Kablet netværk i huset

Hej.

Vi skal lave om, rive alle vægge ned og derefter skal de stilles op igen. I den forbindelse vil jeg gerne have trukket netværksstik og tv-stik til alle rum. Fra vejen kommer der en ledning ind, som på loftet bliver splittet i 2. 1 til tv og 1 til internet.

Min tanke var at stille en switch med 8 porte på loftet, og derefter trække et kabel ned til hvert rum.
Det samme med tv - man kan vel få dentv-fordeler-dåse og så igen trække en ledning ned til hvert rum.

I et af værelserne vil jeg så koble den trådløse router på et af udtagene, så jeg både har kabel i værelserne og trådløst i hele huset.

Er der probelmer i at switchen står på loftet og sumrer sammen med tv-forstærkeren/fordeleren?

Kan jeg smide min trådløse router på et af udtagene i et værelse og på den måde få trådløst internet?

På forhånd tak.
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger af, hvad det er for noget internet du har. Til nogle leverandøres udstyr, kan der kun tilsluttes én enhed, da leverandørens udstyr ikke har indbygge router funktionalitet. I så fald vil det ikke virke med en switch. Så skal du du have en router i stedet.
Der er ikke noget problem i at koble din trådløse router på et vilkårligt sted.
Der er ikke noget problem i at stille switch/router på loftet.
Til TV signalet skal du have en god antenneforstærker så tæt på indgangskablet, f.eks. en af triax modellerne her:
http://www.av-connection.dk/?ML=2106
De har den fordel at de kan fås med 4 eller 8 udgange så du slipper for splitter.

Husk at der skal slutmodstande på ikke brugte udgange, og at du skal bruge HF-tætte stik.
Hej.

Tak for svar. Jeg går ud fra at du mener denne: http://www.av-connection.dk/?PGr=5024&ML=2106 Der er nemlig 8 udgange - et til hevrt af værelserne. Denne kan jeg ved lade stå på loftet med strøm til, og så føre el ledning ned til hver af værelserne.

Mht internet havde jeg faktisk tænkt på at lave et skab i et af værelserne hvor det hele blev samlet. Så kan jeg nemmere komme til det ved fejlfinding.

Mit forslag var derfor at:

Trække coax-kablet med internet ned på kontor. Forbinde det med moden. Forbinde modem med router. Forbinde router med switch. Og fra switchen føre et kabel tilbage på loftet og ud til hvert rum. Vil det ikke virke efter hensigten? Grunden til dwitchen er at routeren kun har 4 porte, og jeg skal bruge mere end 4 kablede tilslutninger.

Jo det vil virke.

I mit hus har jeg modem -> trådløs router -> langt kabel ført til stuen -> trådløs router

Jeg har nok udgange i mine trådløse routere til jeg ikke behøver switche. Ved at have 2x trådløse routere kørende på samme net kan jeg udvidde rækkevidden på det trådløse signal så jeg kan bruge det i hele huset - signalet rækker ikke særligt godt igennem mine murstensvægge ellers.
Et andet godt råd er at trække det rigtige netværkskabel med det samme som også er fremtidssikker. Dvs undgå Cat 5 som kun kan køre 100mbit.

Mange switch nu om dage kører 1gbit (1000mbit) eller mere og der skal du op i cat 5e eller cat 6. Forskellen i pris er minimal så jeg ville lave cat 6 kabler når jeg var i gang.

Klippet fra nettet :
Cat 5 is good for up to 100 Mbit, but not for 1 Gbit.
Cat 5e is good for up to 1 Gbit in short runs.
Cat 6 is good for 10 Gbit in short runs, but is basically designed for 1Gbit
Cat 6A is good for 10Gbit in longer runs.




Annonce
På av-connection kan jeg hhv finde CAT5, CAT6, CAT7 og CAT7+ (hvilket koster kassen).

Er CAT7 det du kalder 6A?

CAT5 koster 80,- for 20 meter
CAT6 koster 200,- for 20 meter
CAT7 koster 320,- for 20 meter ( 2 x 10)
CAT7+ koster 1600,- for 20 meter ( 2 x 10)



http://www.av-connection.dk/?ML=1018
Jeg har trukket CAT6 i mit hus - jeg købte en rulle på 100 meter og en tang+løse stik så jeg selv kan samle kablerne. I din situation tror jeg at jeg ville lave et tomrør hvis det kan lade sig gøre så man nemt kan udskifte kablet senere hvis det skulle blive nødvendigt.
Jeg har kørt 1000mbit fint med cat 5e i mange år. Så alt efter dit behov, bør du se hvad du kan få kablet til, og husk udgiftet til kablet ikke kun stopper der, hvis du skal køre cat 7a så koster stik typisk 3-4gange så meget og hvis du stadig kun sætter en 1gbit switch bag vil du som privat ikke mærke forskel. Som andre skriver, træk ned i rør, så kan du skifte senere. :-)

Skrevet af Flim på 22 feb 2013 11:47
På av-connection kan jeg hhv finde CAT5, CAT6, CAT7 og CAT7+ (hvilket koster kassen).

Er CAT7 det du kalder 6A?

CAT5 koster 80,- for 20 meter
CAT6 koster 200,- for 20 meter
CAT7 koster 320,- for 20 meter ( 2 x 10)
CAT7+ koster 1600,- for 20 meter ( 2 x 10)



http://www.av-connection.dk/?ML=1018


Nu er av connection vel heller ikke lige der man køber netværkskabel.. ;-) enten finder man en som har adgang til solar eller lemvig muller, så kan cat 5e fåes for under en 1 kr pr meter, ellers som her cat 7a til lidt over 6kr pr meter. :-)

http://www.elsag.dk/netvaerkskabel/cat7-cat7a-netvaerkskabel-1000mhz-100m-ring.htm

Mvh

René
jeg ville gå efter CAT7, så det er fremtidsikret. CAT7 giver dig ikke så meget på data fremfor CAT6 p.t. men er godkendt til HD video osv. Bl.a. B&O bruger det i deres nye link system.
Så jeg ville vælge det, når du aligevel skal i gang.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også