Spørgsmål til bordplade, som trappetrin

Hej LDS'ere..

Jeg er igang med et trappe ptrojekt, og er nu kommet til at skulle have købt træ til trinene.

Jeg regner med at købe et par bordplader i Eg til formålet:
http://www.stark.dk/produkter/indve...assiv-eg1/

Men hvordan med efterbehandlingen?

Hvordan får jeg bedst træet til at holde? Lak eller?

Og hvor fintandet en klinge vil i anbefale til rundsaven for at minimere "flos"?

Jesper Pedersen

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var da en ualmindelig dyr løsning du der har fundet på, desuden kan du ikke bruge en sådan stavlimet bordplade til trappetrin, der skal masivt træ til.  Den eneste løsning med stavlimet er hvor stavene er lige så lange som trappen er bred.
Og at du så vil bruge en fintandet klinge til rundsaven, sige mere om dine evner ud i træbehandling. Du kan ikke bruge en fintandet klinge, den vil brænde sig fast i træet. Det væsentligste for at undgå at træet ikke flosser er at klingen er skarp / nyslebet og at fremføringen af træet gøres i et passende tempo.

Jeg valgte olie, synes det har fungeret ok. Har ikke erfaring med lak.

Evt. "flos" forsvinder når trinnet trykkes ned i udfræsningen i vangen. Mener jeg brugte en stiksav til at save 'på tværs'.
Det var svært at styrre hånd rundsaven i pladens længderetning. De skulle rettes til med høvlen.


 

Skrevet af Decollage på 17 feb 2013 18:34 

Det var svært at styrre hånd rundsaven i pladens længderetning. De skulle rettes til med høvlen.


Jeg regner med at bruge et afretterbrat som bliver holdt af et par quick-grips til at køre rundsaven op ad..

Alternativt kunne det være jeg kunne få dem til at lave en god pris på en dyksav ;-)

Jesper Pedersen

Skrevet af Decollage på 17 feb 2013 18:34

Evt. "flos" forsvinder når trinnet trykkes ned i udfræsningen i vangen. Mener jeg brugte en stiksav til at save 'på tværs'.
Ja, men er jo ikke sikkert  han vælger en løsning med indstemte trin...


Helt klart en dyksav, jeg lavede selv alle trinene til en opsadlet trappe af stavlimet ASK i 38mm, og blev godt til freds med resultatet.

Det hele er skæret med en festool dyksav med 40 tands klinge, men da alle kanter blev rundet efterfølgende med overfræser var det mindre vigtigt der ikke var opflos i  kanten, der var dog vigtigere at snittene  blev rimelige glatte, derfor den fin tandet klinge.

Se evt. nogle billeder af projetet her... Projekt trappe
Jep, de fik en slikemat lak, så er det nemt at holde.
Skrevet af Koludabyg på 17 feb 2013 20:41
Ja, men er jo ikke sikkert  han vælger en løsning med indstemte trin...


Helt klart en dyksav, jeg lavede selv alle trinene til en opsadlet trappe af stavlimet ASK i 38mm, og blev godt til freds med resultatet.

Det hele er skæret med en festool dyksav med 40 tands klinge, men da alle kanter blev rundet efterfølgende med overfræser var det mindre vigtigt der ikke var opflos i  kanten, der var dog vigtigere at snittene  blev rimelige glatte, derfor den fin tandet klinge.

Se evt. nogle billeder af projetet her... Projekt trappe
Det ser hamrende godt ud!
Men trappen kan da umuligt holde, jf. "Håndværkerens" bemærkning om stavlimet træ!


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Koludabyg; Har du mon en byggevejledning man kan bruge?
Vi har 2 helt umulige trapper som skal udskiftes....
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, ved ikke lige hvor det kommer fra, styrkemæssigt er den faktisk bedre end massiv.

Nej, har desværre ikke lavet nogen vejledning da jeg lavede trappen, kunne jeg ellers godt have gjort.

Men så svært er det faktisk heller ikke, er det ligeløb eller med sving du skal lave ?
Forstår nu heller ikke helt Håndværkerens kommentar. Jeg synes det er en ganske udemærket løsning med stavlimet bordplade. Både prismæssigt og styrkemæssigt.

Du kan overveje at lade stark skære palden op for dig hvis de har et savværk. Det plejer ikke at koste alverden.

Kommer til at tænke på, at det måske kun er silvan der har det:

http://www.silvan.dk/Services/Savvaerk

Venlig hilsen

Jens

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis