DIFFUSIONSTÆTTE OG DIFFUSIONSÅBNE UNDERTAG ??? M/billeder

Kan nogen fortælle mig om mit tag er åben eller tætte undertag ??
Om jeg skal have 5 cm luft mellem det og isoleringen. Sætter 300-350 mm op

Jeg er ved at lave loft til kip og det ser faktisk pænt det hele. 

Et ekstra spørgsmål... skal jeg sætte dampspærre på gavlen ved vinduet ? og hvor meget isolering skal der på ??

Håber nogen kan hjælpe.  

Hilsen Karina.



15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke til at sige ud fra  de billeder om det er diffusions åbent eller dif. lukket undertag, dog mangler der uanset type undertag ventiler når loftrummet er åbent.

Mon ikke du kan finde et mærke og evt. type på undertaget ved at løfte et par tegl af taget, hvis altså det er et tegltag og ikke ståltag der ligger på huset.

Alternativt kan du selve teste det hvis du har et lille stykke af undertaget.
Der er tegltag, huset er fra 1944, men der er lagt nyt tag på men vi ved ikke hvornår men det er nok over 20 år siden.
hvad mener du med at der mangler ventiler når loftrummet er åbent.
Må man gerne lave de 5 cm luft lige meget om det er åbent eller lukket ?

Det er første gang jeg laver dette så er ikke en haj til det men hvis man ikke prøver så lære jeg det jo ikke
hvis du ikke kan finde nået mærke ell. så er mit råd og sætte en ventil ( icostud,icoair f.eks ) i top og bund i hver spærfag og så holde mindst 5 cm afstand fra undertaget.

 Fagudlært i Trælastbranchen 
 
Det ligner altså vindpap!
(Som er diffusionsåbent)
Men de der hvide "clips" har jeg aldrig set før!

Men du bør absolut finde ud af hvilket materiale der er tale om.
Enten ved at finde en lille bid du kan tage med rundt til div. tømmerhandler og andre fagfolk. Eller ved at hidkalde "en fagfolk" :o)

Hvis det er vindpap så har det en meget karakteristisk lugt - og smag. .o) Tjæreagtig - bituminøs. Især når det opvarmes!

Undertagsventilerne må være en nødløsning!
(Og såfremt undertaget er mere end 20 år gammelt mangler der heller ikke undertagsventiler i kippen. Det var nemlig ikke noget krav dengang. .o))
Griner... jeg går lige op og tager en bid så skal jeg komme med et svar om det er tjære-agtigt. ;-) Det er meget tykt og det minder meget om tjærepap og der er også smurt noget sort tjæere agtigt på skorstenen der hvor det skal slutte tæt.
Annonce
Har ringet til den gamle ejer af huset. (vi overtog det i 2005) og han snakkede om at han mente at det var isopal men ham huskede ikke helt materialet. men han snakkede om tagpap. som man brugte i store ejendomme i kbh dengang. nok der han har fået det fra. hehe . men Tømrene dengang havde sagt at det var rigtigt undertag og de hvide clips er til at holde det sammen. og der skal være 5 cm luft.

Hans far fik huset bygget i sin tid hvor 1 salen ikke blev brugt. men senere hen blev det inddraget og sønnen overtog huset og lagde så nyt tag på for ca 25-30 år siden. Så der kom da lige lidt historie frem Vi skal dog lige have isoleret loftet i stuen i underetagen da der ingen isolering er i etageadskillelsen. Lidt større projekt er det blevet til.

Så tror da faen at vi bruger så mange penge på at opvarme huset. griner.

Men spørgsmålet er så.. skal der så de ventilationer i ? nu der skal være 5 cm luft ??
Hvis historien er sådan så bliver du nok nødt til at betragte undertaget som diffusionstæt.

Og så skal konstruktionen som helhed udføres som sådan.

Der skal ikke nødvendigvis monteres undertagsventiler for neden. Altså såfremt der er den nødvendige ventilationsspalte i udhænget.
Derimod skal der etableres dels undertagsventiler i undertaget i kippen. Men osse tudtagsten eller lign. i den eksisterende tagstensbeklædning.

Og det skal der dels fordi der udlægges langt tykkere isoleringslag nu end for 25 år siden. Men mest fordi kravene til tagrumsventilation og ventilation under tagstenene simpelthen er langt skrappere end for føromtalte 25 år siden!

Hvordan løsningen i praksis udføres når der anvendes diffusionstæt undertag og hvor mange ventiler af div. slagse der skal monteres.
Skal der findes ud af/kan vi vende tilbage til! .o)
Det ligner jo undertagsplader, som eks. Huntonit.
Ja, så er det icoboard undertag du har, det er brugt meget frem til årtusindskiftet, noget tungt stift møg at arbejde med.

Der skal monteres ventilationsstudser som nævnt, icopal har bla.isovent som er nem at montere.

Udluftnings tagsten er sikkert ikke nødvendig, med mindre der lukket i kippen og ved tagfoden.
Nej, er rimelig sikker på det er Icoboard undertaget, der er 1 meter bredt "murpap" og de clips der ses er galvaniseret ståltråd.

Har lagt en del af dette i min læretid, og heldigvis bruger man ikke det længere, det var noget tungt juks at rende rundt med på taget.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis