Valg af motorsav

 Hej

Jeg skal bruge en motorsav til nedsavning af spær og loftsbrædder på et gammelt hus. Yderligere
skal jeg fælde en del mindre træer på grunden og skære disse til brænde. Når dette arbejde er
udført, skal jeg kun lejlighedsvis fælde/beskære nogle småtræer.

Jeg vil dog have en sav af god kvalitet og jeg har set på følgende modeller:

Stihl MS 251 C-BEQ  3295,-. kr.
 
Husqvarne 450e  3195,- kr.

Jonsered MS2250s 3195,- kr.
Jeg har hørt at Stihl ikke passer kæde og sværd med andre mærker.
At Husqvarne og Johnsered produceres på samme fabrik.

Jeg har været mest lun på Stihl saven, men undrede mig over, at den ikke kan købes på Nettet
det skyldes ifølge flere forhandlere, at Stihl ikke vil have deres save solgt via Nettet. Jeg mener
at et sådant krav er ulovligt, og jeg kan kun formode, at formålet er at hindre lave priser og
fri konkurrence. Dette er dog kun min personlige vurdering.

Er der nogen med kendskab til de 3 mærker, som kan oplyse, hvor jeg får den mest
holdbare sav til prisen, og hvilket køb der vil være mest fornuftigt til mit formål ?

På forhånd tak !





Selvbyggeren

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.lytek.dk/shop/stihl-ms-251-3167p.html
Kan købes på nettet,, jeg ville vælge den,, pga den køre med 3/8 kæde,, men cc på motoren kunne jeg have ønsket var større, plus jeg ik kan se om den køre med 15" sværd,, du skal ik købe med kortere sværd det vil du blive ked af,,
Hej NJL

Sværdlængden er 35 cm.

Jeg aner intet om kæder, men du anbefaler 3/8 kæden som Stihl benytter. Er det en standard kæde, som kan købes i andre fabrikater, så man ikke udelukkende er afhængig af kæde og svær fra Stihl ?

Jeg kan godt finde en anden sav med cc 50, men vil det give en markant forbedring, eller skal man noget højere op for at der sker noget mærkbart ?

Selvbyggeren

Hej.

Du bør bemærke at omtalte 3/8" kæde (picco) på Stihl'en, er en speciel smal og klein udgave der normalt kun bruges på hobbysave. Du kan mig bekendt få svær op til 45 cm's længde til omtalte. Kæden er slet ikke ringe til brug i "beskidt" træ, da dens tynde tænder er meget hurtigere og skærpe igen, i forhold til en 3.25, når du rammer et søm eller lign. Ydermere koster de næsten ingen penge. Kæden er i øvrigt også udemærket til fældning af mindre træer samt afgrening.

I øvrigt regner jeg personligt Stihl's kæder og sværd for at være blandt de absolut bedste, når kvallitet/kostpris skal vejes op.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
3/8 del kæder er mig bekendt den man bruger en 5,5 mm fil til,, altså en af de kæder der virkelig kan bide en spån,, Den gamle sachs dolmer jeg har med 18" sværd og en 3/8 , tager en væsenlig bedre bid af træet end den anden sav der "kun" køre med 325 kæde,, en 325 kæde bruger kun en fil i 4,8 mm
NJL: Ja, det er fuldstændigt rigtigt med filestørelsen når vi snakker en alm. gammeldags 3/8" kæde. Dog har filens diameter intet at gøre med hvor tyk en spån en kæde tager, det er udelukkende rytterens højde i forhold til tandens skæreflade.  En 3/8" picco tager en meget smallere spån i forhold til en gammeldags 3/8" og skal i øvrigt skærpes med en 4 mm fil. Begge de omtalte 3/8" typer har samme antal tænder pr meter men kan ikke benytte samme svær. En 3.25 kæde har i øvrigt flere tænder pr meter end en 3/8".

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Så er det den gamle type 3/8 del kæde,, jeg har,, så har jeg rådet spørgeren forkert,, det undskylder jeg...
forestillede mig af en kæde i 3/8 del var det som det altid havde været, :/
Jeg siger mange tak for Jeres svar.

Bakket op af NJL holder jeg i øjeblikket fast ved valget af Stihl MS 251 C-BEQ 3295,-. kr.

Hvis nogle mener, at jeg i samme prisklasse kan vælge noget som er bedre, vil jeg naturligvis gerne høre om det, idet jeg er ret blank på motorsave.

Jeg har tidligere kun haft billige el-save fra byggemarkeder, og de har ikke holdt ret længe. Tandhjulene var af en form for plastic/vinyl, og så snart saven sad fast var tænderne væk.

Selvbyggeren

Hej.
Jeg synes du køber unødvendigt dyrt til dit behov.
Sidste år stod jeg og skulle bruge en sav at gå i skoven med og stort set ingen penge,
så det blev tømmerhandelens Partner, 16" sværd (40 cm - og køb ikke mindre) pris kr 1500 = 1400 da den havde holdt jul på hylden et par gange, og så var der råd til en extra kæde. Den fældede 20 rm. træer og skar det i triller helt uden problemer. Der er jo 2 års
garanti.Den er på 46 ccm og 1,3 kW. Det er ikke den kraftigste og der skal nok holdes lidt igen på de tykkere stammer, men det kører ellers fint.
Der er andre mærker derude til samme pris så det er bare hvad man tør stole på.


mvh

 varmetossen

Hej Klaus
Du har muligvis ret, og jeg har selv overvejet om jeg køber en for god/dyr sav til mit behov. Jeg er dog kommet frem til, at jeg ikke vil løbe risikoen og ofre f.eks. 2000,- kr. på en sav, som evt. ikke kan holde. Til ca. 3000,- kr. + forventer jeg at få en sav, som holder til mit behov i mange år (også når garantien er udløbet).

Selvbyggeren

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis