Hvordan tager jeg en indbygningsspot ud af gipsloftet

Jeg har 12V spots i mit sænkede gipsloft i køkkenet. Her er et dårligt billede:





Hvordan tager jeg hele spotten - altså ikke bare pæren - ud (ned) af loftet, så jeg kan komme til ledningerne, der føder det? Jeg har indtryk af, at der er en fjedermekanisme, men jeg ved ikke hvordan den virker, og jeg synes, at det virker som om, spotten sidder godt fast.

Jeg tror i øvrigt, at det er spots af denne type:



Jeg synes i hvert fald, at jeg kan ane sådan en metalarm, hvis jeg hiver lyskilden ud og kigger ind i hullet.


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du hiver bare hele spotten ud af hulet. Ganske enkelt.

Den KAN være at den hænger lidt i loftsmalingen, hvis den har været monteret længe! :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej

Du kan evt. prøve om du kan få en sparten ind ved kanten af loft kransen til din indbygningsspot , der er nogle af den slags indbygningsspot der har ret kraftige fjedre. 

Hvis det er muligt at få en finger op kan du mærke til hvilken side fjedrene sidder , der er også en type hvor det er den sidste del af fjedren der sidder og laver trykket på oversiden.

Og som der er en der skriver så pas på fingerne , det gør bare så herre nas.

Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
Tak for tipsene. Det virkede! Og mine fingre overlevede.

Nu skal jeg så bare finde ud af, hvordan jeg skal sætte den op igen - det går ikke så godt. Forstår ikke helt fjedermekanismen og er godt igang med at smadre gipspladen. Og den ene fjeder har det med at hoppe af.

Håber jeg kan finde en Youtube-video, der illustrerer det.


I starten kan det godt drille lidt at få sat fjederen rigtigt på igen, så den sidder i det rigtige spænd, men når du har fået den på, så trykker du fjedrene om bag spottet, og stopper den lidt op i hullet. Så kan du slippe fjedrene, som smutter ud og griber fat i gipspladen og derved trækker sig selv op på plads. Hvis ikke, så trykker du bare let på den :-)

Ser lige om jeg kan finde en illustration til dig

Edit:
Se billed 3, det er den metode jeg snakker om
Spot montage

Gudik - El-Installlatør
Så, nu lykkedes det! Jeg havde lidt svært ved at lure fjedermekanismen, men til sidst fes den ind. Tak for de gode råd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis