silikonefuger - sæbevand

Vedr. silikonefuger i bruseren - faldt jeg over en "håndværker skolen" video, hvor de siger:

"Mange bruger en finger dyppet i sæbevand til at glatte fugen ud.
Men det gør fagmanden ikke. Vandet ødelægger fugen, så længe den ikke er hærdet op. "

Har det noget på sig?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har da set prof. fugefirma bruge træglattepinde, der havde stået i blød i sæbevand.
Så om det er en træpind eller en finger, gør vel næppe nogen forskel.

Ellers findes der nogle fugeglatte sæt i silikone, hvor fugemassen ikke sætter sig fast, de er nemme at glatte fugen med.
jeg har set af en eller anden "smart" forretningsmand har lavet noge "glidemiddel" som man kan købe for en mindre formue på en lille sprayflaske...
jeg gætter på det er en slags sæbevand 

De der små silikone brikker til at glatte med, har jeg prøvet, og enten er jeg for dum til at bruge dem, eller også så virker de ikke
Fugemassen hænger ihvertfald fast på dem, så man ligeså godt kunne bruge en pind eller et stykke pap.

Den gode gamle træ fugepind, stående i sæbevand, den virker 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det ikke vand´et, men sæben....!

Fuger kan med tiden få sorte pletter.. det er en form for mug eller svamp, og kommer bland andet på grund af sæbe rester..
I ny moderne fugermasser er der nogle kemikalier der modvirker dette, men de slides stadig af vand, sæbe, kalk og andre hidsige rengøringsmidler..

Så nogle mener at hvis du bruger sæbevand til at glatte fugen før den overhoved er hærdet, så nedbryder du den unødig..

Jeg bruger selv, kun vand til at glitte fuger med, det fungere fint!

Hvis fugen er rigtig strid, så har bla. Danalim et glittemiddel, der ikke koster alverden..  
Det også en fordel at bruge hvis du har brug for at fylde mere i fugen, da det tit kan være vanskelig at få til at binde, hvis den er smut ind i sæbevand.


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Annonce
Enig, bruger også glittemiddel det koster altså ikke det store, også virker det.
Jeg har nogle gange brugt, håndcreme det fungere rigtig godt, men man kan så ikke ligge ekstra fugemasse oven på igen. 
Jeg har ikke bemærket at håndcremen har haft negativ indflydelse på den færdige fuge.

Jeg har sådan et fugesæt her, med silikone skabeloner, det fungere fint for mig, overskydende fugemasse kan nemt fjernes fra skabelonen med køkkenrulle.
http://www.vidcom.dk/index.php?id=81
Jeg har også brugt diverse siliconefiduser, og så længe de er nye, går det ret godt.
Men bliver de ridsede af f.eks. granitfliser, hænger fugen ret godt fast i redskabet.
Det med den våde finger er så afgjort bedst!

Med venlig hilsen
ktm

 

Sådan som jeg har hørt det, så er det Acryl man skal passe på med at pøse vand på, da Acryl jo er vandbaseret opløser du reelt fugen inden den har sat sig.
Silikone og MS byggefuger skulle være ligeglade da de ikke kan gå i forbindelse med vand.

 Problemet med der kommer pletter/skimmel i fugerne, kan ikke undgås, da det aktive anti-mug middel i fugen med tiden fordamper/aftager. Der vil derfor altid komme pletter i fugen efter x-antal år, afhængig af hvor godt man har passet på den.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis