understøbning af sokkel, hvilke materialer?

Hej.

Efter et par tråde ang. understøbning af fundament/Sokkel.

Så er jeg fast besluttet at det skal prøves!

Dog er jeg lidt i tvivl om hvilken fremgangsmåde, der er bedst, nemmest og mest sikkert?

Jeg har hørt 3 forskellige fremgangsmåder.

1: Fylde op til 5cm under underkant nuværende fundament lade det tørre og så evt. banke en regal ind,
smide noget ekspanderende beton ind.

2: Lave en plade som dækker hele "hullet" der skal støbes og så bare fyld det hele op første gang.

3: Bruge fundablokke/Lecablokke og "murer" understøtningen op.

Jeg hælder mest til nr. 2 da det for mig lyder til at være nemmest og hurtigst, så man ikke skal over det samme sted to gange?

Derudover ville jeg når/hvis jeg vælger nr. 2 , tage 1 weekend hvor jeg i Støber et sted i nordlig side, også støbe et sted i sydlig side, så jeg faktisk tager og støber i hver side af huset parrallet, så jeg tager 2 meter hver weekend og igen 2 meter weekenden efter, netop også derfor jeg syntes at løsning nr. 2 er at foretrække så man spare at skulle over samme sted 2 gange.


Samt hvilket beton og hvilken blanding ville være at foretrække? Ekspanderende til hvis man støber det hele af en gang, eller hvis man vælger nr. 2 bruge normalt beton?

Ville det være en fordel at forankre det nystøbte understøtning med evt. et stykke jern op i gammel fundament som bliver støbt ind i det nye, og hvordan gør man så de nye støbninger man nu laver, binder bedst muligt ind mod hinanden?

Jeg regner med at understøbe ca. 80-100cm

Nogle erfaringer eller meninger? 

På forhånd tak.

Be Smart - Not Stupid..

34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej :-)

spørger bare.. hvorfor vil du understøbe ???

Anlægsstruktør på 7ne år. 
Belægning, Kloak og Fundamenter.

Glad bruger af LSD -
Gulvet i kælderen skal sænkes da der pt. kun er ca. 190-195 til loftet, samt etablering af isolering og gulvvarme osv.

Be Smart - Not Stupid..

Det tager tid.
Det er dyrt.
Og der er altid risiko ved at lave det.

Hva siger din forsikringom det. Hvis nu det går galt dækker de så?

Anlægsstruktør på 7ne år. 
Belægning, Kloak og Fundamenter.

Glad bruger af LSD -
Hej cao.

Er klar over det tager tid tror det tager ca. 2-3 mdr for understøbning , derefter 1 mdr for at grave ud, rette, isolere gulvvarme osv og få støbt.

Resten derefter er lidt små rep af dig vægge oprettelse af 1 ny væg, klinker på gulvet samt smed skal indover med noget vand og el skal lave el i loftet. Så regner med til aug/september er det færdigt.

Hvis alt går planmæssigt


Dyrt det syntes jeg nu ikke kontra ny tilbygning.

Er klar over risikoen, også derfor jeg vælger at få tilbud fr udefra håndværkere for at se pris forskelle. For ordet overhovedet kan betale sig, men har snakket med mit forsikringsselskab, de siger jeg sagtens kan tegne en entreprise forsikring som ville dække det.

Men har du evt. Nogle svar på nogle af ovenstående spørgsmål

På forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Annonce
Der er skrevet meget om understøbning på denne og andre byggesider!

Jeg mener som udgangspunkt IKKE at det er GDS-arbejde.
Men osse at en del firmaer/mestre egentlig ikke helt ved hvad de har med at gøre.

Jeg har kun lidt teoretisk kendskab til emnet understøbning. Men lidt mere til betonarbejder generelt!

Dine 3 fremgangsmåder:

1: Fylde op til 5cm under underkant nuværende fundament lade det tørre og så evt. banke en regal ind,
smide noget ekspanderende beton ind.
1: Fylde op til 3-5 cm under underside eks. fundament er vist rigtigt. Efter hærdning understoppes med ekspanderende mørtel! (For der findes mig bekendt ikke noget der hedder ekspanderende beton)
Men der skal være armering i bunden af det nye fundament Som vil udgøre den såkaldte støbeskelsarmering af de lodrette støbeskel?

(Hvorfor skal den regal/regle "bankes ind"?)

Ovenstående metode er mig bekendt den "rigtige"


2: Fundamentsunderstøbning laves ofte på den måde. Men man kan reelt ikke støbe opad imod undersiden at det eksisterende fundament. Men der er et par støbefiduser bla. med vibrering og støbning i "overhøjde" samt forskallingsudformning så løsningen måske kan være OK.
(Men der opnås måske ikke vandtæthed i støbe skellene. Og der er heller ikke nogen armering!)


3: Fuldstændig forkert metode. Det rene lotteri! :o)

Hvis du insisterer på at understøbe selv så bør du sikre dig den fornødne rådgivning. Og om nødvendigt "gå i lære". Altså lade en kvalificeret mester lave de første par støbninger.

Og med kvalificeret mener jeg een der kender metode 1, men måske osse kan forklare hvorfor metode 2 er tilstrækkelig i dit tilfælde!
[Mange håndværkere og mestre kan kun forklare deres metodevalg med: Sådan har vi altid gjort! :o)]


Sitting Bull:

Forslag nummer to med at lave en "plade" med en tragt i toppen netop så der er "formeget" beton i så hvis det synker eller ligende så er der noget ekstra at "tage af", forstå mig ret.

Jeg syntes bare hvis man støber op til 3-5cm under nuværende fundament, så skal man over den samme opgave 2 gange og hvad gør det at man bruger ekspanderende mørtel kontra forslag nr. 2 hvor det hele bliver støbt netop op til underkant?

Armeringen, som jeg ville lave hvisj eg valgte løsning nr 2. altså med pladen op mod og så en tragt, så ville jeg bore hul til et stykke jern som jeg ville banke op i nuværende fundament og derved forankring de to fundamenter sammen mod tryk udefra og ind, og jeg ville kunne køre det samme vandret i det nystøbte smide et stykke jern ned i som jeg skubber ind i jorden ved siden af så der vil være jern lodret op i gammel fundament og vandret ind i det nye mellem hver støbning.

Jeg syntes bare når jeg ser rundt på nettet så er det netop pladen med tragten på som de fleste GDS'ere brugere og som de også beskriver i div. tråde rundt omkring.

Be Smart - Not Stupid..

Jeg er ingenlunde uenig i dine betragtninger Lyst!

Og det kan osse være at forslag 2 er den rette metode. Til dit formål!

Men det forhindre ikke at metode 1, (med understopning med ekspanderende mørtel), måske ofte er den metode der kræves anvendt ved byggeoopgaver hvor det er rådgivende ingeniører der
... udarbejder projektmaterialet!
Altså hvor arbejderne udføres for f.eks. kommunale bygherrer.

Sku' der stå! :o)
... udarbejder projektmaterialet!
Altså hvor arbejderne udføres for f.eks. kommunale bygherrer.

Sku' der stå! :o)
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis