Kablet netværk i huset

Hej.

Vi skal lave om, rive alle vægge ned og derefter skal de stilles op igen. I den forbindelse vil jeg gerne have trukket netværksstik og tv-stik til alle rum. Fra vejen kommer der en ledning ind, som på loftet bliver splittet i 2. 1 til tv og 1 til internet.

Min tanke var at stille en switch med 8 porte på loftet, og derefter trække et kabel ned til hvert rum.
Det samme med tv - man kan vel få dentv-fordeler-dåse og så igen trække en ledning ned til hvert rum.

I et af værelserne vil jeg så koble den trådløse router på et af udtagene, så jeg både har kabel i værelserne og trådløst i hele huset.

Er der probelmer i at switchen står på loftet og sumrer sammen med tv-forstærkeren/fordeleren?

Kan jeg smide min trådløse router på et af udtagene i et værelse og på den måde få trådløst internet?

På forhånd tak.
Hej. Vi skal lave om, rive alle vægge ned og... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej 6A er ikke det samme som 7, men som sagt må Cat 5e eller 6 være fint i din situation.

Hvis du kigger på ruller er prisforskellen ikke så stor men du skal have stik og tang for at lave det. Jeg ville også overveje om du har brug for en vægdåse til netværk på værelserne. Hvis du laver kablet selv kan en kabel tester være en god ide samt ekstra stik, hvis du ikke har prøvet det før.
Jeg takker for svar. Mht kabler, så ender det nok med CAT6 eller 7. De få kroner kan være godt givet ud om 10-15 år.. måske :-)

Anyways - jeg snakkede med en anden gut i går, som sagde at jeg bare kunne trække mit tv-signal ned til værelset, og først dernede smide en spillet af en art på som fordeler til tv/internet, men kan det lade sig gøre?
Hvad med tildeling af IP-adresser osv? Det skal routeren vel gøre?

Så jeg spørger lige igen for Prins Knus. Har tænkt på denne løsning. Er der en bedre?

1. Stikledning ind på loftet ude fra vejen
2. Der sidder en fordelerdåse, som fordeler til internet og tv så jeg nu har 2 coax-kabler
3. Kablet til tv'et smider jeg i en fordeler/forstærker med 8 udgange
4. Hver af de 8 kabler der er sat på fordeleren trækker jeg til hvert værelse. Bum!

5. Det andet coax-kabel med internet trækker jeg ned i stuen
6. Der kobler jeg det på et modem
7. Modemmet kobler jeg på en router. Nu har jeg trådløst internet.
8. Da routeren kun har 4 udgange, smider jeg også en switch efter routeren. Nu har jeg så 8 udgange
9. Jeg kobler 8 kabler på switchen og smider alle kablerne tilbage på loftet og derefter ned i hvert rum.
10. I hvert rum samler jeg tv og internet i en lille dåse, så jeg både har tv og internetudtag i væggen.

Jeg har også overvejet at lade router og modem stå på loftet, men det vil jeg helst undgå pga temperatur- og luftfugtighedsudsving. Derfor vil de komme til at stå i et skab i stuen, men det virker fjollet at skulle trække 8 kabler tilbage på loftet, men der er vel ingen anden brugbar løsning?

På forhånd tak
Det vil virke fint.
Jeg ville ikke ofre penge på cat 6-7. 5e er glimrende til alm. husstandsinstallationer. Træk kablerne i rør, så kan du skifte dem om 10 år, hvis de skulle være nødvendigt - jeg tvivler dog meget på at du nogen siden får brug for det.

Hvis du køber en forstærker med returvej, kan du droppe fordeleren på loftet, og sætte forstærkeren direkte til indgangssignalet. Så skal dine slutdåser dog være med dataudtag. Det er nok ikke noget problem i dit tilfælde, men du kan spare et coax kabel på den måde.

Der er intet, der forhindrer dig i at flytte switchen væk fra routeren. Du kan måske spare en del meter kabel, hvis den kan komme til at stå mere centralt end routeren.
Skrevet af jenshøj på 26 feb 2013 10:24
Hvis du køber en forstærker med returvej, kan du droppe fordeleren på loftet, og sætte forstærkeren direkte til indgangssignalet. Så skal dine slutdåser dog være med dataudtag. Det er nok ikke noget problem i dit tilfælde, men du kan spare et coax kabel på den måde.

Det her forstår jeg ikke. Hvilken forstærker med returvej? Har du et link?
Kan jeg så føre internet og tv i samme kabel?
Men hvad med tildeing af ip-adresser osv - hvordan fungerer det?
Hvor skal routeren ind i denne sammenhæng?
akselj skrev den 21-02-2013 00:03:40

Til TV signalet skal du have en god antenneforstærker så tæt på indgangskablet, f.eks. en af triax modellerne her:
http://www.av-connection.dk/?ML=2106
De har den fordel at de kan fås med 4 eller 8 udgange så du slipper for splitter.

Husk at der skal slutmodstande på ikke brugte udgange, og at du skal bruge HF-tætte stik.

 Vedr Triax forstærkere, de terminerer sig selv på ubrugte porte.

Hvis du har internet via tv kablet skal det være en model med retur vej ellers kommer der ikke noget igennem.

husk ligeledes hf tætte kabler.

Annonce
rene2 skrev den 22-02-2013 12:31:06

Jeg har kørt 1000mbit fint med cat 5e i mange år. Så alt efter dit behov, bør du se hvad du kan få kablet til, og husk udgiftet til kablet ikke kun stopper der, hvis du skal køre cat 7a så koster stik typisk 3-4gange så meget og hvis du stadig kun sætter en 1gbit switch bag vil du som privat ikke mærke forskel. Som andre skriver, træk ned i rør, så kan du skifte senere. :-)

 Bare lige af nysgerrighed. Hvad bruger du der trækker 1000 mbit? har du målt det forbrug?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg ville lave en installation der ikke er afhængig af én bestemt net-udbyder. Hvis der kommer fibernet eller du bare får et andet tilbud som du gerne vil skifte over til, er det træls at være afhængig af coax-kabler.

Jeg har haft min switch på loftet til videoovervågningen i 2 år knap uden problemer. Men har netop i forbindelse med renovering af kælderen trukket det hele derned i varmen, for ikke at skulle bekymre mig om det på loftet. Jeg tænker, jo mindre strøm på loftet, jo bedre. Jeg ville forsøge at trække rør i stueetagen på den ene eller anden måde nu når alle vægge er nede. Og jeg ville lave et teknikskab i stueetagen ligeledes.

Mht hvilken kategori så  er det næppe noget du kommer til at bemærke hvad end du køber den ene kategori eller den anden. Så længe at hoved-kablerne der trækker trafikken fra alle stik, det kan være imellem router og switch, etc, kan trække al trafikken, så er du fint sikret. At skal trække 1000mbit ud på hvert værelse får du næppe brug for.

Til gengæld! Jeg ville ikke nøjes med 1 kabel til hvert værelse. Men to. Det er træls at skal have en switch stående på kontoret fordi man har 2 enheder der skal have stabilt net.

Og jeg ville lave netværksudtag i væggene i stedet for at crimpe et rj45 stik på i enden.

https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/lk-fuga-dataudtag/p/lk-fuga-actassi-dataudtag-1-5m


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

og seks år senere...........


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

hahaha, det er jetdirect's skyld...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej.

Jeg er ved at renovere hus, og vil i den forbindelse gerne installere den bedst mulige løsning mht. internet og tv. Der bliver i alt 5 rum.

Det er på landet, hvor der ikke er udsigt til fibernet. Der kun den gamle telefonledning. 

Jeg har læst indlæggene med cauxkabler, switch, triax forstæker, ubrugte porte, 2 kabler til hvert rum osv. Hvad er det alt sammen for noget, og hvordan hænger det hele sammen?

Jeg synes det lyder som en god idé at lave en netværksinstallation hvor man ikke er afhængig af en bestemt udbyder. 

Nogen gode forslag til hvad jeg skal bruge,og evt. læse mere om den slags?






..vil selv!
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også