Tørrede svampe Lav-Det-Selv 3049 01-04-2000 23:31 Jeg mener, at jeg har læst, at man ikke må bruge det vand, man udblødersvampe (f.eks. Karl Johan) i. Nu har jeg en opskrift hvori der står, at manskal bruge vandet fra de udblødte svampe. Kan jeg det??mvhTove 7 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 01-04-2000 23:31 Det afhænger ganske af hvad det er for svampe. Karl Johan ogmange andre kan puttes direkte i maden, og vandet fraudblødningen kan fint anvendes.Men hvis du ikke ved præsist hvilke svampe der er tale om, bør duikke bruge vandet.Svampe som skal koges i rigeligt vand, som kasseres da giftentrækker ud i vandet, findes blandt følgende arter: ridderhatte,mælkehatte, honningsvampe, pigsvampe, kantereller, morkler ogflere andre.Jeg bruger selv mange svampe, bl.a. tørrede Karl Johan svampe,som jeg ofte kommer direkte i retten.Men om få uger er der i skoven friske Velsmagende Ridderhatte,som ikke skal koges før anvendelse.m.v.h. Emil
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 01-04-2000 23:32 > Det afhænger ganske af hvad det er for svampe. Karl Johan og> mange andre kan puttes direkte i maden, og vandet fra> udblødningen kan fint anvendes.Ja da !!! hvis man kan lide sand i manden. For skal man tørre svampe kommerder jo lidt sand med hver svamp.>> Men hvis du ikke ved præsist hvilke svampe der er tale om, bør du> ikke bruge vandet.Jeg går ikke ud fra at Tove Hoffmann selv tørre sine svampe for så kan detda gå helt galt.Det kræver en viden at finde de rigtige svampe til denne process, Bådesmagsmæssige og giftige og ikke giftige.>> Svampe som skal koges i rigeligt vand, som kasseres da giften> trækker ud i vandet, findes blandt følgende arter: ridderhatte,> mælkehatte, honningsvampe, pigsvampe, kantereller, morkler og> flere andre.>Disse svampe der er herover er ikke på nogen måde giftige eller farlige ogde skal hellerikke koges i rigligt vand.Det skulle da lige være rødflue svamp der skulle koges i øresundRidderhat: ER ikke giftig, men bitter og kan lugte fældt og mulig af lidtgas i rå tilstand, der findes 5-6 stykker og topper først i midt september.De skal sauteres let på panden i en olivenolie.Mælkehatte: 5-6 slags Gran-mælkehat er fortrinlig men farver urinen rød nårman tisser Der af "han fik en gift-hat på" så troede folk at de var ved atdø, i gamle dage. Smager dejlig.Ægte-honninghat og Mørk-honninghat: Er begge af konsistens som østershattelidt trævlet og bitter i rå tilstand så der for skal de ristes godt af ismør.Pigsvampe er lidt hårde og grove igen bitter men absolut spiselig i råmarineret tilstand og foretræk at riste den af.Kantaral: Jaaaaa den kender vi alle sammen såååååååå!!!!!!!!!!!!Morkler: er svagt giftige i rå tilstand og bitter kan godt smage på den menvent til den er tilberedt. Vædevandet fra svampen, ja brug det dog, der er smag fra svampen og det bliver kogt hvis det er suppe man laver, til en salat så ristes de af lige som de andre svampe.> Jeg bruger selv mange svampe, bl.a. tørrede Karl Johan svampe,> som jeg ofte kommer direkte i retten.> Men om få uger er der i skoven friske Velsmagende Ridderhatte,Hvor henne, dine måneder vare måske en uge.Den eneste ulæmpe med vandet er at der kan være sand i det, for svampene bliver som regel ikke skyllet når de skal tørres.De tørret svampe kan jo købes i alle supermarkeder efterhånden og jeg trorikke de ville sælge giftige svampe, så ville de jo have hele Christiania på besøg.Vand eller hvid/rødvinen skal kun lige dække de svampe man skal bruge, de skal ikke sejle rundt.Med Venlig HilsenKokken
