Valg af motorsav

 Hej

Jeg skal bruge en motorsav til nedsavning af spær og loftsbrædder på et gammelt hus. Yderligere
skal jeg fælde en del mindre træer på grunden og skære disse til brænde. Når dette arbejde er
udført, skal jeg kun lejlighedsvis fælde/beskære nogle småtræer.

Jeg vil dog have en sav af god kvalitet og jeg har set på følgende modeller:

Stihl MS 251 C-BEQ  3295,-. kr.
 
Husqvarne 450e  3195,- kr.

Jonsered MS2250s 3195,- kr.
Jeg har hørt at Stihl ikke passer kæde og sværd med andre mærker.
At Husqvarne og Johnsered produceres på samme fabrik.

Jeg har været mest lun på Stihl saven, men undrede mig over, at den ikke kan købes på Nettet
det skyldes ifølge flere forhandlere, at Stihl ikke vil have deres save solgt via Nettet. Jeg mener
at et sådant krav er ulovligt, og jeg kan kun formode, at formålet er at hindre lave priser og
fri konkurrence. Dette er dog kun min personlige vurdering.

Er der nogen med kendskab til de 3 mærker, som kan oplyse, hvor jeg får den mest
holdbare sav til prisen, og hvilket køb der vil være mest fornuftigt til mit formål ?

På forhånd tak !





Selvbyggeren

Hej Jeg skal bruge en motorsav til nedsavning... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
vægten kan også have indflydelse.
med at finde en motorsav der er let nok til ydelse.
den stihl du har tængt dig.!
måske en famboss.
men jeg har en lille mororsav på 30ccm.
som beskæresav stihl ms192 e. med standart håndtag.
som også findes med tophåndtag. til ført T i model navnet.
som har en vægt på 3.2 kg. tørt og uden sværd og kæde.!
ja den klare selv forholdvis store opgaver hvad den rækker til.!
Hej igen

Jeg valgte at købe Stihl motorsaven, og jeg har nu brugt den rigtigt meget. Desværre har jeg nogle gange ramt søm, som har været skjult i træet. Sammen med saven købte jeg en speciel Stihl håndfil, som skulle være vældig smart idet den i én omgang filer det hele incl. rytteren. Jeg synes dog, at det er ret tidskrævende at file kæden op igen, og jeg er ikke imponeret af håndfilen.

Er der nogen som ved, om jeg benytte nogle af de andre slibeværktøjer til den specielle Stihl kæde (Olimatic 63PM3  50 med følgende specifikationer 9.32 mm. 3/8 P 1,3mm .050") ?

Kan følgende værktøj evt. benyttes til kædeslibningen ?

http://www.harald-nyborg.dk/p8916/el-kaedesliber-auto-w85r4800

Selvbyggeren

Hej
Det kan du godt når du anvender en slibeskive der passer til din kæde,men så får du ikke rytterne med i første omgang.
Jeg har en der ligner men inden man får rettet det hele til så har jeg filet kæden 2 gange med håndfil.
Det er nærmest umuligt at undgå kæden bliver varm og hærder og din kæde holder ikke ret længe.
Når først kæden er hærdet er det umuligt at bruge en håndfil igen.
Husk kun at file fremad.
Det er øvelse der gør mester så fang du hellere an med hådfilen.

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Hej Anker

Tak for dit hurtige svar, som virker meget præcist og kvalificeret.

De 2 file (den runde og den firkantede) som sidder i fileværktøjet virker som om de ikke rigtigt tager fat. Kan det passe, at de allerede efter 6-8 er slidte/mættede, så de skal udskiftes ?

Værktøjet som jeg har købt er følgende:
http://www.have-park.dk/stihl-fileholder.html

Selvbyggeren

Hej.
Godt du kom godt igang. Mht. filing er det meget en træningssag. Med en håndfil er det svært at rette op på en kæde der har spist søm. Det gør jeg selv med en elektrisk sliber, og som Anker siger med stor forsigtighed.
Håndfilingen er egentlig kun til vedligehold, evt når man er hjemmefra, og det skulle gerne være nok med 2 - 3 strøg måske hver 3. gang der fyldes benzin på, alt efter hvad træ det er.
Jeg bruger den type med en metalrytter med 2 nylonruller. Den styrer ikke filen, men det er meget nemt at holde retningen.

mvh

 varmetossen

Annonce
Hej.

Tillykke med din nye "bette" sav.  Det skærpe/slibe værktøj du har investeret i er ikke lige min kop te, vil anbefale dig at gå over til deres gamle model uden rytterfilen. Det er nemlig kun nødvendigt og sænke rytterne 5-6 gange i hele kædens levetid.

Hvis du slider din fil op så hurtigt, er det fileteknikken der skal justeres kraftigt. Du må på ingen måde trykke filen kraftigt ind i tanden når der files, det skal gøres med en "let" hånd. Samtidig må du kun køre på tanden når du skubber filen fra dig, dvs du starter fra den side på tandens hvor skæret er længst tilbage og skubber mod det sted hvor skærefladen er hæftet til selve kæden. Håber du forstår da det er lidt svært at forklare skrifteligt. Og hiver du filen til dig, når den hviler mod tanden, ødelægger du simpelthen filen. Kan selv få en fil til at holde 3 til 4 kæder så .................. 

Maskineriet du linker til dutter ikke pg. af udførslen i blødt plastik der giver sig under slibningen så der ikke et styr på hvor meget der tages af tanden samt hvor dybt den går. Kan du finde en af de gamle i sprøjtestøbt alu kan den anbefales til opretning af en meget mishandlet kæde.

Her i formiddags flækkede jeg selv et 3" søm der sad i en udgået elmetræ med en "rigtig" 3/8" kæde på et 65 cm's sværd. Det tog kun 3/4 time at få kæden gjort kampklar igen. Surt show.   

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen
Det fileværktøj jeg bruger og har gjort de sidste 30 år kan ses på nedenst. link øverst til venstre.

http://viewer.webproof.com/pageflip/305/26581/moms-pris-inkl-18.html

Det filer også rytterne MEN hvor meget der tages af rytterne afhænger af hvor meget tryk man lægger.
Værktøjet findes til 4.0 , 4,8 og 5,5 mm.
Man sætter saven op i en skruestik og filer hver anden tand.Husk at sætte et mærke på den første tand så man ved hvor langt man er kommet.
Derefter vendes saven og værktøjet er indrettet således at man vender begge file og derefter files de resterende tænder.
Det er kun en øvelsessag at file savtænder.
Hvis du hellere vil bruge maskine så har jeg en til boremaskine som IKKE er lavet af plastic.Du må få den men jeg har nok et forkert postnr.

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Jeg købte sidste år den mindste 171 stihl og et filsæt med rund og firkantet fil. Det fungerer rigtig fint for mig. Der er tydelig forskel før og efter filing (?) Jeg har dog ikke prøvet at være i søm endnu.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ved det er længe siden sidste indlæg. Men jeg syntes lige jeg vil, Komme med lidt betragtninger som jeg mener jeg kan have efter nogle år som Mekaniker med hovedparten af mit virke på Motorsave og lign. Og derefter en uddannelse som skovarbejder....

Om man køber stihl, jonsered eller husqvana er smag og behag. De er alle rigtig gode mærker med en lang tradition. Og de er solide. Det er rigtig at jonsered og husqvarna er lavet ens. Men det gør dem ikke ringere. Jeg har lavet både stihl og de to andre og har arbejdet proff med alle 3 mærker. Og jeg vil ikke anbefale det ene mærke frem for det andet. Mht kæder og sværd så kan jonsered og husqvarne indbyrdes passe sværd og kæder sammen. Og stihl kører med deres egne størrelser. MEN der findes et hav af uoriginale kombinationer som også er gode. Dog er det letteset at holde sig til originale dele. de er tit den der er lettest at finde i de rigtig kombinationer...

Mht diskutionen med 3/8 eller .325 kæder så har det intet med Størrelsen på filen eller tykkelsen af kæden at gøre. 3/8 eller .325 er KÆDEDELINGEN og den siger noget om længden på ledene målt over 3 nitter. Det der bestemmer filen er tandens størrelse. Og den svinger typisk fra filestørrelse 4,0mm 4,6mm og 5,5mm.
Men det er klart at jo større kædedeling jo større tand kan der også blive plads til. Jeg har kæder med alle 3 størrelser til den samme sav. Men med forskellige sværd størrelser.
Sværd og kæde kombinationerne er utallige og kan sammensættes på lige så mange måder det der er vigtigt er at sværd og kæde passer med medbringerhjulet på saven både mht kædedelingen og drivledet tykkelse. der ud over er der lige så mange tand former til forskellige formål. Men til Alm hobbybrug (brændesavning, nedrivning) vil jeg altid vælge en fuldmejselkæde. Den er meget agressiv og holder skæret længe.

Filing er svært. Rigtig svært. Jeg vil anbefale de mest simple menlig en file rulle en lille dims med to gummi ruller som passer til kædedelingen og så en fil der passer til tanden. Og så et ryttermål og en fladfil. jeg har endnu ikke set noget der virker bedre end en ganske alm håndfil og en file rulle....

Mht størrelse på saven og længden på sværdet så er min anbefaling at man til alm hobby brug vælger en sav med ca 50ccm. Og 15" sværd. den klarer det meste.

Det er faktisk den kombination jeg har brugt mest.
Dog har jeg i min tid som skovarbejder haft 3 save i kassen en lille stihl MS 200. på 35ccm med 12" eller 14" til det lette arbejde. en stihl ms 260 50ccm med 15" eller 18" sværd
og en stihl ms460 70-80ccm med 24"-30" sværd.
Lige pt står der en lille husqvarna og min lille stihl på hylden og de blir brugt lige meget. Og så er der min stihl ms 260. Og min store jonsered 2071 som er monteret med 24" Så om det skal være svensk eller tysk er for mig lige meget. Mine save er valgt fordi det var dem der blev tilbudt.

Motorsave er en jungle. Men det vigtigste er stadig hjernen der har fat i gashåndtaget. Og husk nu midt i snakken om pris og kvalitet at uanset hvilken motorsav i vælger så saver de billige lige så godt i jeres kød og knogler hvis i ikke bruger hovedet og dertil egnet sikkerheds udstyr.

Hvad skal vi med guld og sølv når vi har 4x4 og ØL?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis