udvide sig lidt.
Eneste punkt jeg er lidt utilfreds med er at askeskuffen er firkantet, men ovnen er rund, så der samler sig lidt aske foran skuffen, som man så trækker med ud, når skuffen skal ud. havde de lavet skuffen med rund forside var det ikke et problem. Men det er småting.

Desuden vær opmærksom på at der findes en 9 og en 9 air(ved ikke om det er det sammen med 9-4) air modellen er beregnet til at trække luft gennem et rør til det fri, så hvis i har planer om at isolere og derved gøre huset meget tæt, så vælg den model, da det ellers vil give problemer når huset bliver for tæt og ovnen skal trække luft fra stuen.
Den forskel opdagede jeg desværre for sent... og det er ikke mulig at ombygge modellerne.

Men ellers hiv fat i jeres skorstensfejer og hør. da han jo ser det meste hvad der findes

Håndværker: 9-4 er en konvektionsovn. se aduro.dk

Hej Kim

Tak for din beskrivelse. Det lyder da tosset med den firkantede skuffe - det vil jeg lige prøve at se om de har fået rettet næste gang jeg er i nærheden af en Aduro. Jeg tror jeg tager en snak med skorstensfejeren når vi engang har overtaget ejendommen og derfor ved lidt mere om skorsten mm.

Jeg hører gerne fra flere ang. deres erfaringer med Aduro 9-serien
Fandt i du af noget? Købte i den?
Ok. Den er også lidt dyrere. Er det med app eller fjernbetjening af styrringen? Eller er det den mekaniske basale udgave. Kører det bare fint?
Vores er den gamle med fjernbetjening. Det fungerer fint, men man skal leve med lidt lyd fra spjældene når de åbner og lukker.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis