Hvorfor plads til 2 x fase og 2 x nul i LK FUGA stikdåse?

Hej,

Er der nogen, der kan forklare mig, hvorfor der er plads til 2 fase-ledere og 2 nul-ledere i min LK FUGA stikdåse (uden afbryder)?

Jeg troede, at det kun var nødvendigt/gav mening med 1 fase og 1 nul til sådan en stikdåse.

Se fotos.






Hej, Er der nogen, der kan forklare mig... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af PinkHenrik på 17-11-2014 19:01

.... og ind i mellem så korser man sig over hvad folk kan spørge om, eller er villige til at kaste sig ud i, uden at ane hvilke konsekvenser det kan få  

Der vil jeg så give dig helt ret...

 

Var for et par år siden ude og hjælpe et par, hvor de havde overtaget huset og gerne ville have skiftet stik kontakter.. Tror lige jeg gjorde store øjne da jeg fik den gamle stik kontakt ud og så der var ført højttaler kabel rundt som ledning inde i væggen...Højttaler kabel???

 

Men det virker jo var svaret.. Jo jo...

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg har engang været ude hos en fyr der havde lavet elvareme i sin lejlighed, dvs han havde sat ovne op og sat dem i den almindelige stikkontakt, men når han så tændte dem alle sammen så røg sikringen (overbelastning) 

Hvad gjorde han så? jo, han drejede en sikring i messing der passede i gruppeafbryderen 

Jeg tror ikke engang at et kraftværk ville kunne brænde den sikring over ! 

og han forstod ikke hvad han havde gjort, og hvor dumt det var... 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ja så havde han kun 11/2 sikkerhed tilbage, den 1/2 kunne være mastesikring og den sidste ba bu ba bu.ba bu

I sådan et tilfælde vil det jo kunne give problemer, for så er der tale om groft uagtsomhed. I min læretid (sidst  60 `rne) kom forsikringsselskabets eftersynsmand med en pose sikringer der alle var pakket ind i sølvpapir. Det ville nok nu til dags føre til politianmeldelse


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ha ha, ja den ville nok "dumpe" i dag.

Men tag nu bare hele emnet omkring halogen/lavvolt installationer. Ufattilig mange tror at fordi det kører på 12 volt, ja så er det ikke farligt, hvad skulle der ske ved at forlænge et halogenkabel med en lampeledning nogle meter?... men hvis man så lige viser dem ohms lov og giver dem en lille smule forklaring, så går det måske op for dem hvad de har gang i.

Det samme er det jo med varmeudvikling i forbindelse med forbrug... de færreste ved at hvis man har en forlængerledning oprullet på en tromle, så skal der ikke så meget forbrug til at lave en meget stor "spole" og hvad det så kan indebære.

Jeg har i min tid som elektriker set tavler med samlinger i kronemuffer for at komme uden om hpfi'en, eller endnu bedre måleren, uisolerede presmuffer i klemkasserne i det gamle københavn eller bløde ledninger trukket i rørinstallationen, jo jo så deet 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af ev elmand på 17-11-2014 19:34

Ja så havde han kun 11/2 sikkerhed tilbage, den 1/2 kunne være mastesikring og den sidste ba bu ba bu.ba bu

I sådan et tilfælde vil det jo kunne give problemer, for så er der tale om groft uagtsomhed. I min læretid (sidst  60 `rne) kom forsikringsselskabets eftersynsmand med en pose sikringer der alle var pakket ind i sølvpapir. Det ville nok nu til dags føre til politianmeldelse

Grov uagtsomhed. Bliver kaldt ud til en overbrændt mastesikring. Inden kurvevognen bliver kørt i stilling kommer ejeren ud og siger, at sikringen var brændt over for et par dage side, men det var lige klaret med at lægge en lus i gruppeafbryderne,så der  var lys igen. Så tælles der lige til 20 inden der svares på det og lusen bliver fjernet. Men jeg slap for at blive forsølvet i ansigtet og der var skideballe i luften.

Idag skal installatøren udfærdige dokumentation for det udførte arbejde og opbevare denne i min. 10 år.

 

 

 

 

 


fase
Annonce

Kan man også se på kabler, rør osv hvornår de er fremstillet?

Tænker at man jo godt må skifte stikkontakter selv så er det vel relativt svært at bevise om noget er flyttet, monteret nyt eller bare skiftet kontakter osv.

 

På de stive 16 mm rør kan aflæses produktiondato. På kabler og flexrør tror jeg ikke det kan aflæses.

Men jeg har aldrig hørt om nogen, der har interesse i at føre det bevis. Kun  hvis det indgår i en kriminel handling, f.eks. mord.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg mener også at det kan ses på NKT kabler udfra koder... men er ikke sikker, da det snart er længe side jeg havde daglig kontakt til dem. 

Det med at kunne spore noget fusk, tror jeg også handler om, at det trænede øje (såvel brandteknikere som elektrikere) godt kan se forskel på om det er en hjemmefusker eller en proff der har lavet tingene, selvfølgelig gælder det ikke altid, men dem der laver det ordenligt, brænder jo heller ikke hytten af  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Altså, udgangspunktet i Danmark er altid, at man er uskyldig indtil det modsatte er bevist. Uanset om brandteknikeren, med sit trænede øje, mener at have spottet en hjemmelavet el-installation, så er det ikke husejerens opgave, at bevise sin uskyld vha. gamle fakturaer fra elektrikere. Det er dén, der anklager nogen for at have begået en ulovlighed, der skal bevise sin påstand. Men det er klart, at hvis man ud fra bl.a. produktionsdatoer på det benyttede materiel kan fastslå, at nuværende husejer nødvendigvis må have haft kendskab til at der er udført en el-installation på huset - og husejer ikke kan/vil gøre rede for, hvem der har udført installationen, så har denne selvfølgelig et stort forklaringsproblem.
Skrevet af lrp på 23-11-2014 19:37
Altså, udgangspunktet i Danmark er altid, at man er uskyldig indtil det modsatte er bevist.
Men det er klart, at hvis man ud fra bl.a. produktionsdatoer på det benyttede materiel kan fastslå, at nuværende husejer nødvendigvis må have haft kendskab til at der er udført en el-installation på huset - og husejer ikke kan/vil gøre rede for, hvem der har udført installationen, så har denne selvfølgelig et stort forklaringsproblem.

 

Helt enig, men som du selv påpeger, så er det jo svært at undslå sig noget som ligger lige til højrebenet hvis "tidsrammen" ikke passer. Og det er vel ikke i din optik omvendt bevisførelse?

 

Det hele munder ud i at jeg har set alt for mange der tager alt for let på elsikkerhed og tror fejlagtigt "at det går nok".... eller er villige til at kaste sig ud i noget de ikke har en kinamands ide om hvad de laver.

Det gælder jo inden for andre ting også, hvad med ham tossen i nordjylland der mente at han godt lige kunne grave ud i kælderen, så halvdelen af huset styrtede sammen, fordi han ikke havde styr på hvilke kræfter man har med at gøre, eller tosser der fælder træer, der så vælter den "forkerte" vej ned over naboens bil eller hus, fordi de ikke aner hvad de laver. 

Ja, eksembler er der nok af, bare et par klik på youtube får dig til at ryste på hovedet over hvad folk kan finde på, for at "spare" lidt  

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis