Støbe fundament

Hejsa
Jeg skal have støbt fundament til mit nye lækre drivhus:-) jeg har fået gravet ud, ca 60-70cm ned og 20cm bredt. Men nu skal jeg jo til at støbe, eller det vil sige at når vejret ser lidt bedre ud, forhåbenligvis om et par uger...
Men vil lige sikre mig at det er den korekte fremgangsmåde jeg har fundet frem til:-)
Jeg vil bruge cement og 0/16 støbemix i forholdet ca. 1:5 (Aalborg portland siger 1:43 men det er sku lidt svært at bruge i praksis synes jeg...)
Jeg vil sætte en række leca øverst som afslutningen på fundamentet og ovenpå ca. 5 skifter mursten, men sætter jeg blokkene løbende som jeg hælder beton i eller gør man det tilsidst...? og hvis de nu lover et par graders frost om aftenen, så burde være nok at dække fundamentet til med plast og tæpper ikke...?
Jeg vil sætte vandrette snore langs fundamentet samt på kryds for at sikre mig det hele bliver lige.
Hvor langt over jorden skal murstene ca være for de ikke bliver for fugtige?

Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på...?

Det er dette drivhus jeg skal sætte op
http://www.willabgarden.dk/produkt/...axi-4.aspx
Mvh Frederik
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon dog.
(At Ålborg Portland siger 1:43? :o))

Når der skrives 1:5 betyder det målt efter rumfang. Altså 1 skovlfuld cement til 5 skovlefulde støbemix. Eller spandfulde eller noget andet. Og det er helt fint!

Hvordan havde du tænkt dig at blande? I maskine eller i hånden! Hvor stor mængde skal du bruge?

Hos Ålborg Portyland / Nordic Cement er der jo i øvrigt en længere gennemgang af "betonstøbningens mysterier"

Mht. lecablokkene så gør du ingen af delene.
(Jeg går ud fra at du har nogle galger eller snore og højder at styre efter???)
For hvis det er første gang du støber beton så er det smarteste blot at støbe op til 1-2 cm under underkant første blokskifte.
(Og så holder du fri for den dag for du burde være godt træt :o))

Dagen efter henmurer du første skifte i mørtel. I rette højde. Efter snorene mellem galgerne.
For hvis der skal stå et præfabrikeret drivhus oven på murværket skal mål, højde og retvinklet-hed jo passe ganske præcist!
(Husk iøvrigt at tænke over hvordan drivhuset skal forankres til fundamentet)
Hej Sitting Bull
Haha nej der manglede lige et komma, 1:4,3.

Jeg har mulighed for at låne en tvangsblander, jeg har regnet mig frem til at skulle bruge ca. 2m3.

Jeg har kigget på deres hjemmeside, men synes mest de skriver om ting til store byggerier og ikke et lille drivhus som mit:-)

Ja jeg sætter snore til at styre højden, og jeg har 3 hjælpere så håber egentlig lidt at kunne lægge lecaen i vådt...? men det er helt umuligt?

Drivhuset skal skrues gennem bundprofilen ned i soklen.
 
Drivhuset skal skrues gennem bundprofilen ned i soklen.


Jeg ville nok indstøbe nogle gevindstænger direkte i fundamentet. Det er mere sikkert end at fastgøre i sokkel (jeg læser sokkel som leca eller mursten). 

Det er forresten et rigtig flot drivhus! Den murede sokkel på billedet er dog for høj synes jeg, men du vil jo også kun mure 5 skifter. Det vil helt sikkert være pænere. Jeg ville måske have valgt 6 eller 7 skifter, men smag og behag er jo forskellig ;o)

Man siger normalt at mursten skal holdes 15 cm over terræn for at undgå det værste opsprøjt.  

Ja, man kan godt sætte leca direkte i den våde beton. Som tilligere skrevet er det dog nemmere at gøre det efterfølgende (især for den uøvede). Hvis I er 3 mand, ville jeg nok også gøre det, ellers kommer det bare til at kede sig, og så bliver det alt for dyrt i øl ;o)

Venlig hilsen

Jens

Stor eller småt. princippet er det samme.

Men lyt til rådet om at du skal have opsat galger så du kan styre højde og retning på dine blokke... Ja helt grundlæggende også din beton, der jo trods alt ikke nivellerer helt plant.....

Lidt links til inspiration:
http://www.lofus.dk/byggeri/fundament/fundament-hoved.htm
http://www.weber.dk/lecareg-produkter/weber-sommerhuset/detaljer-om-opbygning-af-fundamenter.html
http://www.multimediakontoret.dk/programmer/byg/FramePa4a.html

MVH Njord

MVH Njord
Hvordan du blader alt det du skal bruge, kan du finde i en fin tabel på byggerisiden.dk
Du skal dog tilmelde en bruger for at se tabellen, men linket er her:
http://www.byggerisiden.dk/byggeforum/viewtopic.php?f=60&t=105&sid=f976b4c86505dff9d3e32cac1684731d

Og er man professionel kan man sagtens stille den første række lecablokke i beton. Vil du mure dem på skal du ikke bruge mørtel, men sand blandet med cement, mørtel kan ikke holde i en sokkel, så meget ved jeg da...
svart
Annonce
Hvorfra kommer den besynderlige ide om at det første skifte blokke absolut skal sættes i den våde beton. Hvad med studsfugerne så?

Er det en slags mandomsprøve for GDS-ere? :o)

Når nu der skal opmures adskillige skifter - i dette tilfælde mursten - så er det vel logik for dværghøns at man starter med 1. skifte og så deropad.

Efter at man naturligvis har checket at galger og snore og højder stadig er korrekte. Og ikke er blevet påkørt af urutinerede betontrillebøramatørchauffører eller beskadiget af støbebajeroverrislede tilskuere. Som udover at gå i vejen osse tramper på alting! :o)
Ok der er lidt delte meninger om hvorvidt man kan sætte lecaen i den våde beton... :-) jeg kan ikke huske hvor jeg læste det, men synes det lød smart så man kunne springe en arbejdsgang over, men problemet er selvfølgelig ikke så stort når jeg skal mure mursten bagefter... kan godt være jeg bare skal vente, men hvor lang tid skal betonen så tørre?

Jeg skal have 43cm i forskel mellem toppen af lecaen og toppen af sidste skifte mursten, så der er plads til højden på dør/skelet, så skal vel egentlig have 6 skifter hvis 3 skifter svarer til 20 cm...? men hvad med de sidste 3 cm er det bare at lægge lidt ekstra sand/cement på toppen af lecaen inden murstenen, undtagen der hvor døren skal være?
Beton tørrer ikke - den hærder! :o)

Murmålet på 43 cm er lidt mærkeligt. Måske fordi drivhuset er udenlandsk produceret!
Men du kunne vel vælge at lade de 6 skifter fylde 43 cm i højden? (Selv om en murer nok ville stejle .o))

Du kommer til at tegne dine skiftegange op på et bræt eller lign.

Men skal drivhuset stå direkte oven på murstenene? Skal der ikke være en (tætnings)fuge af en slags mellem metalramme og murværk?

(Nå det skal der så ikke efter montageanvisningen at dømme. Ikke engang en tætningsliste! Kommer tomaterne så ikke til at hænge og blafre i vinden? :o))
De 43 cm må være fra terræn. Hvis Leca sokkel går 10 cm over terræn bliver det der 33 cm tilbage = 5 skifter

Så behøver man ikke snyde med skiftegangen.

Venlig hilsen

Jens

er det her at "en tot hø" kommer ind i billedet?

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis