Natsænkning - fyr/termostat, eller ej?

Hej Allesammen

Håber der er nogen med viden indenfor nedenstående som vil komme med lidt input.

Vi har:
Nyt bosch gasfyr hvor fremløbstemperaturen styres af ude temperaturen, og det er muligt at sætte nat sænkning på fremløbstemperaturen.

Vi skal have ny varmeinstallation/renovering: 
Let gulvvarme med 5 kredse på 1. sal.
Termostater på radiatorer i stueetagen (der er ikke termostater nu...)

Spørgsmål/kommentarer:
Hvis vi sætter nat sænkning på gasfyret, vil termostaterne så ikke bare modarbejde det og bare lukke mere vand igennem radiatorerne/gulvvarmerørene og derved fjerne den evt. besparelse på varmeudgiften?

Hvis det er rigtigt, kunne det så være smart at købe elektroniske termostater (såsom Danfoss living) der kan natsænkes og så også lave sænkning med dem? Eller er besparelsen så lille at det ikke kan betale sig/ kan det kører ordentligt sammen? Danfoss living er jo ikke det billigste man kan købe.....

Håber der er nogen der kan komme med input/erfaringer.

Mvh.
Jesper

Hej Allesammen Håber der er nogen med viden... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi glæder os til at høre om dine erfaringer.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
JesperRO skrev den 03-05-2013 19:43:49

Lige som en afsluttende kommentar vil jeg lige opdatere med hvad jeg har besluttet.

Jeg har fået skaffet living termostater og cc boks til en fornuftig pris så min installation bliver som herunder.

I stueetagen bliver radiatorerne udstyret med living termostater og førstesalen bliver styret med living rs rumfølere via living master.

Planen er så at slå natsænkning fra på fyret og lade cc enheden stå for sænkningen.

I stueetagen bliver natsænkningen "kun" om natten (ca. 3-4 grader)

På førstesalen bliver natsænkningen fra ca. kl 20 til kl 15 dagen efter....der er kun værelser til ungerne, så de må leve med 18 grader i den tid det tager for dem at komme nedenunder for at spise før vi skal ud af huset.

Så er der kun tilbage at håbe at det kommer til at virke godt når det bliver installeret inden den næste fyringssæson.

Tak til alle for kommentarer.

Hej Jesper. Det ville være sjovt at høre om dine erfaringer og om det har givet dig nogle besparelser, nu når det har gået nogle år :-)

En "ALTID" eller "ALDRIG"  findes ikke.

Om det kan spare energi ved at køre reduceret fremløbstemperatur kommer an på husets varmekapacitet og isoleringsstand samt fyrets virkningsgrad over effekten. 

Ved stor varmekapacitet og god isolering vil rumtemperaturen kun falde lidt i løbet af nogle timer. Transmissionsvarmetabet (som er lineær afhængig af temperaturdifference inde-ude) vil dermed ikke reduceres særligt. 

Dog vil fyret have større røggastab og dermed være mindre effektiv under genopvarmning fra reduceret rumtemperatur til normal rumtemperatur. værst er det hvis fyret går fra kondenserende til ikke-kondenserende drift. 

For at finde ud om besparelsen af et mindre transmissionsvarmetab er større end det forøgede røggastab skal du foretage step-response test af netop dit hus med netop din installation. alt andet er meninger og gisninger.  

Kunsten er at udnytte sine radiatorer helt ud - at køre med så lille en fremløbstemperatur som der er nødvendigt til at varme rummene til det ønskede - så vil du minimere røggastabet mest muligt. Hvis man ved reduceret fremløbstemperatur kan holde rumtemperatur oppe - så kører man med for høj fremløbstemperatur og har for meget røggastab. 

I et fuld hydraulisk indreguleret varmesystem behøver du der derfor kun termostatventiler når du i en kortere periode for et enkelt rum vil ændre på den termiske regulering, der er bestemt af den hydrauliske indregulering. 

Er fyret for stort (og tro mig der er mange fyr derude der er for store) og ikke kan modulere langt nok ned, begynder det at takte. Dette medfører ligeledes et større røggastab ift. til et fyr der ville kunne køre konstant med så lav en ydelse. 

Udskyld der findes faktis et ALDIG: Man kan aldrig vælge radiatorene for store. Jo større radiator - jo lavere er den krævede fremløbstemperatur. (forholdet mellem fremløbstemperatur og radiatorydelse er eksponentiel og ikke lineær) 

Hvis det var for "hydraulisk": Den kedelige bilanalogi:
Fremløbstemperaturen er speederen - termostatventil er bremsen.
Når du vil køre langsommere så løfter almindelige bilister først speederen (sænker fremløbstemperatur) og træder på bremsen bagefter.  

Når man kører rally bremser man med venstrefod og holder speederen i bund for at have fuld træk ud af svinget - men når man kører rally tænker man ikke på "hvor langt på literen". 

Er der kun een speeder (fyr) der styrer 10 biler (radiatorer) så er eneste udvej at alle 10 biler hver især kan komme rundt om svinget at køre ligesom en rallykører. Det er derfor vi bruger termostater på radiatorventiler. 

Tak for informativt indlæg :-)

Håber det er ok jeg spørger. Hvis man vil køre sit hus med maksimal udnyttelse af energien, det vil sige med så lav fremløbstemperatur som muligt. Hvad vil din fremgangsmåde så være for at nå frem til dette? Jeg kan forstå at man stiller dette når det er cirka nul grader uden for, skruer helt op for alle radiatortermostater og der efter skruer ned for varmen på fyret til en behagelig temperatur er fundet. Er dette korrekt? 

Skal uden-dørtermostaten være slået til eller fra? Hvis ja, er det så nok at lade denne styre de temperaturændringer der kommer eller skal man selv ud og stille på fyret?

Lader man efterfølgende radiatortermostaterne stå fuldt åbne? Hvis ja, er det så ok at skrue ned for den ene radiator der er overdimensioneret i forhold til sit værelse?

Mvh. Thomas

Først regner du ud af hvilket effektbehov hvert rum har. Så indregulerer du dit radiatoranlæg hydraulisk efter det. Sådan fordeler du fyrrets effekt til rummene. 

Kan du ikke måle flow / tryk kan du indregulere termisk. Du skal bruge et overfladetermometer (Grab-5 er IKKE godt nok)

Af med termostatregulatorer. Hvordan har pakdåserne det? De skulle sikkert har været renset og afkalket for 4 år siden. Uden dem spiller det ikke. motioner dem. Hvis du kan afspærre radiatoren køb dig et paar nye pakdåser - skrue ud, rense afkalke natten over, skrue ind, næste radiator.... .

Så starter vi:

stabil fremløbstemperatur (fx. 45 C ved 5 C ude - stabilt manuelt drift). Du drossler de radiatorer ned. der har for høj returløbstemperatur indtil alle radiatorer har samme temperatur i retur.
Den øvelse kan snild tage 5-6 eller 2 gange 5-6 timer timer (derfor indregulerer man normalt hydraulisk)!

Skal vi gætte at dit radiatoranlæg er dimensioneret til 20/70/40/-12 (inde, fremløb, returløb, udetemperatur)? eller er det et 20/60/30/-12?

Hvordan er din varmekurve efter udetemperaturkompensation indstillet?
opstart? , parallelforskydning? stigning? min begrænsning? maks begræsning? 

maks begrænsning på dimensioneret maks - eller allerhøjest til maks 70C (ellers brænder du nællerne på radiatorene)
min. begrænsning på 25C
opstart ved 18C - +2C forskudt, stigning 1,4
så lander varmekurven ved 5C udeT på 43C fremløb - og så starter du automatikken

Hvordan forholder det sig nu? For varmt i hytten? sænk stigningen, for kold - hæv stigningen. Det skal blive en lille smule for varmt i huset - så sætter du termostater på igen - de skærer temperaturtoppen af og kan nu regulere i rummene enkeltvis. 

HUSK: een radiator er ALDRIG overdimensioneret  - det er alle de andre radiatorer på anlægget der er UNDERdimensioneret. ;-) 

forskydningen af varmekurven justerer vi i overgangsperioden. 

Alt efter hvor meget vand du har i anlægget og hvor tunge dine radiatorer er tager det tid. Regn med  1-2 timer ved en justering ved fyret før du kan mærke det ude i rummene. 

Når det spiller. I en periode med nogenlunde stabil udetemperatur: aflæs gasmåleren dagligt på samme tidspunkt for at have en reference. 

Så laver du en step-response på huset (Det er ikke populært -så send konen på weekend hos svigermor!). 

normal drift - SLUK
mål tiden ind til temperatur i rummene er nede på 17C -  (kommer du ikke ned til 17C mål temperaturen efter 6 timer).

tænd - automatisk drift.
Hvor meget mere gas brugte du den dag med denne julenummer? Det er dit røggastab ved nattesænkning-besparelsen over den tid du kørte. 

En nattesænkning på mere end 6 timer når du nok ikke. Du ved hvad det betyder for energiforbrug at cykle ned op op. Du kender tiden. For hver ekstra time kan du spare 5% af dit normalforbrug i timen du holder temperaturen nede. -> find lommeregneren.

Tro mig du vil blive glad for en temperaturdatalogger når du kører showet fuld ud som beskrevet. 

og bagefter optimerer du varmekurven endnu mere - indtil der er nogen du ikke at gider at høre mere på at der er der altid er så koldt på ...værelset.  Et fornuftig termometer (ikke design, men deklareret nøgagtighed) kan spare mange diskussioner. 

Datteren hold op med at plage, siden hun kan se hvad temperaturen er og hun måske skulle komme ud af nattøj kl. 14:00 søndag eftermiddag. 

Annonce

TAK! Jeg er ikke sikker på jeg forstår alt i detalje, men jeg vil nok kunne læse mig frem til det jeg ikke helt forstår.

Skal fyrets udendørs temperaturmåler være tændt?

Og her kommer det helt “tossede” spørgsmål: når jeg har været det hele igennem og det spiller som det skal, vil det give os noget at have smarte radiator-termostater der kan natsænke og dagsænke når vi er på arbejde?

Mvh. Thomas

når du har fyrets regulator i manuel - så kan du måle udetemperatur lige så lystigt du er - den har ingen indflydelse. Det er jo netop meningen med "manuelt" 

automatisk drift er udetemperaturkompenseret drift - så skal udetemperatursensoren jo være på. 

Nej - har du eget fyr og kan dermed styre fremløbstemperatur efter ur er der ingen grund til at termostatventiler også har et ur - medmindre du VIL have forskellige urstyringsprogrammer til hvert rum - men så skal du jo køre den høje fremløbstemperatur i de timer hvor mindst 1 rum vil have den høje temperatur.  

husk at varmesystemer ikke er de hurtigste - en 1 time før eller senere per rum, vil du IKKE kunne bemærke. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis