Vaskemaskine tilslutning :S

Jeg skal have strøm til min nye vaskemaskine. Jeg ved at dem der boede her før mig har haft en vaskemaskine stående på samme plads, men jeg kan ikke se hvor de har fået strømmen fra. Jeg har en idé om at det her er en eller anden form for stik kontakt, er der nogen der kan genkende dem og evt. fortælle mig hvordan de fungerer? 


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det der er højest sandsynligt en dåse, hvor apparater som kræver kraft kan fast tilsluttes, f.eks. ovn, vaskemasline og tørretumbler.

Indeni finder du sandsynligvis 5 ledninger, en blå, som er nul; en brun som er den fase der oftest anvendes til 230 V stikkontakter; en grøn og gul ledning som er din beskyttelsesjord, og to sorte som hver er en fase.

Hvis jeg ikke havde ret mange sikringsgrupper i min lejlighed, ville jeg forbinde min 230 volt vaskemaskine blå -> blå (nul); grøn/gul->grøn/gul(jord); og brun til en OG KUN EN sort(fase). ... og så lave det same nummer med tørretumbleren og den anden sorte (fase)

...men det skal du ikke gøre, for det er ulovligt at at sætte 13 Ampere appater på en 16 Ampere gruppe.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.

Det du ser på billede er et komfur udtag http://www.el-grossisten.com/pi/Kom...1856_.aspx

Inde bag dækslet er den faste installation afsluttet i fem klemmer. 3 faser, 1 nul og 1 jord.

Og der er ligeledes på modsat side af de fem klemmer mulighed for at tilslutte den eksterne(din vaskemaskine)enhed. Dvs. du skal have stikproppen klippet af ledningen og tilslut den direkte til udtaget.

! ! Du skal dog være opmærksom på at du ikke selv må tilslutte din maskine, der skal en fagmand til – og ved forkert tilslutning vil din maskine få 400V – hvilket resulter i at du kan ødelægge den !

Hvis du dog selv går i gang – så husk altid at slukke for strømmen.(ved dine sikringer)

-          Når det er en nyere maskine du har – så skal den sandsynlig have 230V, hvorfor den skal tilsluttes til en fase, nul og jord. Til at finde fase og nul skal du bruge et voltmeter – som kan vise hhv. 230 og 400V.

-          Jord er den gul/grønne både i udtag og i ledningen fra vaskemaskinen.

-          Kappen på ledningen fra vaskemaskinen skal ind under den aflastning som findes i udtaget.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis