Hvorfor plads til 2 x fase og 2 x nul i LK FUGA stikdåse?

Hej,

Er der nogen, der kan forklare mig, hvorfor der er plads til 2 fase-ledere og 2 nul-ledere i min LK FUGA stikdåse (uden afbryder)?

Jeg troede, at det kun var nødvendigt/gav mening med 1 fase og 1 nul til sådan en stikdåse.

Se fotos.






30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sløjfe klemmer. forsøg endelig ikke at montere 2 forskellige faser :-) så får du lavet en sluk alt funktion! ergo sikringerne springer.

Det fikser jeg...
For lige at uddybe lidt, hvis du ikke helt forstår "sløjfe"

Når du kører fase, nul og jord fra stikkontakt til næste stikkontakt, så slipper du for muffer, da du kan bruge terminalerne

Man kan lære alt, hvis man gider!
Tak for de gode svar. Det er altså, så man kan føre "strømmen" (de tre ledere) videre til næste stikdåse uden at skulle bruge samlemuffer. Smart.

Et relateret spørgsmål: hvis man vil have, at strømmen i den stikdåse, jeg viste et billede af øverst i tråden, er styret (tænd/sluk) af en afbryder, der sidder et andet sted end dåsen, kan man så gøre det ved at

  1. føre to kabler ind i stikdåsens underlag: et strømførende installationskabel og et installationskabel fra afbryderen,
  2. føre nullederen fra det strømførende installationskabel direkte i stikdåsens nul-terminal
  3. samle fase-lederen (brun) fra de to installationskabler med en samlemuffe inde i stikdåsens underlag,
  4. føre fasen igennem afbryderen via installationskablet
  5. føre strømmen, der kommer tilbage fra afbryderen (blå ledning) ind i fase-terminalen i stikdåsen?

Ved ikke, om det overhovedet gav mening. Men konceptet er altså at hive fasen i en omvej gennem afbryderen, inden den rammer stikdåsens fase-terminal. Vil det virke?

Jeg forestiller mig en LK 1-pol afbryder som på dette foto.

Det er rigtigt, du fører fasen til afbryderen (på den anden side, hedder ledninger en mellemledning) og så fører du mellemledningen til din lampe eller stikkontakt.

Men jeg bliver lige nød til at fortælle dig at det ikke er noget en gørdetselv mand skal kaste sig ud i.
Det er forbudt, og du kan få et kraftigt erstatningsansvar på halsen, dels ved salg og hvis uheldet skulle være ude, og der sker en skade.
Dit forsikringsselskab vil sikkert gøre alt hvad de kan for at tørre en regning af på dig, hvis du ikke kan bevise at din el installation er lavet af autoriseret installatør.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Tak for informativt svar og for advarslen. Jeg holder fingrene fra det, så.
Borset fra det er det i mine øjne dårlig skik at lave et udtag med afbryder, når afbryderen ikke er placeret sammen med udtaget. Hvis det er til en lampe bør du lave et fast lampeudtag.
Skrevet af pilehave på 28 feb 2013 12:18
Borset fra det er det i mine øjne dårlig skik at lave et udtag med afbryder, når afbryderen ikke er placeret sammen med udtaget. Hvis det er til en lampe bør du lave et fast lampeudtag.
Det er da en glimrende ide at kunne slukke alle ( eller dem, der er på tændledningen ) centralt.
Alle mine har både en faseledning og en tændledning hvert sted - så kan jeg selv bestemme hvilke der skal køre over afbryderen og hvilke,der skal have fast fase. Så har jeg en central afbryderfunktion ved døren for stikkontakterne i samme rum.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Så kan man være så heldig at slukke for hele skidtet hvis man lige vil slukke lyset? Jow jow, men hver mand sin smag
Det er rigtig, men afbryderen har en maks antal Ampere den kan tåle.
For det meste er det 6 A, sådan var det i hvert fald med LK minitangenterne.
Derfor fusk lige at afbryderen ikke må overbelastes, det vil sige at du skal tænke dig om hvad du stikker i stikkontakten.

Mod amatørinstallationer.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis