Bebyggede areal???????

Jeg skal snart bygge carport og garage, og sad så og kiggede regler igennem, og har lige talt med ballerup kommune for at være sikker på jeg forstår reglerne, og nu læser jeg så noget andet på BBR.dk, er der nogen kloge hoveder der kan fortælle mig hvilken del der er rigtigt?

1. den flinke mand fra ballerup kommune siger, carport/garage kan være op til 35kvm uden at det trækker noget fra på max størrelsen på huset. hajn siger også at vores overdækkede terrasse tælles med i de 35kvm men inde på http://www.bbr.dk/arealvejledning/0/31 kan jeg læse det her.

6.4 Åben overdækning (overdækkede terrasser)

En overdækket terrasse er en åben overdækket konstruktion, herunder f.eks. også overdækkede indgangspartier og åbent vindfang.

Arealet registreres som en særskilt oplysning i BBR. På åbne sider måles efter tagfladen. Arealet af en overdækket terrasse medregnes ikke i det bebyggede areal. Såfremt terrassen lukkes, skal dette oplyses til BBR, hvorefter arealet vil blive registreret som udestue.

hvad er rigtigt og forkert her?

2. Ifølge byggereglementet må en grund  bebygges op til 30% medmindre der er en lokalplan som siger andet.

Vores lokalplan siger.
PLANOMRÅDE A:
7.1. Bebyggelsesprocenten for den enkelte ejendom til boligformål må ikke overstige 25. For
ejendomme til offentlige formål må bebyggelsesprocenten ikke overstige 40.

Det er jo næsten soleklart, eller er det, der står ikke "bebyggelsesprocenten må ikke overstige 25", der står Bebyggelsesprocenten for den enkelte ejendom TIL BOLIGFORMÅL må ikke overstige 25.

Kan det ikke tolkes, som om huset(boligen) må ikke overstige 25%, men grunden som sådan må godt bebygges op til 30% på byggereglementet siger, bare boligdelen af grunden max er 25%.??

Eller er det bare mig der er tosset, Jeg kan ikke rigtigt se andet formål med at skrive TIL BOLIGFORMÅL, inden i teksten, hvis det ikke er sådan noget lign. der menes..


13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke finde jeres svar i denne tråd

... for jeg har netop fhv. lignende sag 
Spørgsmålet generelt er:  skal en overdækning tælle med i udregning af bebygget arealprocent ?  
Det drejer sig om teksten i vores gamle lokalplan. citat:
Det bebyggede areal må samlet ikke overstige 10% af grundens nettoareal.

Her er der altså ikke tale om begrebet: Bebyggelsesprocent, hvor der er fradrag for garage og udhuse op til 50%
- men her er der tale om, at ALT, der er opført og bebygget på grunden tælles med, og uden fradrag m.m.
Vores grund er på 1404m2, .. altså må der ialt bebygges for 140,4m2

Nu medtager Frederikshavn Kommune så også vores overdækning på 10m2 mellem selve vores sommerhus og vores udhus, hvor der er nogle gennemsigtelige plader, hvor vi så har en "gård" med bord og vask til eks. fiskerensning osv.
Tidligere har man ikke medtaget denne overdækning, ... og jeg mener heller ikke, at den skal medtages.

I BBR medtages den jo ikke i begrebet bebygget areal
Men er der forskel i deres beregninger ?
- altså når man beregner bebygget arealprocent i f.m. beregningsreglerne ved nybyggeri i de forskellige lokalplaner
bebygget areal er alt der er tag over.  
Nej ikke korrekt...... Bebyggelses procenten for en matrikel er boligarealet.  småskure drivhuse småskure o.l. bygninger tæller ikke med i bebyggelses procenten blot du holder dig under samlet areal på 50 M2 som er det areal der ikke skal byggetilladelse til. Det er korrekt at der tidligere har været skulle regler for at garager småskure og andre ikke beboelse bygninger talte med blot minus 50%,men denne regel bortfaldt med indførelsen af BR18 hvor de ikke skulle tælles med og der ikke skulle ansøges om opførelse af disse blot det samlede areal på matriklen er under 50 m2
mfrost skrev den 03-09-2019 19:49:46

Nej ikke korrekt...... Bebyggelses procenten for en matrikel er boligarealet.  småskure drivhuse småskure o.l. bygninger tæller ikke med i bebyggelses procenten blot du holder dig under samlet areal på 50 M2 som er det areal der ikke skal byggetilladelse til,

 Sådan har jeg ikke forstået det. alt tæller med i bebyggelsesprocenten, selv et redskabsskur/cykelskur eller lign, det hele lægges sammen, også fratrækkes der 35 kvm, så har du de samlede kvm, som skal udgøre de typisk max 30% af grundstørrelsen. 

Ellers kunne man jo bare bygge 15 skure af 49 kvm, og have en bebyggelses procent på 0. 
Annonce
Sådan her står det på boliga: Hvordan regner du bebyggelsesprocenten ud?

Bebyggelsesprocenten udregnes ved at sammenholde det samlede boligareal plus øvrige småbygninger, udestuer, overdækkede terrasser m.v. med grundens størrelse.


Dog kan de første 50 m2 (for rækkehuse 20m2) overdækning af fx terrasse, udhus, carport o.l. fratrækkes, når man udregner en bebyggelsesprocent.


det med de 50 kvm må være ændret siden jeg byggede min carport, dengang var det vist 35 kvm.. 
Finn Børge de regler du snakker er gamle regler du kan finde de gældende her http://bygningsreglementet.dk/Ovrige-bestemmelser/23/Krav/453_458 der står ganske specifikt at overdækkede terrasser tæller med inde 50 M2 man må bygge uden at de tæller med i bebyggelses procenten, alt over 50 M2 tæller med som sagt, regler er beskrevet i BR18som trådte i kraft for ca. 1,5 år siden 
Pizzabager du kan IKKE bygge 15 skure af 49 M2 uden at de tæller med, der er SAMLET at det skal være under 50 m2. Men som tidligere sagt, kig på de regler der er i BR18 det er de lovretslige regler der gælder.......
mfrost skrev den 03-09-2019 20:46:45

Pizzabager du kan IKKE bygge 15 skure af 49 M2 uden at de tæller med, der er SAMLET at det skal være under 50 m2. Men som tidligere sagt, kig på de regler der er i BR18 det er de lovretslige regler der gælder.......

 Jeps, jeg missede lige ordet SAMLET, jeg tror vi er enige :)

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis