Installation af ventilationsanlæg i hus

Jeg har fået bestilt en Gør-det-selv pakke fra DUKA VillaVentilation. Nu sidder jeg og tegner og planlægger mit anlæg, hvilket afføder et par spørgsmål:

1. Har det betydning om udsugningskanalen i køkkenet placeres tæt på emhætten?

2. Kan eksisterende ventilationskanaler i bad og bryggers kobles til anlægget?

3. Jeg er særligt interesseret i at bruge udsugningskanalen i bryggerset, fordi mit ventilationsaggregat skal stå ovenpå bryggerset. Så kan jeg også genbruge kanalen op til taget. Vil det være ok?

4. Hvilken slags rør bruges til at føre kondensafløbet ned gennem loftet til afløb i bryggerset?

5. Skal afløbet tilkobles et andet afløb, eller kan det blot løbe ud på gulvet i nærheden af en afløbsrist?

På forhånd tak for hjælpen.
Jacob
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jacob, Til lykke med DUKA anlægget!!! Jeg håber du bliver glad for DUKAs varmegenindvinding som jeg dog kun har set på min lokale Tømmergaard. Jeg er ikke berettiget til at give kritik af dette prisbillige anlæg med plast veksler, men det er forhåbentlig ok. (Har selv opsat Dantherm HCH-5).

Jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål efter bedste evne:

1. Nej, ingen betydning da emhætten kun kører lejlighedsvis. Har du sådan en klap-lukke-mekanisme i din emhætte så systemet ikke trækker falsk luft den vej? Trækker det meget ud af din emhætte når den er slukket så har du ikke en sådan.

2. Ja, gør endelig det så anlægget ikke står og trækker falsk luft ind igennem de gamle kanaler. Du skulle gerne ikke have behov for yderligere udluftning end et varmegenindvindingssystem. Du skal eksempelvis ALDRIG lufte ud.

3. Ja, absolut!

4. Jeg købte noget ca. 20 mm. kobberrør på Gul og Gratis samt fittings og det fungerer perfekt. Husk at dette afløb skal være 100% frostfrit.

5. Tja...jeg syntes jo nok at det ville være lidt sjusk blot at lade vandet løbe ud på gulvet. Jeg købte sådan en tilslutnings muffe for opvaskemaskine og deri monterrede jeg mit kobberrør.

God arbejdslyst og husk at overisolere dit rørsystem så din dyre varme ikke ender ude ved gråspurvene ;-)

kh

Henrik - Herning

Hundefar

Hej Henrik
Tak for dine svar. Det giver god mening.
1. Nej det trækker ikke ud af emhætten.

3. I badeværelserne sidder de eksisterende kanaler ikke i brusekabinerne, men nærmere lige inden for døren. Så her er jeg nok tilbøjelig til at lave nye udsugningskanaler ved brusekabinen. Vil du så ligefrem råde til at blænde de gamle af?

4. Jeg vil trække kondensafløbet ned igennem bryggerset, og følge dit råd om at koble det på afløbet på samme måde som en opvaskemaskine, og med vandlåsen tæt på afløbet. Dermed er jeg sikker på at vandlåsen er frostfri. Med isolering af røret på den del der ligger oppe på loftet, må jeg have et 100% frostfrit afløb.

Isolering. Ja, det er jeg opmærksom på. Den eneste rigtige løsning er vel at købe den slags isoleringssokker man kan få til at trække uden på rørerne?

Mvh
Jacob
Hej

Hvis du ikke bruger det eksisterende hul i badeværelset, SKAL den blændes af, ellers vil anlægget trække falsk luft den vej ind.
Husk vandlåsen skal være så høj at anlægget ikke kan suge luft den vej ind.
Og lige til sidst, jo tættere din udsugning i køkkenet sidder på komfur/kogeplade, des større er risikoen for at suge "snask" med ud i rør og filtre, bare se filtret i din emfang, ligeledes anbefales det heller ikke at køre en evt tørretumbler med aftræk på ventilation anlægget.
Hej Kauf
Tak for dine råd.
Det ville selvfølgelig være nemmest bare at genbruge hullerne i de to badeværelser, men er du/I andre ikke enig i at udsugningen allerhelst skal være over bruserkabinen?
Mvh
Jacob
Hej igen,

Jeg har også placeret mit udsug i selve brusekabinen for at få max. damp med ud den vej. Jeg er enig med Kauf i at den eksisterende ventilationskanal bør blændes af.

Jeg har brugt de 100 mm. isoleringssokker som Krappan sælger og de var meget nemme at arbejde med men rimelig dyre så vidt jeg husker. Men de kan varmt anbefales....ihvertfald syntes jeg personligt at de 50 mm. isoleringssokker der sælgers er for tynde.

God fornøjelse :-)

Hundefar

Annonce
Husk nu at få en prof til at indregulere anlægget, da det ellers ikke virker efter hensigten (en fejl/mangel som mange anlæg har).

Du skal helst anvende specielle taghætter, da der er for stor luftmodstand i de almindelige taghætter.

Alle nuværende ventilationsåbninger afblændes, da de ellers vil forstyrre balancen i ventilationsanlægget (som emhætten forøvrigt også gør når den kører)

Tak for jeres input.
Jeg har forstået budskabet. Der skal være balance i systemet, og derfor skal det indreguleres og anden ventilation som kan ødelægge balancen skal blændes af. Det hænger sammen.
Men hvad er konsekvensen af et anlæg der ikke er helt i balance?
Mvh Jacob
Som Orla skriver er det en fordel at få anlægget indregureret....

MEN det er kun i balance indtil du åbner en ventil mere eller mindrer end indreguleringsfirmaet har indstillet anlægget.
Jeg mener det koster 2000-3000 kr at få indreguleret anlægget.

Hvis du er typen der er pilfinger ville jeg spare pengene.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Hej igen
Jeg er kommet på vej med mit anlæg, bl.a. med hjælp fra min elektriker som kan indregulere anlægget.

Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal lukke de eksisterende ventilationskanaler i badeværelserne, stue og bryggers. Nedadtil påtænker jeg bare at sætte dampspærretape henover. Men hvordan lukker jeg bedst kanalerne opadtil?

Mvh
Jacob
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis