Radiator problemer

Hej,

Jeg bor i hus med naturgasfyr og har nogle ting jeg undrer mig over mht. mine radiatorer som jeg håber I kan hjælpe mig lidt med  :-)

I stuen er der 3 radiatorer. Ofte er der kun varme i den øverste halvdel af radiatoren. Hvordan kan det være? Jeg har forsøgt at lufte dem ud, men synes ikke det har hjulpet.

I stuen har vi også en brændeovn. Når vi fyrer i brændeovnen ville jeg forestille mig, at termostaterne på radiatorerne automatisk lukkede ned for varmen i dem. Men nej - selv efter brændeovnen er tændt i flere timer og temperaturen i rummet nærmer sig 25-26 grader er der stadig masser af varme i de radiatorer der sidder længst væk fra brændeovnen. Kan termostaterne være for "slidte"?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke være ked af at dine radiatore afkølet effektivt, det betyder bare at de er gode til at gøre deres arbejde, nemlig at flytte varmen ud i rummet.
Elektroniske termostater reagerer langt hurtigere end de mekaniske, så du kan med fordel montere en sådan. Evt med føler placeret tættere på brændeovnen.

Elektronikteknikeren

Skrevet af Gregeren på 20 feb 2013 15:36
Du skal ikke være ked af at dine radiatore afkølet effektivt, det betyder bare at de er gode til at gøre deres arbejde, nemlig at flytte varmen ud i rummet.
Elektroniske termostater reagerer langt hurtigere end de mekaniske, så du kan med fordel montere en sådan. Evt med føler placeret tættere på brændeovnen.

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener.... Jeg synes jo netop det virker omsonst at termostaten ikke lukker ned når rum temperaturen er væsentlig højere pga brændeovnen end radiatoren selv klarer...... Så der er jo ingen grund til at den producerer varme....
sidder thermostaten neders på radiatoren? hvis den gør så er der tale om en returventil, den regulerer ikke efter rumtemperaturen, men holder derimod en konstant radiator temperatur..

Havkatten
Nææ..... De sidder nu alle i toppen af radiatorerne....
du spørger hvorfor dine radiatorer er varme foroven og kolde for neden. Jeg svarer at sådan virker en radiator. Det er det konceptet går ud på.

Herefter forklarer jeg dig at elektroniske termostater reagerer hurtigere end mekaniske, f.eks. ved at lukke så snart der bliver lidt varmt pga. ovnen.

altså 2 svar på 2 forskellige spørgsmål. OK?

Elektronikteknikeren
Annonce

Skrevet af Gregeren på 22 feb 2013 21:14
du spørger hvorfor dine radiatorer er varme foroven og kolde for neden. Jeg svarer at sådan virker en radiator. Det er det konceptet går ud på.

Herefter forklarer jeg dig at elektroniske termostater reagerer hurtigere end mekaniske, f.eks. ved at lukke så snart der bliver lidt varmt pga. ovnen.

altså 2 svar på 2 forskellige spørgsmål. OK?

Hey Gregersen..... Det var slet ikke nogen kritik af dit svar! Det var simpelthen bare et spørgsmål til dig for at få uddybet hvad du mente..... Intet andet :-) Beklager hvis det blev opfattet anderledes....

Mht termostaterne er jeg med på "fordelen" ved de elektriske i denne sammenhæng. Men er det ikke underligt at termostaterne ikke lukker for varmen når der er SÅ varmt i rummet i mange timer? Det virker jo ikke særlig økonomisk ift gassen at der bliver produceret varmt vand når der er rigeligt varmt i stuen pga. brændeovnen. Andre jeg kender der også har brændeovn som supplement til naturgassen oplever at deres radiatorer/termostater lukker ned for varmen når brændeovnen er tændt....
Hej..
Hvis dine termostater sidder på fremløb skal de lukke ned.. Hvis de ikke gør kan det være ventilen bag termostathovedet der hænger.. (skal have små bløde slag)..
Eller at dine termostater er returtermostater der sidder på frem (ikke særlig sansynligt)
Mvh Jan
Hej jan. De sidder på fremløbet.... Kan man selv skifte ventilen uden at tappe al vandet af anlægget?
Hej..
Du kan ikke skifte selve ventilen.. men den ventil jeg mener, er en lille ventil der sidder bag termostathovedet.
Prøv at pille hovedet af, så sidder der en lille stift, jeg tror det er den der sidder fast i yderstilling.. slå blidt på den, så løsner den sig, giv den lidt fedt /olie.. så kører den et par år mere, hvis du vil skifte den kan du uden problemer gøre det uden at tappe af.. der kommer lidt vand men ikke noget du skal være bange for.. har du trægulv skal du lige have noget under, men ingen problem..
Mvh Jan J
Hvilken indstilling står følerelementet på? Det er den hvide en du skruer på? Er du sikker på at det er en termostat og ikke bare en ventil uden termostat? Se f.eks på Danfoss hjemmeside. Der er billeder af ventiler og følerelementer. En indstilling på 2 vil gøre at ventilen vil lukke når rumtemperaturen kommer over ca. 18°C og en indstilling på 3 vil ventilen lukke når rumtemperaturen kommer op på ca. 22°C. Det er ikke sikkert at du skal skifte hele ventilen. Du kan måske nøjes med at skifte ventilhovedet eller ventilpakningen, kan ikke huske det præcise navn. Hvis du gør det bør du også få nye følerelementer hvis dem du har er meget gamle. Den anordning i følerelementet der skal skal sørge for at åbne og lukke ventilen kan være slidt og gået i stykker.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis