Fritidshus som helårs beboelse - Som førtidspensionist ?

Hejsa

Bor sammen med min kæreste som er førtidspensionist (25 år), og der er en helt masse regler osv hvilket også er helt fint (De fleste da)

Nu sidder vi og ser på hus, og faldte over et lækkert fritidshus grundet jeg ikke lige havde valgt dem fra - Kom dog pludselig til at tænke hvordan reglerne er omkring dette som førtidspensionist:

http://www.naturstyrelsen.dk/Planlaegning/Planlaegning_i_det_aabne_land/Sommerhuse/Helaarsbeboelse_i_sommerhuse/

- har ret til folkepension
- er førtidspensionist
- er efterlønsmodtager
- modtager fleksydelse
- er 60 år og er gået på pension

Kan se der er nogle regler med at man skal have eget det i 8 år, og nogle steder er det inden at man modtager den sociale ydelse.

Men har lidt svært ved at gennemskue det helt i dette tilfælde som vi befinder os i. Kan vi købe et sommerhus nu, og om X år få tilladelse til at bruge det som helårsbolig er spørgsmålet egentlig ?

Umildbart tror jeg ikke, men syntes der er nogle ting der ikke er helt klare for mig, og vil godt være sikker.

Mvh Henrik

www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fra Skat:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1648075&vId=0&lang=DA

Du må bo i dit fritidshus hele året, hvis du har ejet fritidshuset i otte år og derudover tilhører en af følgende grupper:

er fyldt 65 år
er pensionsmodtager (herunder tjenestemandspension) og er fyldt 60 år
er førtidspensionist
er efterlønsmodtager

Det er desuden en betingelse, at fritidshuset er i ordentlig stand.

Syntes der ser ud til at skulle være helt efter bogen og kunne lade sig gøre ?

Har prøvet at smide kommunen en mail omkring det, men vil stadig gerne høre hvordan i forstår overstående ?

Der står jo, at du er nødt til at eje huset i 8 år!, før du kan få lov til bebo huset helårs.
Gider du vente 8 år på det?

Træd ikke på mine ledninger :o)
De 8 år genere mig ikke, har jeg ikke noget problem med at vente, hvis vi altså må i hendes alder, eller vi også skal vente til 65+ år.

Pt intet svar fra kommunen, så input er stadig velkomne.

Annonce
Jeg har tidligere hørt om at nogen fik lov til at bo fast i deres sommerhus i en periode (tror det var ca. 1 år), selvom de hverken havde haft boligen i mere end 8 år, eller opfyldte nogle af de andre kriterier. Så tror det afhænger helt af den konkrete situation du/i står i, og hvordan kommunen så vælger at se på det.  
Jeg har lige et spørgsmål, jeg her et ligende problem jeg er førtidspensionist, oppe over snakker i om sommer huse, jeg har en kolonihave jeg havde forestillet mig jeg vil bo i, har venner der bor hele året i haverne, jeg er langt inde i det kommunale systemet,hvor jeg kan komme til at koste dem en masse penge, hvis mit liv ikke køre på "skinder" der har jeg så hørt de kigger igennem fingre med man faktisk ikke må bo hele året i haven (skal lige siges formanden i kolonihaven ser igennem fingre med man bor der året rundt), fordi der kan man klare sig selv uden de skal punge ud til boligsikring,extra ydelser, osv.
Er der nogen der kan be eller afkræftes.

Alle gode råd til kolonihave er velkommende!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis