Fra skjulte til synlige tagrender

Hej alle,

Vi har et hus fra ´69, og er så heldige at have skjulte tagrender. Der er ikke tale om kassette tagrender, men normale tagrender der bare er skjult.
Tagrenderne har i lang tid været utætte, men nu hvor der ligger lidt ekstra vand i dem,
er det blevet meget tydeligt - tror også at frosten har hjulpet lidt til.
Planen er, at jeg vil have gjort dem synlige, og derfor prøvede jeg lige at pille det øverste sternbræt af i dag, for at se på, hvordan det er bygget op (se vedhæftede).
Som jeg ser det, ligger den nederste taglægte lige bag tagrenden, og jeg er derfor bange for, at jeg ikke kan montere det øverste sternbræt på den, eller?
Jeg kan også se, at jeg ikke skal til at save i spærene (ikke meget i hvert fald) - men er det bare at save der jeg har markeret på billedet? altså først skal tagrenden selvfølgelig ned 
Er der nogen af jer, der har prøvet noget lignende?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Søren



47 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal vel have tagrenderne afmonteret for at gøre det?

Men hvis der er for lidt plads til et bræt imellem tagrende og lægte, (mindst 25 mm), så laver du en på-foring. Altså sømmer en lægte op under den eksisterende lægte, imellem spærene, og fastgør sternbrættet i den.

Ellers er der nok andre muligheder!
Ja, har blotlagt en del skjulte tagrender efterhånden, det er normalt ikke nødvendigt at nedtage den gamle  tagrende for at udføre arbejdet, og sternbrættet fastgøres selvfølgelig i spærenderne, og ikke i taglægtet.

Men er tagrenden alligevel utæt, og skal skiftes så er det jo nemmere at nedtage den, vil du også skifte til nye rendejern er det nok  nemmest at lave lodret stern, også montere konsol rendejern til de nye tagrender.

Men de gamle galvaniserede rendejern til rheinzink tagrender fejler normalt ikke noget, det er  normalt bare forfederen der er rusten, og disse kan skiftes til nye og så i med ny zinktagrende så tryg men flotte og tætte tagrender i min. 30 år.

Men dine ser da fine ud, så ville bare smide en ny rende i, eller få lappet dine samlinger hvis  det er her problemet er, kan sikkert fikses med et stykke flashbånd.
Hej,

Tagrenden er utæt, så tror den bliver skiftet i samme omgang. Det drejer sig om et langt lige stykke, så det er nemt nok.
Dog er jeg lidt i tvivl om montage af stern direkte på spær-ender. Hvis du ser billederne, slutter spæret jo ret langt inde. Hvad er fremgangsmåden her? Og vedr. den nederste taglægte - kommer den ikke i vejen for den nye stern? Den ligger jo meget tæt på tagrenden som der er lavet i dag.

Mvh,
Søren
Du saver ved den røde streg, du har markeret, og skruer sternbrættet fast her.
Hvis det vandrette stykke tømmer(som underbeklædningen er fastgjort til) ikke er fæstet godt nok til spæret, så sæt en laske af krydsfiner på.

Tak for svar :-)
Dog er jeg stadig i tvivl om den nedesrte lægte. For mig at se, sidder den ret langt nede. Tror godt jeg kan få øverste sternbræt om bagved, men det kommer godt nok tæt på tagrenden.
Er der en min afstand mellem stern og tagrende? Og skal taglægten evt flyttes højere op?


Skrevet af Orla Nautrup på 17 feb 2013 13:00
Der er faktisk ikke noget i vejen med skjulte tagrender, bare de er tætte!!

Eller ved skybrud og de løber over

Jeg mener ( har dem i sommerhuset - og har nyligt skiftet al underbeklædning ) at skjulte tagrender er noget F....... har skabt.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Orla,

De er meget utætte, så derfor kan jeg lige så godt klare det hele i en omgang
Hej Kolouda,
Lodrette - dvs i stedet for min skrå røde streg, laver jeg et lodnet snit. Monterer stern på spær/understøtning til udhæng, og derefter konsol jern?
Men hvad med den nederste taglægte. Kører jeg stern op mod den, eller mellem den og tagrenden? Synes bare det kommer til at sidde for tæt.
Nå-ja. :o)

Det jeg forsøgte at forklare, men det lykkedes ualmindelig dårligt, var:

Der er ingen særlig grund til at sternbrættet skal nå helt op i sprækken mellem eksisterende lægte og tagrenden.

Sternen kan slutte med øverste venstre hjørne, (i forhold til dit foto), måske blot 5 mm fra rendejernet. Og hvis sternbrættet så ikke kan nå op til den eksisterende lægte, kan du lave på-foringen.
For så kan du nemlig osse give sternbrættet et søm i overkanten IMELLEM spær enderne jo.
(Faktisk kan du osse gøre sternbrættet lidt tyndere øverst - så det kan komme op imellem tagrende og eks. lægte).

Men det hele er jo nemt at teste. Hvis du har en bid 25 mm tyk bræt kan du jo bare teste om den kan gå op i sprækken. Imellem tagrende og eks. lægte.

Det blev godtnok en lang forklaring! .o)

PS. Der er da vist ingen grund til at skifte de rendejern. Efter fotoet at dømmer er de jo næsten som nye!
Der er yderligere 37 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis