Kablet netværk i huset

Hej.

Vi skal lave om, rive alle vægge ned og derefter skal de stilles op igen. I den forbindelse vil jeg gerne have trukket netværksstik og tv-stik til alle rum. Fra vejen kommer der en ledning ind, som på loftet bliver splittet i 2. 1 til tv og 1 til internet.

Min tanke var at stille en switch med 8 porte på loftet, og derefter trække et kabel ned til hvert rum.
Det samme med tv - man kan vel få dentv-fordeler-dåse og så igen trække en ledning ned til hvert rum.

I et af værelserne vil jeg så koble den trådløse router på et af udtagene, så jeg både har kabel i værelserne og trådløst i hele huset.

Er der probelmer i at switchen står på loftet og sumrer sammen med tv-forstærkeren/fordeleren?

Kan jeg smide min trådløse router på et af udtagene i et værelse og på den måde få trådløst internet?

På forhånd tak.
Hej. Vi skal lave om, rive alle vægge ned og... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Første etape er at lave forarbejdet under renoveringen. Dvs du skal bestemme dig for hvor du vil have dit teknikskab. Derfra skal du trække elektrikerrør ud til hvert rum i dit hus. Et rør til antenne og et rør til netværkskabler. I rummet skal rørene ende i hver deres 1,5 modul indmuringsdåse/forfradåse.

Du skal have din elektriker med på råd, eller lade ham ligge alle rør, da han alligevel sikkert skal lave ekstra strøm rundt omkring. Eksempelvis er det svært at undvære strøm ved siden af et nætværksudtag og antenneudtag. Det kan også være du gerne vil have dine stik bag TV'et hængt op i en højde så de bliver gemt bagved tv'et.

Når du har renoveret, dvs når du er færdig med at male, så kan vi hjælpe dig videre med at forklare om næste etape som er indkøb og montering af netværksudtag, antenneudtag, kabler, switch etc.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Christian... tak for svar. 

Jeg har allerede lavet strømmen, teknikskabet er sat op og jeg skal til at trække elektrikerrør til data.

Jeg påregner at få fast bredbånd og internetbaseret tv leveret gennem kobber-telefonkablet.

Du skriver "et rør til antenne og et rør til netværkskabler".

Er det fordi du har det gamle traditionelle antennekabel i tankerne, eller mener du stadig det er nødvendigt med to rør, selvom det er interbaseret tv?

Er det ikke det samme netværkskabel fra routeren, som der kommer både tv-signal og internet gennem?

Vh. Brit






..vil selv!

Der sendes data igennem data-kabel. Det betyder, at skal du have en TV-boks stående i den modsatte ende (bag/under tv'et) alle de steder/rum du vil se tv. TV-boksen skaber forbindelse til din udbyder og modtager tv-signaler som data og sender det ud af boksen via HDMI-udgangen.

Sådan en TV-boks skal du så ikke have hvis du har en antenneinstallation. Med en antenneinstallation kan du også se danmarks radios tv ved blot at montere en husantenne på loftet eller på taget.

Hvis du kun vil have data med rundt, er det kun 1 rør. Det er nemmest at trække kabler i 20mm elektrikerrør frem for 16mm. Men det siger sig selv.

Jeg formoder du selv kan vurdere hvad dine behov er og hvad fordele/ulemper er ved de forskellige valg.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Man kan også sende antenne signal igennem Cat5E netkabel. Krænker dog 2 IHC stik i hver ende men det virker fint 👍🙂

På den måde har jeg gjort og så bestemmer selv i mit krydsfelt om stikket skal være edb eller tv signal


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også