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 01-04-2000 23:32 >Disse svampe der er herover er ikke på nogen måde giftige eller farlige og>de skal hellerikke koges i rigligt vand.Undskyld, men det du skriver her er FARLIGT. Heldigvis er der næppe nogen dervil printe dit indlæg ud, og bruge det som guide på svampeturen.Nedenstående er efter hukkommelsen. BRUG IKKE DETTE SOM EN KOGEBOG!Nogle mælkehatte (og skørhatte, som er deres fætre) er giftige, men kan spisesefter saltning og udvanding (hvor vandet smides væk). Der er vist et par andremetoder til at "afgifte" dem, men jeg kan ikke lige huske dem.Stenmorkler (som _ikke_ er morkler) kan også spises efter en eller andenbehandling, men frarådes normalt, da de er meget giftige (dødeligt svjh).Resten af ovenstående svampe er enten svagt gifitge, eller bare ubehageligtsmagende, i rå tilstand, og bør derfor tilberedes på den ene eller den andenmåde. Normalt foretrækker jeg dog stegning i smør frem for kogning.-- Med venlige hilsnerNis Jørgensen, Albertslund
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 01-04-2000 23:33 Ikke at det er din fejl, men er det ikke en tilsnigelse at kalde dem for"Carl Johan" - den hedder jo "Boletus edulis" (AKA "Spiselig Rørhat"), hvisjeg ikke husker helt galt.De marketroider sku' ha' nogle bøllebank, sku' de! file://Klaus
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 01-04-2000 23:33 Mon ikke det er bevidst fra levenradørens side at kalde dem "Franske CarlJohan Boletus Luteus" for at narre folk til at tro at det i virkeligheden errigtige Karl Johaner de spiser alsår "Boletus edulis" .De er billiger og smager ikke lige så godt som "Boletus edulis" der også eren dyr svamp.Et eks der er tilsvarende:Franske Vinbjergsnegle i hvidløg med ca.7-9 stk ien pakke til ca 35 kr. Er ikke vinbjergsnegle, det er sydafrikanskevandsnegle der er dobbelt så store. De bliver halveret og lagt ivinbjergsneglehuse.Vinbjergsnegle der imod er ca. 3 gange dyre.Det er det samme der gælder med svampene vil jrg tro.MVHKokken Annonce
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 01-04-2000 23:33 Jo, helt sikkert - en Carl Johan hedder Boletus edulis uanset on den grorher eller i Frankrig - så der er tale om bevidst vildledning. Det sammegælder dit eksemple med de sydafrikanske vandsnegle.Når jeg opdager sådan noget, plejer jeg at sende en skriftlig klage tilfirmaet med cc til Forbrugerombudsmanden og/eller Fødevaredirektoratet.Senest har jeg klaget til "Det Danske Køkken" over at de kalder deresbiksemad for "ægte håndværk" når der er tale om fabriksfremstillet mad.Fødevaredirektoratet i Ringsted gav mig ret i mine betragtninger og vilrette henvendelse til Det Danske Køkken for at få ændret eller fjernetanprisningen. :-)Havde jeg købt de der gule rørhatte eller de sydafrikanske vandsnegle,havde jeg klaget omgående - det er jo decideret svindel! file://Klaus
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 01-04-2000 23:33 >Jeg mener, at jeg har læst, at man ikke må brugeDer er meget man _godt_ må (for nu at se det fra den posetiveside) Fra mine noter kan nævnes følgende _om svampe_:Det sidste jeg husker er, at jeg spurgte min kone, hvor hun havdefået disse champignon så billige.Hilsen hans engel --ooOooh-Den dødsdømte får lov at vælge sit sidste måltid: "Så vil jeggerne ha' noget med svampe, det har jeg aldrig turdet før" --ooOooh-Peter Malberg havde inviteret kolleger til middag. Forretten varsvampestuvning, og en kollega spurgte: "Peter, nu er det velspiselige svampe du serverer?"Peter hastede til reolen, fiskede en bog frem, læste, og sagde:"Nu kan kun en trykfejl redde os" --ooOooh-Plukker du i skoven ukendte svampe,så lad først lillebror smage derpå.Dersom han dør under skrigen og krampe,så bør du selv lade svampen stå.Og hvis der ingenting sker med den lille?Tja, så gik den portion svampe til spilde! --ooOooh-Selvfølgelig kan jeg se hvilke svampe der er giftige. Det lærtemin afdøde mand mig. --ooOooh-Forkast alle med skede omkring stokbasis. Ligeledes dem der erforsynet med bløde, løst siddende hudlapper (om fluesvampe). --ooOooh-Forkast alle der har en ubehagelig lugt eller smag. --ooOooh-Undgå skørhatte med en skarp smag. --ooOooh-m.v.h. Emil