Badeværelsesdør buer

Hej derude

Efter at have renoveret mit badeværelset, blev det afsluttet med en ny dør + karm.
Døren er købt i Bauhaus og er en SWEDOOR, glat massiv stable.
Til vores store ærgrelse, var døren buet da den blev sat på, så vi kunne knap lukke den.
Heldigvis viste Bauhaus god kundeservice, og vi fik en ny dør af dem.
Den nye dør var snorlige og fungerede helt perfekt.
I går opdager jeg så desværre, at denne dør efter en lille uge nu også "bøjer", næsten en hel centimeter på midten.
Så nu står vi igen med problemet, at vi ikke kan lukke døren.

Mit spørgsmål: Er det fugten fra bruseren som forårsager dette?

Vi har mekanisk udsugning i loftet og vindue som åbnes hver gang bruseren anvendes.
Så jeg ved næsten ikke hvilke foranstaltninger man kan gøre for at undgå dette.
Det skal nævnes, at badeværelset har stået færdigt i knap et år efterhånden, og døren først for nylig er blevet skiftet.
Den gamle dør, som var noget af det billigste pap man kan komme i nærheden af, tog ikke skade eller blev buet...

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den bør en dør kunne holde til, den er jo lukket med sin lakering.

Kan ikke forklare dig hvorfor det er sket igen, men næsten 1 cm er rigtigt meget, normalt er det et par mm man ser en dør slår sig.
Hvad er temperaturen henholdsvis i badeværelse og tilstødende rum ?
Har set tilsvarende bøjning pga stor temperaturforskel, - men indrømmet i et kolonihavehus, hvor der var elvarme tændt på badeværelse og ingen varme i tilstødende rum.
Døren rettede sig, når der kom varme på i det tilstødende rum, det skete trofast flere gange
Vi har også haft tilsvarende problemer. Dog mest da vi byggede om, og der var varme på badeværelset men ikke så meget i de andre rum, her buede døren også voldsomt og kunne næsten ikke lukke. Efter vi har fået varme på over det hele, er det gået i sig selv.
Hvis det ikke går væk, kan du evt. stemme en lille smule af karmen hvor den buer mest, så den i hvert fald lukke
Måske en fugt-styret udsugning kan klare problemet, så det først nu at du/i har en sådan.

En sådan kan som regel justeres er du bevidst om dette?
 
Både i tid og luft-fugtighed.

Et badeværelse er u-undgåeligt et fugtigt sted selvfølgelig, så måske er det vejen frem.

Bare en tanke.

Den gamle dør kunne måske netop "ånde" komme af med fugten.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tror at det har noget med fugt at gøre.

Er døren indadgående i badeværelset?
Mon dørpladen krummer indad mod badeværelset på midten?
Således at "fallen" ikke umiddelbart får fat i låseblikket?

Hvad nu hvis døren er lakeret med diffusionsåben lak. Som opfugtes på indvendig side?

Under alle omstændigheder bør I hidkalde en servicemontør fra Sweedoor. For en ordentlig forklaring!
Annonce
Mange tak for alle svarene.

For at tage det fra en ende af, så har jeg heller aldrig set så stor en udbøjning på en badeværelsesdør før, og det virker heller ikke til at være et gængs problem, idet Google som sådan ikke kommer med lignende problemstillinger...

Der er helt sikkert en temperaturforskel mellem badeværelset og det tilstødende rum/gangareal, idet badeværelset er opvarmet med gulvvarme, mens gangen er opvarmet med en mindre radiator (Og har en fordør). Især i denne tid mærker man markant temperaturforskel, når man træder ind på badeværelset, men synes nu ikke, vi har skruet nævneværdigt meget op for gulvvarmen (3).
Når det så er sagt, har jeg svært ved at se, hvordan temperaturen skal udlignes. Jeg ønsker ikke, at have hele mit hus på samme temperatur som badeværelset.

Karmen er blevet stemt så meget som muligt, det rækker bare ikke længere

Mht. den fugtstyret udsugning, så stod den faktisk af for en lille måned siden. Elektrikeren mener, det er taghætten, der skal skiftes, da udsugningsarmaturet kun er et lille år gammelt. Der bliver ført strøm til den, da "slusen" åbner og lukker, når man tænder for den, men den suger bare ikke.. Jeg tænker også, den gamle dør var så dårlig i stand at fugt bare fløj lige igennem den.

Døren er udadgående. Dvs. den buer væk fra badeværelset. Jeg vil helt klart ringe til Bauhaus og forhøre mig om produktet, det virker dog ikke til, der er forskel på de to sider af døren, men det kan måske ikke ses med det blotte øje..
Der skal stor temperaturforskel mellem bad og gang før det har nævneværdig indflydelse på  døren. Fugt på badeværelset kan være et oplagt problem fordi din udsugning ikke fungerer. Den skal du først og fremmest have op og køre igen. Det er værdifuldt at udsugningen er fugtstyret, men det er også vigtigt at sørge for tilgang af erstatningsluft når udsugningen kører.Hvis ikke der er anden permanent tilgang af erstatningaluft kan du kan evt. bore en række huller nederst i døren, eller skære et lille stykke af dørens underkant så den friske luft kan erstatte den fugtige luft der bliver suget ud. Men vent med at gøre noget ved døren indtil du har reklameret over den. Jeg tror at døren er en bytter.

 

Jeg har kontaktet Jeld-Wen og fået følgende svar:

"Hej Casper

Det er svært at give et entydigt svar på, da det kommer meget an på de lokale forhold. En stable dør er lakeret i top og bund, så den er rimelig modstandsdygtig, sammenlignet med en Easy dør. Når det så er sagt, så er der også grænser. Hvis badeværelset er lille, bruse nichen er tæt på dørpladen, eller udluftningen er dårlig, kan det alt sammen gøre, at man bør overveje en anden type dør, der er endnu bedre til at modstå fugt. Stable døren er ikke en vådrums dør, og som sådan gives der ingen garanti for at den kan side i et fugtigere lokale end normalt.

Mvh Rasmus, Swedoor"

Det lader til, at jeg skal ud og have anskaffet mig en vådrumsdør...
Det ændrer ikke på at din udsugning skal være i orden og fungere. Det er ikke kun døren der kan tage skade. det er også loft og vægge.  Det kan godt være at svaret fra producenten er rigtigt, men det er også en nem måde at afvise reklamation på. Kan du ikke få dem til at komme ud og se på sagen og evt give en delvis kulant erstatning , hvis du kan påvise evt. dårlig rådgivning da du købte døren.

 

Bjørn, jeg er helt enig. Jeg vil bare helst vente med at gå rundt oppe på taget og kigge på taghætten indtil det blev plusgrader (i dagslys dvs. i weekenden)
Jeg gør ikke mere ved selve dør-problematikken før udsugningen er funktionel igen.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis