Forsænket bruseniche og gulvgips

Er ved at lave et lille badeværelse på 1. salen og vil i den forbindelse lave gulvet af gulvgips med gulvvarme under(bruger løsningen fra Koludas side ).

Og havde tænkt på et nedsænket bruseniche med ensidigt fald imod et unidrain vægrende, så den er undersænket i forhold til resten af gulvet.
Mit spg er så hvordan man laver den nedsænkede bruseniche?

Regnede med et område, fuldt understøttet på alle leder således, at max afstand med strøer (i mit tilfælde med gf25 på 60cm) ikke er overskredet.

Hvordan laver man så vandtætningen af overgangen mellem den nedsænkede bruseniche og resten af gulvet?

Den er jeg mere i tvivl om?

Eller skal jeg lave gulvet som en stor flade og så primært opbygge faldet i brusenichen og så bruge noget selvnivellerende spartelmasse til at hæve resten af gulvet?

Venter med spænding på jeres svar

Mvh

Thomas

Mvh
Thomas
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
vandtætning laver du jo med en vådrumsmembran, som på resten af gulvet. Men i overgangen til nichen forstærkes med kantbånd.

Elektronikteknikeren
Nedsænkningen laves selvfølgelig i underlaget til gulvet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for jeres råd.

Altså man bruger bare det samme kantbånd som man bruger langs andre andre samlinger?
Regner med at brusenichen skal ligge 1 cm lavere end gulvet på det højeste sted og ca 2 cm ved afløbet, så man lader kantbåndet dække den overgang der er og selvfølgelig membran bagefter.

Når du mener at nedsænke, går jeg ud fra jeg skal fjerne noget af strøer/spær?

Men det er vel primært synsmæssige, for der ikke er for høj niveauforskel når man går ind i badeværelset?

Mvh
Thomas
Jep, det er netop hvad jeg mener, eller hæver omkring liggende i forhold til bruseområdet.
Står over for samme projekt.
Plannen er at place afløbsrenden ved indgangen til brusenichen. Så kan jeg ligge forskalning, varmefordelingsplader og gips i et plan. Fald i nichen laves oven på gipsen.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Allesammen, tak for svarene indtil videre.

Beklager jeg først svarer tilbage nu, lds-arbejdet har lige været nedprioriteret en stund.

Bliver nødt til at hæve det, da jeg også skal have plads til at 110mm afløbsrør i bjælkelaget.

Det kantbånd man forstærker overgange mellem bruseniche og resten af gulvet er vel det man normalt bruger mellem væg og gulv?

Mvh
Thomas
Ja korrekt!

Elektronikteknikeren
Så havde jeg lige lidt flere spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med.

Nedenstående tegning viser hvordan det forventes at komme til at se ud. Nichedøren kommer til at hænge over det nedsænkede område, så vand der rammer døren forventes at løbe i afløbet. Så hvor høj vil I anbefale at niveauforskellen mellem det nedsænkede område og resten er.

Og ville det være ligeså godt/bedre at undgå den nedsænkede bruseniche og så opbygge faldet i gulvet, så det laveste punkt selvfølgelig stadig er hvor afløbet er?

Og noget helt andet, hvor fleksibel er sådan en 25mm gulvgipsplade?

Og når man laver fald i det øvrige gulv, hvor stor skal opkanten være under døren?

Og til sidst håber I kan lide tegningen og I ikke synes det var for mange dumme spørgsmål. 

Lige generelt kan jeg sige, at rummer cirka er kvadratisk, knap 2*2 meter
Toilettet er væghængt, møblet ligeså. 
De ydre vægge opbygges med 15mm fibergips og 45*95mm reglar, afskærmningsvæggen med 45*70mm, fastgjort i bunden, i skelettet til ydervæggen og den sidste/yderste fritstående reglar fastgjort til loftet også, det hele beklædt med 15mm fibergips.
Der lægges vandbårengulvvarme over det hele, som ved udløbet forbindet til en væghængt håndklædetørrer, der er bag døren.


Mvh
Thomas
Nogen speciel grund til du vil lave fald i hele rummet ?

Jeg ville lave afløbet langs bagvæggen i bruseneichen frem for på tværs, også lave hele gulvet vandret i resten af rummet.

Min. 25mm fald fra afløb til døren med tilstødende rum.
Mht fald er der ikke nogen bestemt grund, men når jeg alligevel skal have hævet og rettet lidt op på det resterende gulv (kan ikke sænke brusenichegulvet), tænkte jeg det ikke gjorde det store at lave et fald, så spildt vand automatisk ville løbe imod afløbet.
Regner med at lægge 22 mm brædder oven på bjælkelaget, så afløbet derved ville ligge det lavere, så skulle der kun være 3 mm opkant, hvis jeg forstår ret?

Ved afløbet på den modsatte side af skærmvæggen, ville det give lidt udfordringer, hvis det skulle være bredere end de 70cm det er nu. Der ligger en 3*6" bjælke nedenunder, der skulle fjernes temmelig meget af, hvis det skulle være bredere. Og da vi har prioreteret at udnytte pladsen i brusekabinen, hvor man står, bliver der godt 90cm, hvor bruseren er (er ikke tegnet på) og skråner så ind ned imod afløbet, ved en nichedør der kan stilles i vinkel

Var det på den sidste væg, ville det skabe nogle konstruktionsmæssige problemer i forhold til understøttelse af afløbet, da faldstammen løber parallelt med bjælkelaget.

Dermed ikke sagt det ikke kunne lade sig gøre :-)

Mvh
Thomas
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også