Natsænkning - fyr/termostat, eller ej?

Hej Allesammen

Håber der er nogen med viden indenfor nedenstående som vil komme med lidt input.

Vi har:
Nyt bosch gasfyr hvor fremløbstemperaturen styres af ude temperaturen, og det er muligt at sætte nat sænkning på fremløbstemperaturen.

Vi skal have ny varmeinstallation/renovering: 
Let gulvvarme med 5 kredse på 1. sal.
Termostater på radiatorer i stueetagen (der er ikke termostater nu...)

Spørgsmål/kommentarer:
Hvis vi sætter nat sænkning på gasfyret, vil termostaterne så ikke bare modarbejde det og bare lukke mere vand igennem radiatorerne/gulvvarmerørene og derved fjerne den evt. besparelse på varmeudgiften?

Hvis det er rigtigt, kunne det så være smart at købe elektroniske termostater (såsom Danfoss living) der kan natsænkes og så også lave sænkning med dem? Eller er besparelsen så lille at det ikke kan betale sig/ kan det kører ordentligt sammen? Danfoss living er jo ikke det billigste man kan købe.....

Håber der er nogen der kan komme med input/erfaringer.

Mvh.
Jesper


17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis din isolering er nogenlunde op to date og vinduerne ligeså er natsænkning efter min bedste mening spild af penge da du har så lille et varmetab fra huset det næsten ingenting betyder. Omvendt, mere isolering er der flere penge tjent ved.

Det er rigtigt at rumtermostaterne kompensere for en lavere kedeltremperatur ved og lukke mere vand gennem varmeafgiverne så det er en skidt fidus.

Hvis du absolut vil have natsænkning på, bør husets temperatur styres centralt hvilket sikkert vil koste en hel del 1k's kroner at installere. Herunder bør du også huske på det koster at vedligeholde når det er sat i huset. Det gør mere isolering ikke.

Der er sikkert mange der er uenig med mig i mine betragtninger.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Nitter

Først og fremmest, tak for dine kommentarer.

Mht. isolering:
Huset er fra 1970 med den standard for isolering.
1. salen renoveres dog fuldstændigt.....alt strippes og vi satser på 15-20cm isolering af skråvægge, og mere lodret ud mod gammel skunk (som ikke bibeholdes) og loft. Sikkert 30-40 cm.
Vinduer på 1. salen er nye velux, i stueetagen nye rationel 2 lags energivinduer.

"Det er rigtigt at rumtermostaterne kompensere for en lavere kedeltremperatur ved og lukke mere vand gennem varmeafgiverne så det er en skidt fidus"
Det var lidt det jeg tænkte, så nat sænkning på fyret "annuleres" 

Jeg vil ikke "absolut" noget, jeg vil gerne gøre det der kan "betale sig". Og ja en komplet pakke af Danfoss living vil være en ikke ubetydelig investering, og det jeg er i tvivl om er om det kan betale sig......besparelsen ved nat-/ferie-sænkning kontra merpris ved installationen.

Er der flere der har meninger?
Ja  ok Jesper. Når du skal til og "pille" bør du på de steder endelig isolere som om huset var nybygget hvor det overhovedet er muligt. Det koster normalt ikke ret meget mere.
 
Husk: Energi vil kun blive en større og større post på bugettet med tiden.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hvis det er et kondens gasfyr så anbefales det at du har så lav fremsløbstemperatur som mulig og så meget vand som muligt.
Jeg har det laveste gasforbrug når hele fladen er varm - selvfølgelig lidt mere varm ved indløb end i bunden.

At styre alle i samme rum ens er også godt for forbruget i et gasfyr.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det kan ALTID betale sig at natsænke, at påstår noget andet er noget sludder !

Når du har gulvvarme i let konstruktion og radiatore vil få en besparelse ved at natsænke !!
Og jo bedre isoleringtilstand dit hus er i jo mere får du ud af at natsænke !!

Du skal bare huske at du ikke må natsænke med mere end 3 grader på din fremløbstemperatur.

MVH

Clarkson
Annonce
Hejsa..
Hvis vi også tænker lidt i komfort og ikke kun i penge er jeg helt enig med Nitter... der er ikke mange penge at hente i at sænke temp. om natten m.m at I kan leve med at fryse om dagen..;-)
Mvh Jan
Skrevet af clarkeson på 19 feb 2013 19:03
Det kan ALTID betale sig at natsænke, at påstår noget andet er noget sludder !

Det har du ikke ret i.
Nu er min opvarmningsform maaske lidt speciel, jeg varmer huset op med en ground source varmepumpe, saa det er indirekte elektrisk opvarmet hus, og her hvor jeg bor (lidt nord for Toronto i Canada) er elektriciteten billigere om natten (for ikke at sige at den er dyrere om dagen)
Varmepumpen kan koere paa 2 niveauer, hvor niveau 2 bruger mere stroem, men er noedvendig hvis temperaturen skal haeves for meget, der er en timer der slaar den til hvis opvarmningen til den oenskede temperatur varer mere end et kvarter.
Hvis jeg har natsaenkning, saa skal huset varmes mere op om morgenen, det vil sige at det gaar til niveau 2 samtidig med at elprisen stiger, saa besparelsen bliver lige pludslig en ekstra udgift.
Hvis vi derimod lader temperaturen STIGE om natten mens elektriciteten er billig, og laver dagsaenkning naar vi staar op og elektriciteten bliver dyr, saa har vi huset dejligt varmt naar vi staar op, mens vi er paa arbejde falder temperaturen, men det klarer vi ved at varme huset langsomt op til behagelig temperatiur lige inden vi kommer hjem, ved den langsomme stigning, med 1 grad pr halve time, slaar det ikke over til niveau 2
Vores hus er nu dejligt varmt naar vi er hjemme, vi sparer penge og har nat STIGNING i temperaturen.
Saa natsaenkning kan ikke ALTID betale sig.

Karsten
Hej igen allesammen og tak for alle kommentarerne!

Jeg har også selv undersøgt sagerne ved at kigge lidt andre steder om meninger, men direkte erfaringer har været lidt sværere at opstøve. Hermed mener jeg erfaring med direkte besparelser på natsænkning og i så fald hvor meget.

Da jeg har et kondenserende gasfyr med radiatorer uden termostater vil jeg lige meget hvad gøre noget, både for besparelser men også komfort....f.eks. sidder ventilen på ungernes værelse fast så der er fuld varme på konstant, hvilket betyder et for varmt værelse...

Jeg har faktisk allerede modtaget danfoss living termostater, men må nok indrømme at jeg stærk overvejer at returnere dem.
Så må jeg leve med den besparelse der kan være ved at køre en evt. natsænkning på fyret og have alm. termostater. Besparelsen er nok minimal, hvis eksisterende, da termostaterne bare leder mere vand igennem. Så som jeg ser det må besparelsen (hvis den er der) være i kraft af at fyret levere lidt koldere vand og derved måske er mere effektivt. Og varmetabet i rørerne til værelserne har mindre varmetab, hvilket dog nok er minimalt da jeg vil isolere dem fornuftigt.

Men igen, merprisen på et komplet danfoss living system som kan lave nat sænkning i de enkelte rum vil hurtigt løbe op i 4-5000kr. Og det vil nok tage en hel del år før det er tjent hjem. Og de penge vil så ryge i puljen til de sidste dør/vindues udskiftninger i stedet for....der vil nok være en større besparelse..

Igen, tak for kommentarer og jeg modtager selvfølgelig gerne flere hvis der skulle være nogle....ellers ryger mine living termostater retur i næste uge mod at købe nogle almindelige :-)
Skrevet af KarstenCan på 20 feb 2013 21:41
Det har du ikke ret i.
Nu er min opvarmningsform maaske lidt speciel, jeg varmer huset op med en ground source varmepumpe, saa det er indirekte elektrisk opvarmet hus, og her hvor jeg bor (lidt nord for Toronto i Canada) er elektriciteten billigere om natten 
Hvordan tingene er skruet sammen i Canada skal jeg ikke gøre mig klog på.
Jeg vil heller ikke gøre mig klog på hvordan det er i resten af verden men kun forholde mig til tingene i Danmark !

Men med de forhold der er her i DK kan det altid betale sig at natsænke !

Man skal bare være opmærksom på at man ikke natsænkere til en for lav temperatur.

I en tremisk tung bygning kan man med fordel natsænke med 2-4 grader på sin fremløbstemperatur.
Overholder man det så vil energibesparelsen være størrer end den ekstra energi man bruger ekstra på opvarmning om morgen.

En udregning fra div gas og fjernvarme leverandøre viser at, hvis man natsænker ud fra denne tommelfingerregel
så kan man opnå en besparelse på 5-7 %
 


MVH

Clarkson
Lige som en afsluttende kommentar vil jeg lige opdatere med hvad jeg har besluttet.

Jeg har fået skaffet living termostater og cc boks til en fornuftig pris så min installation bliver som herunder.

I stueetagen bliver radiatorerne udstyret med living termostater og førstesalen bliver styret med living rs rumfølere via living master.

Planen er så at slå natsænkning fra på fyret og lade cc enheden stå for sænkningen.

I stueetagen bliver natsænkningen "kun" om natten (ca. 3-4 grader)

På førstesalen bliver natsænkningen fra ca. kl 20 til kl 15 dagen efter....der er kun værelser til ungerne, så de må leve med 18 grader i den tid det tager for dem at komme nedenunder for at spise før vi skal ud af huset.

Så er der kun tilbage at håbe at det kommer til at virke godt når det bliver installeret inden den næste fyringssæson.

Tak til alle for kommentarer.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis