Opmåling til større vinduer og nye sålbænke

Vi skal have skiftet nogle af vores vinduer til nye og større vinduer. Jeg er dog lidt i tvivl om opmålingen, så håber i kan hjælpe.

Jeg har beregnet, at de nye vinduer kan være op til ca. 40 cm højere end de nuværende, hvilket svarer ganske godt med fem mursten. Det vil give et vindue på b: 1300 mm x h: 1600 mm. (der beregnet plads til fuger på ca. 15 mm).

Jeg er dog meget i tvivl om, hvordan man gør med sålbænken. Den nuværende sålbænk fylder en halv mursten, så overvejer, om det måske var en god ide, at lave vinduet lidt mindre, så der er plads til sålbænken, i stedet for at skulle til at lave halve musten.

Men kan man det? Vil det gøre det besværligt at montere vinduerne eller?
Vi skal have skiftet nogle af vores vinduer til... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kom til at tænke på, om bundpladen (i daglig tale vindueskarmen - indvendig) har betydning for, hvor vinduet bør slutte?

Bundplanden skal vel fastgøres i en fuge mellem to mursten, så det skal vel passe med, at vinduet slutter lige over en fuge? Eller er jeg helt galt på den?
Nej.
Det skal bundpladen ikke!
Hvis det er en stenbundplade laves den normalt lige så bred som vinduet. Hvis falsene er pudsede på normal vis. Hvis blank murværk så et par mm smallere end hulmålet!

Hvis træ eller pladekarm i øvrigt hugges en rille i pudsen i begge sider af vindueshullet. Pladen "skæres omkring hjørnerne" og kan være 5 -10 cm bredere end vindueshullet! Der pudses eller spartles så omkring vindusepladen efterfølgende.

Men det kan laves på andre måder!

(Det er alt for bøvlet at få både sålbænk, vinduesbundkarm og vinduesbundplade til at passe med f.eks. fugerne i blankt murværk. Men det kan selvfølgelig lade sig gøre - for feinsmækkers!) .o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Sitting Bull på 04 mar 2013 13:05
Hvis det er en stenbundplade laves den normalt lige så bred som vinduet. Hvis falsene er pudsede på normal vis. Hvis blank murværk så et par mm smallere end hulmålet!
Ok. Jeg troede det skulle laves sådan, da de nuværende bundplader er muret ind i siderne:



Vi vil have lyse bundplader i granit, men hvis de skal have samme brede som vinduerne, skal de så ikke fastgøres?

Det er planen at der i fordybningen under vinduet skal bygges et træskelet, der skal isoleres og beklædes med gipsplader. Det betyder også, at bundpladerne delvist kommer til at hvile på et træskelet - vil det kunne holde til, at folk sidder på det (bundpladerne kommer til at være lige i siddehøjde)?

Vi har besluttet at vi vil have sålbænke, der er i samme størrelse som de nuværende. Jeg har målt, at den nuværende sålbænk fylder 50 mm i højden, så det trækker vi fra højden på de nye vinduer - så går det hele forhåbentlig op i en større enhed.


Den måde som dine vinduesbundplader er indbygget på er hvad jeg kalder:

"Men det kan laves på andre måder!"

Din vinduesbundplade er lavet på den måde som jeg omtaler under

"Hvis træ eller pladekarm i øvrigt hugges en rille i pudsen i begge sider af vindueshullet. Pladen "skæres omkring hjørnerne" og kan være 5 -10 cm bredere end vindueshullet! Der pudses eller spartles så omkring vindusepladen efterfølgende."

Hvor træ eller pladekarm altså betyder træplade eller spånplade med laminat eller noget i den stil!



Men du kan jo ikke se hvordan din aktuelle vinduesbundplade er tilskårne eller om de passer med en fuge i murværket!

Hvis fordybningen - altså radiator-nichen - skal fyldes op med isolering og træskellet - hvor skal radiatoren så være? .o)
Skrevet af Sitting Bull på 04 mar 2013 20:50
Hvis fordybningen - altså radiator-nichen - skal fyldes op med isolering og træskellet - hvor skal radiatoren så være?
Den skal naturligvis flyttes ud i rummet 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
OK.
Men stadig under vinduet?
Skal vinduesbundpladen så være så bred at den stadig dækker radiatoren?
Skrevet af Sitting Bull på 04 mar 2013 20:56
OK. Men stadig under vinduet?
Skal vinduesbundpladen så være så bred at den stadig dækker radiatoren?
Radiator-nichen skal fyldes helt, men radiatorne skal stadig stå under vinduerne. Vinduesbundpladen skal kun stikke lidt ud (2-3 cm), så der skulle ikke blive problemer med ventilation.


Nå, men så bliver det da ikke særligt komfortabelt at sidde på de vinduesbundplader!

Og hvis de gamle radiatorer skal genanvendes. Ja-såååe scorer du ikke ret mange points rent indretnings og designmæssigt!
(Men der kan selvfølgelig laves noget perforeret afdækning af dem!)

Men hvis der skal sidde 2 røve på sammenlagt 140 kg på dem så skal der jo tænkes lidt over bundpladens fastgørelse!
Eller tykkelse!
Skrevet af Sitting Bull på 04 mar 2013 22:28
Nå, men så bliver det da ikke særligt komfortabelt at sidde på de vinduesbundplader!

Men hvis der skal sidde 2 røve på sammenlagt 140 kg på dem så skal der jo tænkes lidt over bundpladens fastgørelse! Eller tykkelse!

Der er naturligvis indkøbte nye lave (355 mm) radiatorer.

Men hvordan fastgør man lige en stenplade til et træskellet? Alternativt må vi bygge med mursten.
I stedet for at jeg skal trække oplysningerne ud af dig - én efter én. :o)

Så fortæl hellere hvordan du har tænkt dig at den efterisolering skal foretages. Og om den skal fortsætte ned i/under gulvet. Og hvorfor du ikke blot klæber en hård isoleringsbatts på væggen bag radiatoren.

Som f.eks. denne "Boxer":


http://www.rockwool.dk/produkter/u/9026/ydervaegge/tunge-ydervaegge/hule-mure

Som ganske vist er alt for tynd.

I stedet kunne måske anvendes en 75 mm fundaments batt eller anden hård batt!

Kan det passe at radiator-nichens dybde er ca. 75 mm?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også