Pudset væg op

Hejsa.

Vi er ved at lave vores kælder.
I den forbindelse var jeg nød til at pudse nogle dele af væggene op. Det er første gang jeg har prøvet det, men resultatet er blevet ok. Dog heller ikke bedre end ok. Men vi er tilfredse 

På det produkt jeg brugte står der at det er 24 dage om "fuld hærdning".

Så er mit spørgsmål:

Skal jeg vente alle 24 dage inden jeg kan male væggen. Eller kan man godt gøre det inden den er fuld hærdet? Eller er der tricks til hvordan man kan speede sådan en hærdning lidt op 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad har du tænkt dig at male væggene med?

Det har vi ikke lagt os helt fast på endnu, men vores tanker var noget helt almindelig hvid vægmaling. Det er ikke en kælder der har brug for specialmaling.
Jeg for en del procenter i Flugger, så regner med at smutte derned og købe hvid vægmaling
Det handler vist mere om væggen er tilstrækkelig tør til at der kan males på den!?
Når man maler med vandbaseret maling skal man sørge for at underlaget er tørt, da en vandbaseret maling ikke er diffusionsåben. Derfor kan fugten ikke fordampe gennem malingen og vil istedet få malingen til at boble ud En kælder er altid mere udsat for fugt naturligvis fordi den ligger under terræn, derfor ville jeg måske alligevel overveje en anden type maling medmindre du er 110% sikker på kælderen er helt tør
Du kan evt. lave en lille test hvor du tager et stykke klart plastic og taper det tæt til væggen. Hvis ikke der kommer dug på bagsiden inden for de første dage har du en indikation af at væggen er tør.

Mvh. Carsten



Min bekymring er om en våd maling kan få det ny pudset til at falde af igen.

Væggen føles jo hurtigt tør
Annonce
Pudset falder ikke af men det gør malingen hvis ikke væggen er tør da fugten ikke kan passere gennem malingen. Jeg har selv prøvet det i min egen kælder fordi jeg syntes det føltes tørt, men det var det altså ikke alligevel. Efter kort tid begyndte malingen at boble ud  mange steder og det så rigtig træls ud. Til sidst blev det så galt at jeg huggede det meste af pudset ned og startede forfra og malede med diffussionsåbent maling og siden har der ikke været den slags problemer. Mit hus er fra 1958. Dengang tænkte man ikke så meget på fugt i kældre.
Tak for svaret.
Så hvis jeg forstår jer helt rigtigt:

1: Jeg kan godt overmale det sted jeg har pudset op inden det er fuldt hærdet, bare det er tørt.
2: Men det skal være med en diffussionsåben maling, da malling ellers vil begynde at falde af (højst sandsynligt)

Så min ide med at komme lidt tidligere i gang med at male kan altså godt lade sig gøre, bare med en ordentlig maling??
Ja hvis malingen er diffussionsåben burde du kunne gå i gang tidligere end hvis det modsatte var tilfældet. Men forhør dig nu lige nærmere hvor du køber malingen. Foretningen kan sikkert bedre råde dig når de kender den konkrete type maling.



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også