Støttemur - nogen bud på hvad der gået galt???

Som overskriften lyder, så er jeg interreseret i nogle bud på hvad der er gået galt siden muren er væltet. Skrænten er stort set en stor klump kalk med ca en halv meter grus på toppen.

Bag muren er lavet af super 8 plantesten fra RBR. Der er 6 eller 8mm tentorstår i både vandret og lodret og det hele er fyldt med beton. Hver sten er 15cm høj og for hver lag/række sten er den næste rykket 2-2,5cm bagud.
Bag muren er der lagt et lag på 1/4 kubikmeter skærver, pakket ind i fibertex, som dræn.

Nogen forslag..?


Med venlig hilsen

Anders

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For lidt hældning ind mod skråningen-
Ingen fundament under muren-


Muren efter...

Med venlig hilsen

Anders

Der var sat 2 fundablokke under som sokkel og de var sat ovenpå et stampet lag af stabilgrus.
Hældningen mod skråningen har været en 15-20%

Det skal lige siges at muren var 1,8 mtr. høj hvor den var højest.

Med venlig hilsen

Anders

Jordtryk i den højde skal man ikke spæge med! Især ikke når der oven i købet ligger en stejl skrænt bag ved.

En støttemur i den kaliber bør laves med vandret fodplade som støttemuren støbes fast indspendt til. Dvs. noget mere jern end det jeg kan se på billederne. Det ser overhovedet ikke ud til at der er noget der forhindre støttemuren i at vippe omkring bunden. Der skal være en ordenlig fod som forhindrer muren i at vippe.

Det ser forresten ikke ud somom der er meget beton i hullerne på det sidste billede?

Venlig hilsen

Jens

Annonce
Hej Hoxer

Ellers et flot stykke arbejde du har lavet.
Men der er ingen tvivl om, at muren ikke vil kunne blive stående uden ekstra hjælp.
Den er jo også temmelig høj, det er jo ikke en støttemur til et blomsterbed!!!

Der skal helt sikkert være nogen forankringer ind i jordvolden bagved.
(eller støttemure foran, men det vil du nok ikke have?)
Måske skal din mur funderes til frostfri dybde, for at stå stabilt.
Det skal du finde ud af inden du prøver igen.

Hvordan laver man det ? - og hvor meget skal der være?
Google på "Spunsanker" - "Spuns anker" - Jordanker

Jeg mener at du skal have fat i noget rådgivning fra et entreprenørfirma, som kan give lidt
gode råd om hvordan.

Mine egne beskedne forslag er at du for hver 1 m2 mur skal have et jord-anker.
Et jordanker kunne f. eks være gravet 1½ -2½m ind i jordvolden -
En stang Tentorstål/jernrør med en tværplade ude i enden på ca 30x30 cm.
Det kunne laves at billigt jern fra skrotpladsen.

Dette forslag er helt et "slag på tasken" - absolut ikke en garanti for noget.

>>>
En hurtig sidste Google søgning: "mur forankring i jord" giver mange ideér, bla denne,
 hvor STARK tilbyder hjælp (og så vil de nok også sælge lidt materialer   )

PDF] 
www.stark.dk/.../Opbygning%20af%20Støttemur.... - Translate this page
File Format: PDF/Adobe Acrobat - Quick View
Det er kun meget lave mure, der kan stå lodret uden, at der foretages forankring ind i jorden, bagstøbning eller armering af jorden med geonet eller -tekstil.

>>>>


Lad os høre hvad du finder ud af.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Tak for svarene...

Først skal vi jo have ryddet op på den gamle mur... Tror det bliver noget med en minigraver med hydrali-hammer og måske en rende graver til at fjerne jorden/gruset bag muren først.

Også skal jeg have bestemt mig for om det skal være samme sten (super 8) eller om jeg skal vælge sådan en som f.eks lockblokken som er lavet mere til det job. Men der skal der jo ingen jern eller beton i, så man kan spare en del arbejde men de er skam også lidt dyre (482,- pr. m2 mod super8 stenen til 264,- pr. m2 plus jern og beton)...

Endelig har min nabo tilbudt mig at lave muren af nogle beton blokke (har været brugt til kystsikring). De måler ca 100x150x50 (HxBxD) og vejer vel det meste af et ton stykket. Men det er bestemt heller ingen billig løsning da de skal løftes ind med kran...

Med venlig hilsen

Anders


Jeg kom lige til at tænke på om det havde været bedre om jeg havde lavet muren i f.eks 2 trin. Først en meter høj og så gå en halv meter i mod skrænten og lave resten af muren der... Lidt a la ovenstående...

Med venlig hilsen

Anders

Jeg tror sagtens at du kan bygge det at de materialer du har - HVIS du sørger for solid forankring.

Hvis du ikke har god forankring i jorden bagved, så skrider det på et eller andet tidspunkt næsten uanset hvor store blokkene er.
- Ok måske 1½ tons blokke bliver liggende - men det er jo lidt vildt, hvis det kan gøres elegant med jordankre.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Nogen ideer til ordentlig/solid forankring

Med venlig hilsen

Anders

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis