Køkkenafløb - Er rensebrønd et krav?

Hej. (beklager mit underlige brugernavn men blev tildelt)
Jeg er i gang med et stort kælderprojekt og har mejslet betongulvene op og gravet lidt ud til de berørte rum hvor der skal isoleres og støbes nyt. Det ene rum er badeværelse.
Der skal desuden etableres højvandslukke og lægges nye kloakrør til badeværelset.

Vores køkkenafløb i stueplan er ført igennem etageadskillelsen ned i badeværelset og ud gennem fundamentet til køkkenbrønd hvilket ikke ligefrem fryder øjet, så køkkenafløbet skal helt sikkert lægges om.
Jeg har så tænkt mig at koble køkkenafløbet til de nye kloakrør i kælderen og videre ud til samlebrønden ved fortovet men er det et krav at der skal forefindes en lille nedstøbt rensebrønd?

Vh Jan Ladefoged

Den som køber billigt køber 2X
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da vi fik lavet kloak om, fik vi påbud, fra kommunen,  om at sløjfe køkkenbrønden!
Men spørg din kloakmester, eller kommunen.
Ja det skulle også være reglen at man gør, men her kører den ene halvdel af tagnedløbet også i køkkenbrønden så min plan var at degradere køkkenbrønden til bladfang i stedet for at bruge kr på at grave den op.

Spørgsmålet er så stadig om der skal etableres en nedstøbt rensebrønd (i kældergulv) til køkkenafløb eller om dette afløb må føres/grenes direkte til eksisterende kloakledning i kælder som går til hovedledning i vej??

Den som køber billigt køber 2X
Jeg har ny kloak fra 1995, og der var krav om rensebrønd ikke længere gældende.
Og det er godkendt og lovligt på alle måder.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja, spørg din autoriserede kloakmester hvordan afløbet bedst kan etableres.

Men helt generelt SKAL der være renseadgang til på egen matrikkel!
Ligesom tilslutningen til det offentlige afløbsnet SKAL ske via en (rense)brønd. Som godt kan ligge langt fra vejen eller gaden. (I mit eget tilfælde over 20 meter).

Hvordan slap du udenom ktm? Veltalenhed eller "drak du te med kommunens afløbschef? :o)
Har i separatkloakeret, med en streng til spildevand, og en anden til regnvand?

Hvis du har fællessysten hvor både regnvand og spildevand løber i samme rør, vil det være en god ide, at få det skildt ad hvis du alligevel har gravet op.
Rigtig mange steder vil der i de kommende år, blive separatkloakeret.
Og rørene på egen grund står man selv for, der sættes to skilbrønde, en til spildevand og en til regnvand.

Annonce
Skrevet af Sitting Bull på 20 feb 2013 14:50
Ja, spørg din autoriserede kloakmester hvordan afløbet bedst kan etableres.

Men helt generelt SKAL der være renseadgang til på egen matrikkel!
Ligesom tilslutningen til det offentlige afløbsnet SKAL ske via en (rense)brønd. Som godt kan ligge langt fra vejen eller gaden. (I mit eget tilfælde over 20 meter).

Hvordan slap du udenom ktm? Veltalenhed eller "drak du te med kommunens afløbschef? :o)

Kunne du evt. henvise til, hvor det er nævnt, at der skal være spulebrønd på egen matrikel.
Da der for få år siden blev etableret blev etableret nyt separat kloakeret system, hvor jeg bor, var der igen krav om hverken rense- eller tilslutningsbrønde.

fase
Næe. Det kan jeg ikke!

Og no'en gange ville jeg osse ønske at jeg kunne holde kæft med tilbagevirkende kraft! :o(

Men det handler om RENSEADFGANG - som ikke nødvendigvis er en rense- eller spulebrønd!

I.flg. min gode gamle SBI-anvisning 96 fra 1974 Skal der være renseadgang på egen parcel. Men i. f.eks. byområder kan det f.eks. godt være en renselem nederst på en faldstamme. (Altså ikke nødvendigvis en rensebrønd)

Det ses osse nogle gange at det tillades at der etableres en rendsebrønd i fortovet ved nybyggeri i byerne.

Men afløbet må generelt ikke være således indrettet at du reelt kun kan komme til at rense fra en brønd på det offentlige net.
(For hvad nu hvis brønden ligger på Gammel Køge Landevej og du skal spærre myldretidstrafikken af i timevis sålænge rensearbejdet står på. :o))

I mit eget tilfælde, som er et sommerhusområde som blev kloakeret for 10 år siden. Kan man med moderne spuleudstyr rense dels fra spulebrønden og ind til (nogle) af installations-genstandende. Men altså osse de måske 35 meter der er frem til nærmeste offentlige nedgangsbrønd. (Som ligger midt på vejen jo)

Så Fabrin, på en eller anden måde er der tænkt over hvordan din afløbsinstallation evt. kan oprenses. Må vi håbe! Selv man jo aldrig kan være helt sikker med de nordsjællændere: :o)
Skrevet af 1248 på 20 feb 2013 00:45

t men er det et krav at der skal forefindes en lille nedstøbt rensebrønd?

Vh Jan Ladefoged

Det har jeg ikke oplevet i mange år.
Jeg forestiller mig at spørgsmålet går på den brønd man havde under
det rør, der stak ud gennem væggen fra køkkenvasken i gamle dage!
En rigtig "lækker" installation, som det var en rigtig trist affære at rense!
Det tør jeg godt vædde en kop rigtig god humle på, at man ikke forlanger mere!
Alene det spørgsmål om, hvor man i så fald skulle gøre af det oprensede, giver jo
i sig selv svaret.

Næh, Sitting Bull, jeg omgås ikke offentlige beder på kammeratlig vis.

Med venlig hilsen
ktm

 

Normalt sættes der to brønde inde på egen grund, en til spildevand, og en til regnvand.
(hvis det er et parcelhus)
Spulebrønde er en god ide, hvis rørene forgrener sig, men om det er et lovkrav ved jeg ikke.

Men beder man om et tilbud, hos den lokale kloakmester, kommer der jo nok ikke spulebrønde på, hvis det ikke kræves rent lovmæssigt.
Tak for jeres gode input....og debat :-)
Helt præcist så løber køkkenafløbet PT ned i en traditionel køkkenbrønd hvortil det halve af husets tagnedløb også er koblet på.... og så videre om bag huset( dvs modsat vejen), hvor det samles med naboen pga det er et dobbelthus....derfra videre gennem kælderen hvor jeg nu har mejslet gulv op og kan få adgang til røret...og så videre til vej.
Derfor er det ekstremt fristende og desuden aldeles glimrende en "genvej" at koble det nye køkkenafløb på denne gennemgående betonrørs kloakstreng da køkkenafløbet dermed for en langt kortere og "glidende" vej til hovedledningen.
Hvis såfremt og så videre... der skulle opstå et behov for spuling, så kan dygtige kloakfolk vel "guide" deres spuleslange til den rigtige side af det grenrør jeg tænker at etablere?
Grunden til at jeg ikke bare etablerer rensebrønden er ikke så meget besparelsen men nærmere for at undgå hullet/adgangen til brønden i det nye gulv.

Jens.....hvis denne løsning vælges, så separeres regnvand/spildevand faktisk men jeg tror ikke det nogensinde vil blive et krav her med nedsivning da grundene er relavtivt små og jorden særdeles lerholdig. Så skulle halvdelen af baghaven graves op.

Den som køber billigt køber 2X
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis