Hjælp til sømpistol

Hej, jeg har lige købt en hæfte/sømpistol, fra Black Bull.

Jeg er igang med at sætte søm på, loft brædder. Men når sømpistolen skal sætte søm i brædderne. Så hæfter den. Og jeg kan ikke finde ud af, hvordan man indstiller den til at den skal sætte søm.

Håber i kan hjælpe mig.

Hilsen Henriette   
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Jeg går ud fra vi snakker om en luftdrevet, og så skal du måske regulere på trykket.

mvh

 varmetossen

Hej.
Hvis du lige har købt den, er der vel også en instruktion

mvh

 varmetossen

Først velkommen.

Antager det er en kompressor drevet sømpistol du har?

Kunne du ikke uddybe dit ? lidt, hvad søm/hæfte-pistolen gør "galt/forkert"

Der er gene en stille mulighed hvormed du kan regulere lidt hvis sømmet/stiften ikke sku'
blive skudt helt i.

Vigtigt er det også at trykket fra kompressoren er rigtigt indstillet, det står almindeligvis
på sømpistolen hvilket tryk den arbejder ved.

Og endelig er det vigtigt at smøre ganske lidt af og til, med olie som er beregnet til tryk-
luftværktøj, ikke meget men bare lidt af og til.

Endelig vil der med tiden dannes lidt fugt i beholderen på din kompressor, der er en lille
hane i bunden af tanken/beholderen, som kan løsnes og derve tappe fugt ud af den.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af henriettedj på 03 mar 2013 15:40
Hej, jeg har lige købt en hæfte/sømpistol, fra Black Bull.

Jeg er igang med at sætte søm på, loft brædder. Men når sømpistolen skal sætte søm i brædderne. Så hæfter den. Og jeg kan ikke finde ud af, hvordan man indstiller den til at den skal sætte søm.

Håber i kan hjælpe mig.

Hilsen Henriette   

Jeg forstår dit spørgsmål således, din søm og hæfte pistol skyder (hæfte)klammer i istedet for søm ?
Hvis det er det der er problemet, så skal du naturligvis fylde søm i din sømpistol og ikke klammer.
Desuden er det altså dykkere og ikke søm den skyder med, rigtige søm pistoler kan kun skyde med søm.
Annonce
Hvis det er sådan en kombipistol, der både kan bruge klammer og stifter.
Så laver den et aflangt tryk i træet (som hvis der var skudt en klamme i), også når du bruger stifter, for slagstiften er beregnet til klammer.
Det er et justerings spørgsmål Jens ! Det kan godt lade sig gøre at stille luft trykket så stifterne lige kommer i uden at efterlade trykmærker af "hammeren"
Jeg har både en "stift-pistol" og en kombi-pistol.

I den sidste er "hammeren" lige så bred som en klamme, d.v.s. ca. 6 mm. bred.

Når den banker en stift i, som er ca. 1,2 mm, så laver den altså stadig et 6 mm bredt slagmærke ned i træet - og hvis stiften skal dykkes ned under overfladen, så undgår man altså ikke mærket.

Derfor bruger jeg kun kombipistolen til klammer, og stiftpistolen til dykkere/stifter.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Nu ku det ellers være rart med lidt fyldestgørende opklaring fra trådstarter.

mvh

 varmetossen

Spørgsmålet er stillet i går kl. 15.40!

Gi´ nu lige folk en chance.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis