Køkkenafløb - Er rensebrønd et krav?

Hej. (beklager mit underlige brugernavn men blev tildelt)
Jeg er i gang med et stort kælderprojekt og har mejslet betongulvene op og gravet lidt ud til de berørte rum hvor der skal isoleres og støbes nyt. Det ene rum er badeværelse.
Der skal desuden etableres højvandslukke og lægges nye kloakrør til badeværelset.

Vores køkkenafløb i stueplan er ført igennem etageadskillelsen ned i badeværelset og ud gennem fundamentet til køkkenbrønd hvilket ikke ligefrem fryder øjet, så køkkenafløbet skal helt sikkert lægges om.
Jeg har så tænkt mig at koble køkkenafløbet til de nye kloakrør i kælderen og videre ud til samlebrønden ved fortovet men er det et krav at der skal forefindes en lille nedstøbt rensebrønd?

Vh Jan Ladefoged

Den som køber billigt køber 2X
Hej. (beklager mit underlige brugernavn men blev... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nå ja....så faldt jeg lige over dette fra Ålborg kommune :
Hvornår og hvorfor skal du helst
installere rensebrønde?
Loven siger, at du skal sørge for, at det er muligt at rense dine
kloakker inde på din grund. Den bedste løsning er efter vores
mening, at du installerer rensebrønde på dine spildevands- og
regnvandsledninger umiddelbart inden for skel.

Her er et eksempel på en mindre rensebrønd men jeg foretrækker dog stadig at have sådan en etableret udendørs
http://www.multikoeb.dk/rensebroend-1637/wavin-pp-rense-inspektionsbroend-110-mm-f-315-mm-p19984

Den som køber billigt køber 2X

Jens.....hvis denne løsning vælges, så separeres regnvand/spildevand faktisk men jeg tror ikke det nogensinde vil blive et krav her med nedsivning da grundene er relavtivt små og jorden særdeles lerholdig. Så skulle halvdelen af baghaven graves op.

Jeg har ikke nævnt noget om nedsivning.
Men om du har 1 strenget kloak, med både regn og spildevand.
Eller du har separatkloakering, med en ledning til regnvand, og en til spildevand.

Hvis du har et en strengetsystem, med spildevand og regnvand, ville det være en fordel, at adskille dem, hvis du har den mulighed.

Ja der er en skidt ide, med en rensebrønd indendørs, og sikkert ikke lovligt, medmindre den er gastæt.
Jeg har i mellemtiden fundet ud af hvad du mener med separat kloakering...så nu er jeg med!
Ikke noget med nedsivning som jeg først troede men det kræver tilsyneladende at kommunen lægger separate ledninger i vejen til at lede regnvandet?!
Det vil kræve et meget stort gravearbejde hvis jeg skulle foreberede dette så det vil ikke blive aktuelt pt.

Ang rensebrønden så fåes de nok kun til udendørs installation og kan evt udføres senere.

Den som køber billigt køber 2X

I.flg. min gode gamle SBI-anvisning 96 fra 1974 Skal der være renseadgang på egen parcel. Men i. f.eks. byområder kan det f.eks. godt være en renselem nederst på en faldstamme. (Altså ikke nødvendigvis en rensebrønd)
Har du overvejet BI-anvisning måske kunne være forældet?
I mit tilfælde blev der ikke fra kommunens side etableret hverken tilslutnings- eller spulebrønde, så jeg bekostede selv brøndene, hvilket jeg har været glad for.
For øvrigt er Kalundborg ikke placeret  i Nordsjælland men i Vestsjælland, se dit atlas

fase
Jo vist er min SBI-anvisning forældet. .o)

Men jeg har bare meget svært ved at forestille mig en eneste grund til at der ikke er et generel krav om at rensning skal kunne ske på egen parcel?
Hvilket 1248 jo osse på det nærmeste dokumenterer!

Men årsagen til at der ikke var etableret hverken nedgangs- eller andre rensebrønde i dit tilfælde var vel anlæggets alder?

Hvorfor spurgte du egentlig på den bagvendte måde? Vil du ha' erstatning eller så'rn=? .o)

For man kan jo aldrig være helt sikker med de sjællændere! :o)

Annonce
Skrevet af S. fabrin på 20 feb 2013 20:02

I mit tilfælde blev der ikke fra kommunens side etableret hverken tilslutnings- eller spulebrønde, så jeg bekostede selv brøndene, hvilket jeg har været glad for.
For øvrigt er Kalundborg ikke placeret  i Nordsjælland men i Vestsjælland, se dit atlas

Jeg har taget beslutningen om at etablere en udendørs rense/spulebrønd senere for at komme videre i byggeriet.

Jeg ved skam godt hvor Kalundborg ligger og kommer ofte hos NovoNordisk og Novozymes

Den som køber billigt køber 2X
Skrevet af Sitting Bull på 20 feb 2013 22:30


For man kan jo aldrig være helt sikker med de sjællændere! :o)


Nu blev jeg rørt til tårer!!
Jeg troede ellers at alle sjællændere fra Djævleøen, også os ude fra Vestsjælland, var
at regne for kjøwenhawnere!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 21 feb 2013 07:13

Nu blev jeg rørt til tårer!!
Jeg troede ellers at alle sjællændere fra Djævleøen, også os ude fra Vestsjælland, var
at regne for kjøwenhawnere!!
Ja sådan opfattede jeg også groft set Sjælland inden jeg for 12 år siden flyttede hertil fra Odense men jeg blev klogere ..........meget klogere .
Jeg ændrede min opfattelse til kun at omfatte StorKbh som værende "Københavnere" men blev igen lidt klogere og fik dermed indkredset folkefærdet yderligere
Det viste sig at mange folk i det yderste af kbh kommune samt omegnskommunerne (Herlev /Ballerup osv) er temmeligt lokalpatriotiske i deres lokale bysamfund og skal nærmest have vredet armen om på ryggen for at flytte mellem stederne

Vh Jan

Den som køber billigt køber 2X
Gad vist om vi har lært mere om sjællændere end om spulebrønde! I denne tråd? :o)
Man kan lære rigtig meget her på LDS, måske ligefrem også dig, Sitting Bull!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis