Hvordan får jeg betongulvet i garagen lige?

Vinteren er over os og jeg venter spændt på forårets store støbeprojekt i garagen.

Der skal udlægges 10-12 cm beton (selvblanderprojekt med tvangsblander 300l) på 6 x 10 meter i længden, hvilket vil sige at vi i praksis støber på 6 meter i bredden og arbejder os ud mod den kommende portåbning. Jeg vil dele rummet i 2, så jeg regner med at lave en støbning inderst 6 x 4 meter og så en anden dag de 6 x 6 meter hvor vi skal helt op på 12 cm. beton. Det bliver med 150 mm. flamingo og rivenet.

Jeg har været på tømmergården og se på Kota betonledere, men de er knagme da urimelig dyre og ikke til at få op igen :-)

Jeg har ligeledes søgt bredt på nettet, men jeg syntes ikke lige jeg kan finde en super god løsning. Jeg kan selvfølgelig bruge mit vaterpas på 2 meter, og så måle tykkelse med en tommestok i ny og næ, men man er jo ligesom mere sikker på resultatet hvis man placerer 3 rækker betonledere. Jeg vil skulle bruge 30 meter betonledere og de koster faktisk 90 kroner meteren hvilket vil sige en merudgift på kr. 2700......

Har I ideer til en anden løsning? Der skal være fald mod portåbningen og slidstyrke 5 kakler på til sidst, men det skulle jo gerne være lige (og let at arbejde med) når det store venne betonsjak kommer og skal blande for mig 

Jeg glæder mig til at få lidt råd :-)

kh

Henrik - Herning

Hundefar

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skruede en liste på vægen, og brugte en aluminiumdretteskinne, son jeg skruede en opklodsning på.




Som skitsen her, dog lidt fortegnet..
Hej, Din ide er ikke helt tosset..... Jeg overvejer lige en betonleder lidt i rummet og så brædt eller vinkeljern på siden af garagen som sikkert er mega skæv.... jeg vender tilbage med det endelige resultat

Hundefar

Start lige med at tygge nedenstående pamflets afsnit om gulvstøbning igennem:

http://diaphoni.ipapercms.dk/aalborgportland/NordicCement/GDS2011/

Din skitse til afretning af betonoverfladen er ikke rigtig. Den er forkert! :o)

Ved en støbning på 6 meters bredde skal du have 3 ledere, (som er placeret i rette højde). De to yderste ca. 60 cm fra ydervæggene. Retskinnen skal naturligvis være mindst 3 meter lang, men helst 3,2 meter.

Retskinnen bruges ved at rykke den sidelæns vinkelret på lederne, samtidig med at du trækker den imod dig. I den våde beton naturligvis.


   
Din skitse til afretning af betonoverfladen er ikke rigtig. Den er forkert! :o) 
  
 
 





Det har da fungeret for mig
bruger man en lægte eller lignende, til at skrue på vægen får man plads til lidt sidebevægelse.

Skal man ud i alt for mange tiltag, er færdig flydebeton nok en nemmere vej frem?
Det var for at provokere lidt. .o)

Der er jo ingen grund til at ligge på knæ og få div. rygskader ved at nykke 3 cm med en 6 meter lang aluskinne.

Måden jeg - og Nordic Cement - foreslår, har været anvendt World-Wide siden Ruder Konge var Knægt. :o)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis