Opmåling til større vinduer og nye sålbænke

Vi skal have skiftet nogle af vores vinduer til nye og større vinduer. Jeg er dog lidt i tvivl om opmålingen, så håber i kan hjælpe.

Jeg har beregnet, at de nye vinduer kan være op til ca. 40 cm højere end de nuværende, hvilket svarer ganske godt med fem mursten. Det vil give et vindue på b: 1300 mm x h: 1600 mm. (der beregnet plads til fuger på ca. 15 mm).

Jeg er dog meget i tvivl om, hvordan man gør med sålbænken. Den nuværende sålbænk fylder en halv mursten, så overvejer, om det måske var en god ide, at lave vinduet lidt mindre, så der er plads til sålbænken, i stedet for at skulle til at lave halve musten.

Men kan man det? Vil det gøre det besværligt at montere vinduerne eller?
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke overliggere, over dine vinduer, så er der jo både i yder og indermur.
Så skal der jo laves en del, for at forstørre vindues hullet.

Der er overliggere, så det er intet problem - vi udvider kun nedad.

Der er ingen isolering under vinduet (radiatorne står i en fordybning - de skal naturligvis flyttes), så det er alene to lag af musten der skal fjernes, så det skulle være til at overkomme.

Så det er sådan set kun sålbænkene vi er i tvivl om - eller nærmere, om vi bør indregne dem, når vi skal overveje størrelsen på de nye vinduer.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja så er det jo nemt nok
Det afhænger jo af hvilken type sålbænk du vil have, om det er den ene eller anden type, betyder ikke noget for monteringen af vinduerne.
Der findes jo en del at vælge imellem.
Men er det sådan en her du tænker på, den fylder to skifte i højden.



Det smarteste er at tegne skiftegangen op!

Og for neden skal det se sådan nogenlunde sådan her ud. Men der findes jo massevis af forskellige sålbænke!

http://www.huseftersyninfo.dk/3.6/0/30

Endelig er 15 mm fuge rigeligt. 12,5 mm er pasende. Og 11 mm er minimum! .o)
Vi ved ikke helt hvilken type sålbænk vi gerne vil have, men forestiller os noget, der ikke fylder så meget. Den eksisterende sålbænk fylder som sagt kun en halv musten (i højden), så det skal nok være noget i den stil. Vi har kigget lidt på de sålbænke, der er billeder af øverst på denne side:

http://polysan.dk/745
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Sitting Bull på 03 mar 2013 22:02
Endelig er 15 mm fuge rigeligt. 12,5 mm er pasende. Og 11 mm er minimum! .o)
Afstanden fra mursten til mursten er b: 1330 mm x h: 1635 mm, så har trukket hhv. 30 mm og 35 mm fra. Er det for meget?

De ser også flotte ud, du er jo nødt til at bestemme dig, så du ved hvor stort hul du skal lave.
Det er jo smartes at det passer med hele skift..
Det vil jeg mene.
Jeg har i hvert fald engang lært at "murhul -25 mm" er passende!

Men det forudsætter at målene på murhullet er ens for oven og neden og i begge sider. Og at hullet er i vinkel.

Bredden på dit murhul på 1330 mm er i hvert fald korrekt. For det er murstensmodulet på 11x12cm + 1 cm = 133 cm (For nu at gøre det hele lidt indviklet) .o)
Skrevet af Sitting Bull på 03 mar 2013 22:14
Det vil jeg mene.
Jeg har i hvert fald engang lært at "murhul -25 mm" er passende!
Ok, så bør målene vel nærmere være b: 1305 mm x h: 1610 mm - så er der fratrukket 25 mm.
Det er da ikke sikkert mht. højden!
Den skal vel passe med den sålbænk du vælger!
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også