Sikkert et dumt og meget hurtigt besvaret spørgsmål...

... hvordan dælen får jeg denne dims af, så jeg kan komme til at hænge lamper op? Jeg har ikke vride, dreje eller hive den af. Er der mon et trick ?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vold!
Har dem også, og jeg bliver drevet til vanvid af dem.

Med venlig hilsen
ktm

 

De kan godt være svære at få af, hvis de er sat "forkert" på. Normalt er de til at få af uden vold, ved at bruge en flad skruetrækker som steelman siger. Stik den ind i det hullet i siden, og vip lidt. Når det skal sættes på igen, skal de 2 små aflange huller i dækslet side ud for de 2 "udsparinger" i lampeudtaget, som på dette billed er oppe til højre og nede til venstre. Så er det noget nemmere at få af og på.

http://i.dbastatic.dk/images/2/97//88664797_02012013134503_9246_2.jpg
Det er rigtigt de kan drille, specielt hvis dækslet er blevet sat på "forkert" eller der har været malet, så der enten er trængt maling ind under dækslet eller man har malet først, og derefter sat dækset på.

Det er rigtigt at du skal bruge en skruetrækker og vippe det af. Du skal stikke spidsen en halv cm ind under dækset og vippe forsigtigt, så vil det enten poppe af, eller også kan du få en anden skruetrækker ind under den og vippe lidt mere...

Det er svært og forklare på skrift, men gør dig selv den tjeneste lige at slukke for strømmen inden du vipper dækslet af, så du ikke kortslutter noget.

Husk så at trække dækslet på ledningen inden du monterer den i lampeudtaget...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg fatter ikke hvorfor det skal være så besværigt at få dem af (og mange andre EL-dimser også). Det kan simpelt hen ikke være rigtigt man skal komme helt op i det røde felt hver gang man kæmper med sådan en satan!!!!

Pisse frustrærende!!

Det trøster mig dog en hel del, at andre også har problemer med dem ;o)

Venlig hilsen

Jens

Annonce
og imens du er rød i hovedet, og irriteret, smutter skruetrækkeren og stikker hul på pulsåren i håndledet :-)

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

ja ,det er jo ikke for sjov at man står i lære over fire år for at blive elektriker

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Skrevet af Æblebjerg på 21 feb 2013 08:42
Jeg fatter ikke hvorfor det skal være så besværigt at få dem af (og mange andre EL-dimser også. Det kan simpelt hen ikke være rigtigt man skal komme helt op i det røde felt hver gang man kæmper med sådan en satan!!!!

Pisse frustrærende!!

Det trøster mig dog en hel del, at andre også har problemer med dem ;o)
He he, det er fordi folk efterspørger design

Der er ingen der kan leve med at ting er skruet sammen, så derfor skal alting helst være lavet "lige til at klikke sammen".
Tro mig, som elektriker, så bander man også alle de ting langt væk, men på den anden side, så ville jeg jo heller ikke have en stor grim boks, siddende på stueloftet, bare fordi den ville være nemmere at montere  

Hvis du ser det danske materiel i forhold til andre lande, så er vores noget af det mest elegante (og samtidigt det sværeste at arbejde med).


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Langt hen ad vejen, er jeg enig Henrik, men når sagerne så har været monteret i 10-15 år, pæne eller ej, så er de så skøre, at lortet flækker ved den mindste berøring.
Ifm monteringen at mit solcelleanlæg for nylig, så skulle jeg have nogle loftsplader ned for at vi kunne føre kabler pænt oppe bag ved, og selvfølgelig revnede det forbistrede låg. Nu skal jeg så til at finde et nyt, igen skrue lampen m.m. fra hinanden og så få bøvlet det skide dæksel op igen.
Så kunne jeg altså godt leve med noget lidt mindre fisk, der dog så var til at arbejde med, også efter nogle år!

Med venlig hilsen
ktm

 

Men er det ikke sådan med mange ting ?
Jeg er ved at skille vores wc ad, og der er monteret sådan en "lokums-børste-holder" på væggen.
Den sidder med 2 små umbrako pinolskruer som er skruet i nedefra, på nogle special skruer ind i væggen... det betyder at jeg skal ligge på gulvet med et spejl for at få den #*!#*`!! holder ned af væggen  
Men den er jo ganske "kone-venlig" når den sidder der, eller når den skal købes i byggemarkedet 

Men generelt er de danske el-stumper en god kvalitet, hvis du sammenligner med feks tyske eller engelske. Og kommer du ned til middelhavet bliver det jo helt grotesk så store og klodsede en ganske almindelig stikkontakt bliver

Hvis det er et så stort problem, eller man skal til sin lampe mange gange, vil jeg da anbefale at man benytter sig af lampestikprop som denne .

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også