Støttemur - nogen bud på hvad der gået galt???

Som overskriften lyder, så er jeg interreseret i nogle bud på hvad der er gået galt siden muren er væltet. Skrænten er stort set en stor klump kalk med ca en halv meter grus på toppen.

Bag muren er lavet af super 8 plantesten fra RBR. Der er 6 eller 8mm tentorstår i både vandret og lodret og det hele er fyldt med beton. Hver sten er 15cm høj og for hver lag/række sten er den næste rykket 2-2,5cm bagud.
Bag muren er der lagt et lag på 1/4 kubikmeter skærver, pakket ind i fibertex, som dræn.

Nogen forslag..?

Med venlig hilsen

Anders

Som overskriften lyder, så er jeg interreseret i... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej - jeg skrev tidligere:
>>>>
Mine egne beskedne forslag er at du for hver 1 m2 mur skal have et jord-anker.
Et jordanker kunne f. eks være gravet 1½ -2½m ind i jordvolden -
En stang Tentorstål/jernrør med en tværplade ude i enden på ca 30x30 cm.
Det kunne laves at billigt jern fra skrotpladsen.

--- og ude i "muren" skal forankringen naturligvis sidde solidt fast på den armering som du stikker ind i elementerne.
>>>

Tænk på hvordan de forankrer bolværker - der lægger de meget lange stålstænger ind i jorden bagved, som så er forankret til et stålprofil.

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.

Hvordan endte det her? :-) 

Tror I det er nødvendigt med jordanker, hvis man laver et armeret fundament ned i 90? I mit kommende projekt har jeg også på højeste sted ca 1.8 m, men min skrænt stiger så ikke yderligere bagved muren som her. På den ene væg falder tærren endda bagved muren. Jeg tænkte nemlig at lave lodrette murer i jernarmerede fundamentblokke (23er eller 29er), med ø10 kamstål armeret for hvert andet skifte vandret og lodret ned i en 90er sokkel. Jeg får det også armeret sammen med andre murer (vinkler) både mur og sokkel.

BS9000 skrev den 14-04-2018 08:08:08

Hvordan endte det her? :-) 

Tror I det er nødvendigt med jordanker, hvis man laver et armeret fundament ned i 90? I mit kommende projekt har jeg også på højeste sted ca 1.8 m, men min skrænt stiger så ikke yderligere bagved muren som her. På den ene væg falder tærren endda bagved muren. Jeg tænkte nemlig at lave lodrette murer i jernarmerede fundamentblokke (23er eller 29er), med ø10 kamstål armeret for hvert andet skifte vandret og lodret ned i en 90er sokkel. Jeg får det også armeret sammen med andre murer (vinkler) både mur og sokkel.

Se mit svar i den anden tråd du har oprettet. Ellida har også skrevet at der skal være forankring. Du skal se jord som en række bøger på en reol. Hvis du sætter en tyk bog op som bogstøtte vil den blive trykket skæv og måske vælte. Hvis du bruger en bogstøtte hvor vægten af bøgerne skaber friktion mellem den og underlaget, vil bøgerne blive stående. Det er princippet i forankringen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis