Gennem renovering 1 sal.

Hej.

Jeg er ved at skulle gennemrenovere vores 1 sal på 130 m2, så vi får til kip. Huset er fra '73 og taget er med hanebåndspær og betonteglsten som er understøget med tjærekit, intet undertag. Efter alt og dømme fejler taget ingenting.

Etagen har været benyttet af den forrige ejer, men er utæt og opvarmet med elvarme og det vil vi gerne af med.
Planen er af fjerne alt indmad så vi kan se taget indenfra og få repareret evt. sten, understrygning mm.

Jeg synes selv jeg er rimeligt meget med på hvad der skal ske, da jeg er omgivet af mange gør det selv folk, Vi bygger indad og der er masser af plads at tage af.
Vi lægger:

1. 350 mm isolering 5 cm fra lægterne (udluftning).
2. Dampspærre.
3. 50 mm isolering.
4. Ledninger.
5. 2x13 mm gips.

Vi slutter ikke væggen helt til under ryggen, så kan have et hulrum med ventilation i begge gavle. Det bliver også pænere set indenfra så man ikke ender i et skarpt hjørne.

Jeg er i tvivl om 2 ting.
Man kan læse mange meninger om det på nettet (læs Lav.det.selv.dk ) og min omgangskreds er ligeså delt.
 
1. Skal jeg hæfte vindpap på yderst så man skærmer for vinden mod isoleringen? Nogen siger ja, andre siger nej, men hvorfor finder jeg sjældent ud af.
2. Kan jeg lægge isoleringen/vindpap helt ud til lægterne og gå ud fra at bølgerne i stenene kan klare udeluftningen? Der er jo ikke noget undertag, eller betyder det ikke noget?

Mvh.

Pakeha



6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Vindpap.
Der er delte meninger om det vindpap! Men generelt oplægges det ikke!
[Og man kan så spørger hvorfor der ABSOLUT skal vindpap i en let ydervæg - men ikke i taget. Selv om taget ret beset bare er en ydervæg med hældning og stenbeklædning. Men sådan er der jo så meget :o)]

2. Ventilation.
Nej. der skal være ventilationsspalte areal UNDER lægterne. "Bølgearealet" i tagstenene er for lidt!
Til gengæld kan jeg ikke huske om 50 mm spalte er passende - eller hvad!

Men det gælder jo helt generelt at der skal tænkes korrekt og tilstrækkelig ventilation hele vejen igennem udhænget over isoleringen og ud gennem tagrygningen!
(Det er ikke sikkert at det er tilstrækkeligt at ventilerer gennem gavlene - som du er inde på)

Der er massevis af info om emnet på bla. Isovers eller Rockwools hjemmesider. Og "Den lille lune" kan afhentes i enhver tømmerhandel! :o)
Hej igen.

Super med svar så hurtigt.

Jeg sidder og læser "Den lille lune" (http://download.rockwool.dk/media/720322/den_lille_lune_rockwool.pdf) igennem og tænker på om det vil være en idé at lave skunken som i afsnit 3. Nybyggeri: Konstruktioner og U-værdier, under Loft: Hanebånd samling tung ydervæg.

Jeg har det hele åbent, så er der nogle gode grunde til at lade være? Er det ikke ligefrem nemmere at gøre sådan? Som sagt er der masser af plads. Jeg tænker nemlig også at lægge varmegenindvindingsrør til stue etagen i skunken. Så skal de jo ikke isoleres, eller hvad?
En varm skunk kaldes det!

På mange måder en teknisk lettere og smartere løsning vil jeg mene.
(Men rørene skal måske isoleres lidt alligevel???)

Ideen med en kold skunk er at der skal opvarmes et mindre rumvolumen!
Lav ALTID varm skunk, der er kun fordele ved dette i forhold til kold skunk.
Og så kan du passende føre alle rør i skunken og ikke spekulere på om de nu enten skal isoleres selvstændigt eller føres indvendigt i gulv osv.

Når nu du splitter det hele ad var det måske en idé med noget mekanisk ventilationssystem? Men det kommer også an på om resten af huset er tæt/varmt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis