vga digita elektronik

kickstarteren har sat sig, hvilket resulterede i en flækket skjold, så kickstarter ikke længere kan sidde fast   (lor... kvalitet.)
derfor er jeg nu afhængig af el starteren. og den har virket hver dag altid.

nu igår ville den bare ikke starte. har så skiftet cdi, til en jeg ved virker, da den har været i stykker før.

troede først, mit batteri måske var klappet, her i kulden den sidste tid.

så har ladet batteriet op i nat. og hvis jeg trykker på el starteren giver starterrelæet 1 klik, og efter lidt tid med knappen inde, summer startermotoren lidt, og 
hvis jeg er heldig, så hopper variatoren en lille smule. måske 1 cm. eller sådan ca.


hvis jeg måler på strømmen ind i relæ, er det samme som direkte på batteri. hvis jeg måler på strøm fra relæ ind i startermotor, så er det ca 4-6 v.

hvis jeg holder starteren inde og måler på batteri, falder den fra ca 12.6 til 6-7v, og stiger igen til +12 når jeg slipper knappen.

mit spørgsmål er :

findes der en klog herinde, der kan guide mig på rette vej, i om det er mit relæ der er færdig, mit batteri der måske er klappet, eller min startermotor der skal skiftes ?

/lille nissen

findes der måske noget jeg skal gå ud og måle, for at i kan hjælpe mig bedre ?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan starte med at købe et nyt start relæ, og køb det hos en autoriseret mc forhandler der får du en ordentlig kvalitet
Jeg har nu prøvet med et nyt batteri.

resultatet er, at der nu kommer over 12v til starteren, men denne kører stadig ikke.

Følgeligt, må jeg jo derfor kunne konkludere, at det er starteren, der er defekt, hvorfor jeg må have købt en ny.

korrekt ?

/Lille nissen
Ja så er det ved at være surt
Og du har prøvet at sætte de 12 v. direkte til starteren,også efter du har pillet den af motoren.
Nej det har jeg så ikke prøvet.
Men der er ikke noget der burde forhindre den i at køre rundt, når den er monteret.

Men det kunne da være jeg skulle prøve, lige at pille den af og tjekke, for at være helt sikker inden jeg løber ud og køber en ny.
Annonce
så har jeg fået en ny startermotor bestilt.

I forbindelse med at jeg tog den gamle af, kunne jeg mærke at starterkoblingen, eller rettere tandhjulet, ikke kører så nemt, som det egentlig burde.

Jeg har så fået det skilt af, og renset= det kører nu perfekt igen.
Men jeg tænker lidt på, om det kunne hjælpe mig i fremtiden, hvis jeg smører det leje indeni ?
 - evt med kobberfedt ?

Eller er det no go at smøre derinde ?




Nu ved jeg jo ikke om der er en gearkasse på dit køretøj, for er der det, skulle der også gerne være noget olie i den og den olie skulle så også kunne forsyne dit starter drev. Det roterer så vidt jeg ved med resten af motorens gearsystem, det er kun det lille tandhjul på start motoren der skal stå stille når den ikke er aktiveret. Og derfor er det ikke særlig smart at fylde en tykkere olie ind i lejet.
Ingen gear. Det er en scooter med varaiator.

Og altså selve "pinden" hvor tandhjul og variatior sidder på bliver automatisk smurt.
Men det når ikke ind i det leje. Og det skal det vist heller ikke gøre.
Derfor tænkte jeg om det kunne betale sig selv og smøre det, så det ikke sætter sig fast igen.
For at gøre mig mere forståelig, hvad jeg præcis mener. BILLEDER.

Har ikke lige nogen af min scooter, så har lige sakset fra en anden side.


Variatoren skal pilles af scooter, og så ser det ca. sådan ud :



Starterkobling tages af, og nu ser de cirka således ud :



tandhjulet pilles ud, og indeni sidder det leje, der sommetider kan sætte sig fast :


Jeg har senset det leje, og tandhjulet og det hele.
Dette leje skal ikke smøre sig selv åbenbart.
Men det er det jeg mener om jeg med fordel lige kan give noget kobberfedt e.l. ?


/lille nissen


Kobberfedt er ikke så velegnet til lejer mv.
Almindelig konsistensfedt er fint.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis