Først regner du ud af hvilket effektbehov hvert rum har. Så indregulerer du dit radiatoranlæg hydraulisk efter det. Sådan fordeler du fyrrets effekt til rummene.
Kan du ikke måle flow / tryk kan du indregulere termisk. Du skal bruge et overfladetermometer (Grab-5 er IKKE godt nok)
Af med termostatregulatorer. Hvordan har pakdåserne det? De skulle sikkert har været renset og afkalket for 4 år siden. Uden dem spiller det ikke. motioner dem. Hvis du kan afspærre radiatoren køb dig et paar nye pakdåser - skrue ud, rense afkalke natten over, skrue ind, næste radiator.... .
Så starter vi:
stabil fremløbstemperatur (fx. 45 C ved 5 C ude - stabilt manuelt drift). Du drossler de radiatorer ned. der har for høj returløbstemperatur indtil alle radiatorer har samme temperatur i retur.
Den øvelse kan snild tage 5-6 eller 2 gange 5-6 timer timer (derfor indregulerer man normalt hydraulisk)!
Skal vi gætte at dit radiatoranlæg er dimensioneret til 20/70/40/-12 (inde, fremløb, returløb, udetemperatur)? eller er det et 20/60/30/-12?
Hvordan er din varmekurve efter udetemperaturkompensation indstillet?
opstart? , parallelforskydning? stigning? min begrænsning? maks begræsning?
maks begrænsning på dimensioneret maks - eller allerhøjest til maks 70C (ellers brænder du nællerne på radiatorene)
min. begrænsning på 25C
opstart ved 18C - +2C forskudt, stigning 1,4
så lander varmekurven ved 5C udeT på 43C fremløb - og så starter du automatikken
Hvordan forholder det sig nu? For varmt i hytten? sænk stigningen, for kold - hæv stigningen. Det skal blive en lille smule for varmt i huset - så sætter du termostater på igen - de skærer temperaturtoppen af og kan nu regulere i rummene enkeltvis.
HUSK: een radiator er ALDRIG overdimensioneret - det er alle de andre radiatorer på anlægget der er UNDERdimensioneret. ;-)
forskydningen af varmekurven justerer vi i overgangsperioden.
Alt efter hvor meget vand du har i anlægget og hvor tunge dine radiatorer er tager det tid. Regn med 1-2 timer ved en justering ved fyret før du kan mærke det ude i rummene.
Når det spiller. I en periode med nogenlunde stabil udetemperatur: aflæs gasmåleren dagligt på samme tidspunkt for at have en reference.
Så laver du en step-response på huset (Det er ikke populært -så send konen på weekend hos svigermor!).
normal drift - SLUK
mål tiden ind til temperatur i rummene er nede på 17C - (kommer du ikke ned til 17C mål temperaturen efter 6 timer).
tænd - automatisk drift.
Hvor meget mere gas brugte du den dag med denne julenummer? Det er dit røggastab ved nattesænkning-besparelsen over den tid du kørte.
En nattesænkning på mere end 6 timer når du nok ikke. Du ved hvad det betyder for energiforbrug at cykle ned op op. Du kender tiden. For hver ekstra time kan du spare 5% af dit normalforbrug i timen du holder temperaturen nede. -> find lommeregneren.
Tro mig du vil blive glad for en temperaturdatalogger når du kører showet fuld ud som beskrevet.
og bagefter optimerer du varmekurven endnu mere - indtil der er nogen du ikke at gider at høre mere på at der er der altid er så koldt på ...værelset. Et fornuftig termometer (ikke design, men deklareret nøgagtighed) kan spare mange diskussioner.
Datteren hold op med at plage, siden hun kan se hvad temperaturen er og hun måske skulle komme ud af nattøj kl. 14:00 søndag eftermiddag.