dæmper til elektronisk trafo

Hej.

I badeværelset har jeg 12v spots fordelt på 2 elektroniske trafoer som jeg godt kunne tænke mit at kunne dæmpe. De sidder sat til en kroneafbryder hvor den ene tænder en ventilator og den anden så de to trafoer.

Jeg har overvejet at købe et kiprelæ m. dæmper som denne ( http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/en/_bedienung/eud61m_4815_internet_gb.pdf ) ( http://www.direkte-el.dk/pi/Eltako_Kip_Rel%C3%A6_m_D%C3%A6mp_8_230VUC_4110_1207.aspx) og det virker rimelig straight forward.... Men skal jeg ha en dæmper til hver trafo? Eller vil I mene jeg kan sætte begge trafoer til 1 dæmper?

Trafoerne er hver 60w.....
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hey, det skulle ikke være noget problem at tilslutte dine to elektroniske trafor til dæmperen.
Skrevet af Daniel p på 03 mar 2013 20:57
Hey, det skulle ikke være noget problem at tilslutte dine to elektroniske trafor til dæmperen.
Hej Daniel,
Kender du dæmperen? Eller er det blot et skud fra hoften? :-)
Skrevet af steelman på 03 mar 2013 21:57

Kender du dæmperen? Eller er det blot et skud fra hoften? :-)

 Nej Har ikke arbejdet med dæmperen…

Det jeg har vurderet på er ud fra dataarket at:
1 - Den er angivet til 500W - du ønsker at tilslutte 120W - De skriver godt nok at deres mærkeeffekt er afhængig af omgivelsetemperatur/ventilation - men når du vil udnytte 120/500*100 ~25 % af dens kapacitet må det vel gå an.

2. De skriver at du må max må tilslutte 2 stk. mekaniske trafor i parallel (Nok pga. mekaniske trafor har stor indkoblingsstrøm at det er begrænset) – de har ikke angivet et max for elektroniske.

3. De skriver ligeledes du ikke må blande mekaniske og elektroniske transformer i parallel. (Dette tolker jeg som at paralleldrift må være muligt, når du har samme type trafor)

Du skal lige være opmærksom på at ikke alle elektronisketrafor der kan dæmpes, kan dine to eksisterende det ?

Skrevet af Daniel p på 04 mar 2013 10:35


Ohh nej! Hvordan kan jeg tjekke det?
Skrevet af steelman på 04 mar 2013 10:42


Ohh nej! Hvordan kan jeg tjekke det?


Det skal siges at størstedelen kan dæmpes -90/95%, jeg har selv haft problemer med nogle fra Ikea.

Du kan enten prøve om de kan, eller også finde fabrikat og type og kigge på google..
Annonce
Jeg har forsøgt og forsøgt at google noget frem. Men de eneste info der står på transformerne er:
CST-60 50Hv 12V~ 60Va
Max. 4,9A COSØ=0,98

Så det giver ikke mange infos.... Det er ikke nogen jeg har sat op så ved ikke mere om dem..... Ellers må jeg jo prøve ad. Hvis de ikke kan dæmpes med kiprelæet er det vel trafoerne der dør og ikke dæmperen. Så kan jeg jo have købt nogle andre hjem og ha i baghånden hvis alt går galt :-)
Tror ikke du skal være bekymret om tingene brænder af – i de tilfælde jeg har prøvet er det blot dæmpe funktionen som ikke virker korrekt.
Jeg havde lidt udfordringer med nogle dæmpbare LED med elektronisk trafo - kunne ikke dæmpes nok og flimrede ( stroboskoplys ) når de var dæmpet ca. 50 %.

Jeg købte sådan en her : http://detled.dk/led-transformer-og-driver/133-230v-daempbar-elektronisk-led-transformer-12v-0-50w.html
uden minimumsbelastning - den tror jeg også du kan bruge. Godt nok kun på 50 W - du kan nok finde en med større max. belastning.

Den virker perfekt til mine LED - kan dæmpe 0 - 100 % nu uden flimmer.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Denne passer nok bedre til dig : http://www.disconetto.dk/shop/elektronisk-transformator-31576p.html

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak for det - jeg giver dem et kig :-) Det kan vel være komme ud på ét om jeg køber 2 stk. a 60va som jeg har nu eller 1 stk. á minimum 120va?

(Forresten, jeg skrev til Eltako om dæmperen, og det er ikke noget problem med 2 elektroniske transformere tilsluttet.)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis