Gulvisolering hvordan? Terrændæk

Hej, jeg har læst en del i sidste par uger og er ikke blevet klogere derfor spørger jeg nu herinde.

Vi har købt hus og vil gerne udskifte radiatorerne med gulvvarme og lægger nye gulve, så er det jeg bliver i tvivl når jeg hører om isoleringskrav over og under beton. Hvad er det med de 300-400 mm tæller beton med?

Kontruktionen er lige nu:
15 cm singels
Diffu pap
8 cm beton
Fugtspærre
50 mm mineraluld
55 mm støer
Gulv

Kan jeg overholde br10 og giver det nogen mening uden at bryde betonen op?

Hvis jeg bryder betonen op, hvordan skal helemopbygningen være og skal jeg også fjerne singels eller kan jeg lade dem ligge?

Min far pensioneret håndværker og jeg mener ikke helt hans ideer følger br10. Han taler også om styrolit plader uden beton, men er det nu en god ide? Han siger også man ikke bruger spånplader under klikgulv?

Håber nogen kan hjælpemmed at fortælle hvordan opbygningen skal være fra første lag og op til gulvet.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver nødt til at fjerne det hele for at få plads til de minimum 300 mm isolering der skal under den nye beton.
43 cm. fra bund til top.

30 cm flamingo
13 cm beton.

ret mig hvis jeg tager fejl :-)

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Kommer jo an på hvilken løsning der vælges, beton eller ikke beton, støbt gulvvarme eller let gulvvarme.

Vil du alligevel have en let gulvvarme, så kunne det jo laves uden strøer og beton, men svømmende plader på flamingo.

Jeg ville dog have valgt en støbt løsning selv, evt. med opstrøet gulv og let gulvvarme, hvis hurtig regulering af varmen var ønsket.
Jeg ville have valgt den nemmeste.

afrettet sand/jord
300-400mm flamingo
radonspærre
8-10 cm beton med armering og gulvvarmeslanger i
trægulv/flisegulv
Annonce
Godt så, varmetabsmæssigt, hvad er så det bedste, nu er jeg mere forvirret end da jeg skrev først ;0)

Løsning 1 er altså at lægge flammingo ovenpå jordlaget og så rionet med pexrør ovenpå og noget flydebeton og så gulv direkte på beton? Self med de membraner der skal til.

Løsning 2 strøer på flammingo uden beton og med varmefordelingsplader

Er det de 2 muligheder? Isolerer flammingo ligesågodt som leca, beton, rockwool?
Nej, der er rigtigt mange løsninger, men den billigste er din løsning nummer 1.
Takker...men er det den bedste?

Vi tænker komfort og energiforbrug er det vigtigste. Hvis vi ikke sparer på varmeregning og får øget komfort, så er der ingen grund til at gå igang.
Så skal i vælge en let gulvvarme løsning.
Om du vælger let eller tung konstruktion er kun et spørgsmål om komfort, da isoleringskravet er det samme. Måske kan man spare lidt håndører på at det lette gulv er hurtigere til at regulere, men jeg synes ikke det skal vægtes ret højt ift. valget. Skal du selv lave det hele?
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis