Tæpper på kold ydervæg

Hej med jer

Jeg har tænkt mig at lave en væg bestående at græsgrønne tæpper (se vedhæftede "halvdårlige" eksempler)
Problemet er at væggen de skal hænges op på er en stor (430 cm x 344 cm) kold ydervæg.
For at få tæpperne til nemt op at hænge, havde jeg tænkt mig at sætte spånplader op på hele væggen først og så "skyde" tæpperne fast derpå.

Men er det ikke en dårlig ide at sætte træplader op direkte på en kold ydervæg?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 02 mar 2013 15:54
Og hvordan havde du tænkt dig at holde dem rene hvis du skyder dem fast, tæpper har det med at samle meget støv, hvad enten de ligger på gulvet eller hænger på væggen

Han kan vel støvsuge væggen ligesom han støvsuger gulvet, skal dog siges at robot støvsugeren får det svært.. 
Til gengæld er gang trafikken nok begrænset
Og støvet plejer jo, at ligge sig på vandrette flader

Så rengøringen bliver nok ikke den store udfordring.
Hvad skal tæpperne gøre?

Er det noget dekoration eller rumkunst. Og hvor længe skal de hænge der på væggen - for de skal vel ned igen - på et tidspunkt.

Alt efter tæppernes størrelse kunne man tænke sig at du limede dem på spånpladerne og skruede det hele op i sektioner!

Eller bare plakat eller tapetmetoden. Tæpperne klæbes op med klister.
Når man limer f.eks. vinyl eller andet på gulve og vægge bruger man lim med "hug" Altså det binder med det samme.
Eller kontaktlim.
Annonce
Rummet hvor det skal laves har ekstrem dårlig akustik, da der er 3,4 meter til loftet.
Så tæpperne skal være dekorative, "lyddæmpende" og det ville ikke gøre noget, hvis de havde en smule isolerende effekt.

Jeg har overvejet om man kunne sætte træpladerne op et stykke (fx 1 cm) fra væggen og det ville kunne forhindre et eventuelt fugtproblem.
Akustikken har nu da ikke meget med rumhøjden at gøre!

Og hvis du limer tæpperne op på loftet - så slipper du jo for fugtproblemer fra ydervæggen! .o)
Lyder sjovt, men ikke særligt pænt
Skal jeg være helt ærlig så forstår jeg ikke hvorfor grønne græstæpper på væggene skulle være pænere end grønne græstæpper på loftet.

Men hvad med blå tæpper på loftet! Himmelblå jo! .o)
Hvis det er for at dæmpe lyden er træplader en meget dårlig ide, med mindre du bruger blød masonit plader ( samme type som bruges til opslags tavler ) Der vil en isoleret gipsvæg, som den Jens foreslår være det optimale også uden brug af tæpper.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis