savbuk til stammer

hej, jeg skal til og igang med årets brænde i skoven. Jeg skal ikke fælde vildt store stammer, men tænker om man kan bruge en savbuk så jeg ikke skal stå forover bøjet hele tiden og få ondt i ryg/lår.

Jeg ville høre hvad i andre gør når i laver brænde i skoven selv, bruger i savbuk eller opskære i på jorden, eller andre forslag?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har da aldrig haft en savbuk med i skoven. Men selvfølgelig, hvis man kan få nogle til at løfte stammerne op på bukken, så er det da en god ide

Venlig hilsen
Knud
Hej.
Normalt skærer man stammerne i længder i skoven og stabler dem til opmåling og så kører dem/får dem kørt hjem hvor de så skæres til passende triller til ovnen. Jeg har godt nok aldrig set en savbuk i skoven .

Men som spørgsmålet er, er det et størrelsen, der afgør det. Orker man at løfte stykkerne
op i en savbuk er det en praktisk måde at skære på.

Man kan også smide et par paller på jorden den øverste med undersiden op og kyle stammerne op på og så skære løs.

Rent praktisk kan jeg anbefale en god saks til at bære/slæbe med og et godt fældejern til at vende stammerne rundt med når de skal renskæres.

Saksen er et must, den gør arbejdet meget lettere. Tag det fra en der er født midt i forrige århundrede med en slidt ryg og knæ

mvh

varmetossen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis