aluminiums Jolle

Jeg har en aluminiums Jolle som jeg vil have givet noget maling indvendig, Jeg har hørt noget om Gummi maling og det er ikke gummihud jeg tænker på da det jo ikke tøre helt.

Jeg tror man bruge det i en heste trailer, men om det er maling eller en hel dug man ligge i ved jeg ikke, det skulle være godt til lydisolering.

Det er fordi jeg har haft et problem med vand vil komme ind ved en nitte i bunden derfor vil jeg give den det der gummi.

Men hvad hedder det gummi?????

L.Sindalsen

Mariagerfjord

 

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er bare lige den hage ved det, at det ikke vil hjælpe noget at påfører en indvendig gummihud, vandet vil trænge ind under den og den vil løsne sig over tid. Du skal have skiftet den nitte, det skyldes sikkert at der er tæring omkring den, kan du ikke skaffe en sådan nitte kan du bruge en rustfri bolt, husk at det skal være den saltvands bestandige type. Bor eventuelt hullet lidt større, men ikke større end bolten lige kan gå ind.
Kan du ikke fuge den udefra, med Sikaflex eller lignende, hvis du har lokaliseret utætheden ?

Du skal ikke bruge rustfaste bolte, så får du da først tæring.
Så skal du skifte nitter, bør det være søvandsbestandigt aluminium.
Problemet er at han jeg købte af, fik lavet en skade bag i jollen, og der er 6 nitter men den er lidt tynd der hvor skaden er.

Jeg har også tænkt på om jeg skulle finde en med en alu svejser, om det evt. Kunne lade sig gøre, men det koster jo nok en krig.


L.Sindalsen

Mariagerfjord

 

 

Jeg er ikke sikker på at svejsning er vejen frem.
Nu ved jeg ikke hvordan sådanne nittede samlinger er, skal der være tætningsmateriale mellem lagene?
Det bedste var nok at finde nogle nitter der passer, evt. en anelse større og så bore hullerne lidt op.

Prøv at Google på  riveting aluminum boats
Så kommer der en masse frem.


Skrevet af je__ns på 25 feb 2013 19:16
Kan du ikke fuge den udefra, med Sikaflex eller lignende, hvis du har lokaliseret utætheden ?

Du skal ikke bruge rustfaste bolte, så får du da først tæring.
Så skal du skifte nitter, bør det være søvandsbestandigt aluminium.

Hvad er det for noget vrøvl Jens, der kan udmærket bruges rustfri stålbolte uden nogen form for tæring, jeg har haft en aluminiums rednings båd på 20 fod. Hvor jeg udskiftede nogle nitter med rust fri stål bolte ! Der var overhovedet ingen tæring.
Annonce
Så har du været heldig, eller haft virksomt tære zink
Der er stor risiko for tæring i aluminiummet, når der bruges rustfaststål, tilsætter man saltvand er det ekstra slemt.
Det har noget med spændingsrækkefølgen i metallerne at gøre....
Jeg havde selv et uheldigt eksempel, hvor jeg havde en motorplade af rustfaststål, og en påhængsmotor, selv om der var tærezink på motoren, var der grimme tæringer (på en sprit ny motor) efter en sæson i vandet.

Men er det en båd der ikke ligger fast i vandet, er der naturligvis ikke nær den risiko for tæring. (som en der ligger fast i vandet)


Hvis man har en Land Rover, af onde tunger kaldet popnittebil, opdager man, at det kan give fæle overraskelser, hvis man knalder rustfrie bolte og skruer i karrossen.
En bekendt var groft sagt ved at tabe sit karrosseri pga tæring, især omme bag i, hvor vejsaltet påvirker ofte og længe.
Karrossen sidder på bagvangen med 8 mm bolte og skruer, og da vi først begyndte at rode med det, viste det sig at hullerne nu var i samme størrelse, som skiverne, ca 15 mm.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg tror jeg vil få nogle nye nitter sat i, og evt noget mellem så jeg er sikker på den bliver tæt igen, jeg vil høre forhandleren om de kan sige hvordan man gør det, de må jo have forstand på det (måske)

L.Sindalsen

Mariagerfjord

 

 

Hej
Prøv at se på dette her:www.durafix.dk

 

Hej.
Jeg havde en gang nogle vandtætte popnitter, godt nok beregnet til fly, men det går vel også til både.

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også