Murriller og dåser gennem armering i væg

Hej derude

Jeg skal igang med at lave riller og huller til indmuringsdåser.
Huset er fra 1964, med bagvægselementer af porebeton,
 så jeg tænke det ikke var nogen sag at lave de riller.. 

Jeg borer ud til dåserne med et kopbor, nemt at få den rigtige dybde 

Nå, det andet hul jeg borer rammer jeg et stykke armering i væggen!  

Jeg havde selvfølgelig en mistanke om der nok var armering i, når det nu er elementer.
Men armeringen ligger kun 25 mm fra overfladen. 

I næste uge låner jeg en murrillefræser for at lave rillerne til at trække rør i,

Mit spørgsmål går så på: om det vil ødelægge fræseren/skæreskiverne at ramme sådan et
armeringsjern? Rillerne regner jeg med at lave omkring de 25 eller lidt over.. 

Det stykke stål jeg er ramt på nu, regner jeg med at kappe med en vinkelsliber med skæreskive på - det bliver nok noget svinerri! 

Hilsen Kim
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skæreskiven tager ikke skade.

Men det kunne jo være det var en dårlig ide, at kappe alt for mange armeringstråde?
Men jeg ved ikke om det har nogen betydning, kun en tanke

Er væggene bærende og hvor tykke er de?

Det må være nogle af de første gasbetonelementer der er opstillet -og det kan godt være at det kun er revnearmering eller transportarmering.

Men hvis der er 25 mm dæklag burde der vel osse være plads til et 20 mm rør?

Prøv evt. med en kabelsøger at finde ud af hvor armeringen i øvrigt er placeret.
Ja, tænker at rørene godt kan være der for armeringen. Det er mere dåserne det er lidt træls at skære uden om..

Lige den væg her, er en ydervæg, så den er selvfølgelig bærende, der er ikke mange dåser der skal i den væg, så det går nok.

Jeg vil skyde på væggen er 100 eller 75 mm tyk,

Umiddelbart vil jeg tro det er revne/transport armering..

Jeg må lige se i morgen hvor mange flere jeg støder ind i hvor jeg borer ud til dåser..
Men der er jo mulighed for at flytte dåserne så du kan undgå armeringen.

Om du kapper en enkelt armeringsstang så går det nok.
Men en rille på tvære af et helt element er måske ikke hensigtsmæssigt!
Armeringen er transport/svind-armering som andre er inde på, men du kan godt regne med at den dukker op både vandret og lodret (i forskellige dimensioner). I sommers væltede jeg 4-5 vægge af leca-elementer og der var skisme meget armering der skulle skæres over på kryds og tværs.

Du burde dog kunne føre rør ovenpå armeringen - jeg vil sige at du bare har været uheldig med placeringen af din dåse.
Det er transportarmering der er tale om her, når det er porebeton der er tale om, og den måde elektrikeren "kappede" dem på i min yngre svendetid, var med en lille boltsaks, som også kan købes i dag.

Der er 2 stk i hver 60 cm element ca 10 - 15 cm fra kant som jeg husker det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis