Dampspærre ved lofttrappe, m. billeder.

Hey alle i gør det selv folk

Er i gang med en gennemgående renovering af en villa fra 1937, og er godt igang med
1. salen. Vil lige høre om jeg har gjort det rigtig mht. dampspærren omkring lofttrappen.

Først lidt info:

Loftkonstruktionen er som følger:

1) 200mm isolering mellem spær, (der blev påføret nye spær på siden af de gamle ifm nyt
tag)

2) En lægte på tværs af spærene. Der blev isoleret mellem disse med 50mm.

3) Dampspærren blev fastgjort til denne lægte.

4) Endnu en lægte blev monteret på tværs (ovenpå dampspærren) for at placere dampspærren lidt
inde i konstruktionen for at beskytte den (skruehuller osv)

Men da jeg kom til, at skulle gøre dampspærren tæt omkring loftlemmen, blev jeg lidt i tvivl
om hvordan dette skulle gøres korrekt. Efter lang tids søgen på nettet kom jeg frem til
at den skulle gøres tæt på rammen af loftlemmen. Dette har jeg så gjort efter bedste
evne med dampspærre-fuge (se billeder) men vil alligevel høre om det er sådan i ville have gjort, eller om der
noget jeg har overset/ikke forstået korrekt. Vil jeg gerne gøre det så godt så muligt,
(ses måske også med mængden af tape der er brugt )

Det er en Timberlex 50 lofttrappe.

Venlig hilsen El-manden.




Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må være rigtigt! .o)

Du har ført dampspærren frem til karmen og klæbet den til samme karm.
Det kan næppe gøres bedre!

Og der er heller ikke megen hjælp at hente hos producenten. Der er en hulens masse oplysninger på deres "såkaldte" datablad. Som hovedsageligt består af superlativer og lovprisning af eget produkt!
Derimod fortæller databladet IKKE noget om hvordan lemmen rent faktisk skal monteres eller hvordan dampspærren skal tilsluttes eller om der er monteret dampspærre i selve loftlemmen.

Endnu et eksempel på en producent der ikke kender sine kunders behov, men blot plaprer løs efter bedste evne! .o(

Man kan sige lidt om det samme om undertegnede - jeg kan nemlig ikke finde ud af at linke direkte fra en PDF-fil til dette svar. Så du må nøjes med denne:
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=3&cad=rja&ved=0CFEQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.abio.dk%2Fproduct-images%2Fpdf%2Fdesc%2Fda-DK%2FT-117Timberlex50.pdf&ei=LRUuUZOECYrdtAaKzoCAAg&usg=AFQjCNFjr2BhSLRHnpeMXgyBhmvWP-bN9Q&sig2=gsgcZPkYZLrVrvqmjXl1sA&bvm=bv.42965579,d.Yms

Sluttelig kan det undre at du kaver en lægtes afstand mellem loftbeklædning og dampspærre.
Uden at fylde isolering i hulrummet!
Hvad er ideen i den disposition? .o)
(Med hvad skal loftet beklædes?)

Hey igen og tak for svar.. :-)

Ja, man kan nogle gange undre sig over, hvor mangelfuld en brugsanvisning/monteringsvejledning kan være..
Grunden til at jeg har lavet en lægtes afstand op til dampspærren er at jeg gerne vil beskytte den mod skruer og diverse andre ting man kan finde på at skrue i sit loft, samt kan jeg køre mine ledninger, sætte PL-dåser (lampesteder), spots og hvad jeg nu ellers finder på i loftet uden at skulle bryde dampspærren.

Der bliver selvfølgelig isoleret mellem lægterne (så jeg også kommer op på de 300mm), har bare et par 100m kabel jeg skal have trukket først, og det er lidt sjovere at gøre uden isolering indblandet.. :-)

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Men så er alt jo godt!

Jeg skal naturligvis beklage at jeg ikke var i stand til at gætte at der skulle 300 mm isolering i dit loft!!!!!!!!!!!!! :o)))))))))))))))
Det skal du skal ikke beklage, hvordan skulle du også vide det? :-) Det er forhåbentlig stadig min 300mm ved renovering, der kommer i hvert fald ikke mere i.. :-)

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Ingen andre meninger/erfaringer?

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Det er fint som det er lavet, den lofttrappe er stadig mindre tæt i sig selv i forhold til tilslutningen til karmen, den jo kun lukker tæt via en Q-lon liste indvendigt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis