Opførsel af drivhus

Sidste efterår skulle jeg i byggemarkedet efter lampekroge og kom hjem med et juliana Compact Plus 12m2 drivhus, halv pris hvis jeg selv demonterede det, længe leve impulskøb. Men nu skal jeg jo have det op og stå, og er lidt i tvivl om jeg skal lave fundament, eller støbe nogle punktfundamenter ned, jeg har fået en galvaniseret sokkel med, og den kan jeg vel i kun bruge hvis jeg vælger punktfundamenter?. Drivhuset skal stå på en græsplæne som hælder lidt, forskel mellem højeste og laveste hjørne er 14 cm, jeg vil gerne have fliser i.
Jeg har lige læst Willab Garden kataloget og de kører med 2 setup, en med sokkel der er isoleret og en med punktfundamenter, det der isolering har det nogen praktisk betydning? Hvad ville ii gøre og hvordan håndtere jeg højdeforskellen?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
                                                                                 Højslev d. 1-3-2013
Hejsa

Den måde som jeg forslår er at få lavet et punkt fundament - og da osse fordi at 
du nu har fået materialer med til drivhuset, så hvorfor ikke benytte disse redskaber
nu når du har fået dem med. I forhold til fundamentet og højde forskellen mellem
hjørnerne, vil jeg forslå at du får niveleret disse ud, da drivhuset skal stå plant med jorden..

Men alt kan lade sig gøre - og det er kun ens fantasi som sætter grænser.. så er sikker
på at du vil kunne finde en måde at få det gjort på...

Mvh

Mark Poulsen

ceo - Handyman Midtjylland

www.handyman-midtjylland.dk
Jeg har lavet et fundament af leca blokke med et trin ned i drivhuset.
Det gør det selvfølgelig lidt mere bøvlet at komme ind med en trillebør, men den ekstra højde er rigtig god at have

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Hvad med at lave et højt fundament ca. 90 cm over jordhøjde, og stille drivhuset derpå, så kan du have en fornuftig plante højde.

Jeg fik ideen fra Bonderøven, hans drivhus er sejt.


Held og lykke med arbejdet. :-)
Jeg syntes også bonderøvens drivhus er sejt, men jeg kan slet ikke forestille mig et alu drivhus på en 90cm sokkel, det bliver sku noget af en skyskraber. Jeg tror jeg går efter sokkelmodellen til ære for forsikringen, så overkant sokkel bliver plan men jordniveau i det højeste hjørne. Oven på sokkelen sætter jeg så min galviniserede sokkel (det er jeg dog ikke helt sikker på endnu) og dernæst drivhuset.
Annonce
Ok, det var bare et foreslag.

Held og lykke med drivhuset :-)
Der er mange måder at lave fundamenter på til drivhuse. Nogle vælger blot en enkel træramme, som fx kan stå oven på fire eller måske betonrør, som man graver ned, så rammen hviler oven på betonrørerne i hjørnerne og evt. midt på det lange stykke. Det er en nem og bilig løsning, som er let at lave. Men det er ikke en særlig god løsning på lidt længere sigt, fordi den mht. temperaturen i drivhuset ikke giver planterne de bedste betingelser.

En bedre løsning vil derfor nok være enten at bruge fx lecablokke til soklen eller simpelthen få lavet en sokel af beton med armeringsjern, så den ikke ødelægges af frost. Husk at fundamentet skal graves ned i en dybde på ca. en halv meter, så det er i nogenlunde frostfri dybde. Det er ikke så svært og besværligt, som det lyder, og resultatet kan blive ret godt i længden. Uanset hvilke løsning man vælger, er det imidlertid vigtigt, at man sørger for, at der ikke danner sig en kuldebro i forbindelse med soklen. Man bør derfor sørge for en form for isolering på indersiden af soklen. Der findes forskellige former for isolering. Bare spørg i et byggecenter. Men husk, at isoleringsmaterialet skal være vandtæt, så det ikke bliver ødelagt med tiden.

Desuden er det vigtigt, at der er ordentlig dræn der, hvor drivhuset bliver placeret. En måde at undersøge, om der er tilstrækkelig med dræn er ved at lægge en vandslange midt på det sted, hvor du vil sætte drivhuset. Bare lad vandslangen løbe et par timer. Bagefter undersøger du så, om der stadig er vand på stedet, eller om det er løbet pænt væk. Hvis der stadig er vand, er det nødvendigt med en form for dræn.

God fornøjelse med projektet!

Har valgt den "lettte" løsning - købt en pavillon fra Hobbydrivhuse.dk med en sokkel til. Uden at have den store erfaring var det faktisk nogenlunde ligetil at samle med en god nabos hjælp.

Vi gravede ud efter målene i 50 cm. bredde og gik en halv meter ned. Fyldte op med støbegrus og cement og rettede det ud i vater. da det var størknet gravede vi jorden op "inde" og lagde sand til fliserne. Satte soklen op og lagde fliserne og derefter satte vi pavillonen op.

Perfekt og et herligt sted vi nu har fået til gode hyggestunder og tomater, blomster mm.



HaveJanK
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis