Udskiftning af tag

Hej

Jeg skal til at udskifte vores gamle tegltag og ønsker i den forbindelse at inddrage loftrummet til opbevaring af alt muligt.

Jeg påtænker at anvende oliehærdet masonit som undertag og isolere taget med 100 mm rockwool.

Der er ca 200 mm isolering som ligger løst på gulvet i loftrumet. Jeg formoder dampspæren er sand eller grus eller hvad der nu blev anvendt for 50 år siden.

Spørgsmål:

1. Hvordan skal jeg udlufte loftrummet
2. Kan jeg isolere helt op til undertaget
3. skal jeg bruge dampspær

Der kommer ingen varmekilde på loftrummet. Er der så risiko for at de opmakaniserede ting bliver jordslået?

------------------
rg

rg
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Hvis du tænker på hundonit som undertag er det ok, men hvis det er en almindelig masonit som er olieret, vil jeg umiddelbart tro ikke dur.
Hundonitten er nok det mest diffusionsåbne undertag man kan få og derfor kan man godt isolere helt op til, den har bare en hage og det er at lægterne ikke bliver helt rette, da der flere steder opstår flere lag, som gør at taget bliver mere ujævn.
Hvis du vil beklæde under spærhoved, så du får et pænt rum til "alt det gode sager" vil jeg ikke anbefale at du bruger alm. dampspærre, brug her hygrodioden, den er tæt for vind/luft, men er diffusionsåben, som er en meget vigtig ting, når man lukker trækonstruktioner inde.
Udluftning af loftrummet skal mindst være 1:500 af bruttoareal hus, som kan placeres i tagfod-kip eller som udluftningshætter i taget, den sidste metode, ville jeg nok ikke vælge, da udluftningssten/hætter er det dyrereste.

------------------
Poul Erik

PE

Hej Poul Erik

Da jeg bor i et rækkehus er der restriktioner på hvad der må anvendes. Jeg skal bruge Røde dybe falstagsten, Hillerød.

I mit "udbudsmateriale" har jeg specificeret
"Oliehærdet masonit, godkendt til undertag" hvorfor jeg formoder at få det rigtige. Jeg vil holde øje med om det er Hundonit de tilbyder.

Jeg skal ha' en muret ryk og får derfor ikke luft ind her. Det komme fra tagfoden, men det er jo kun udluftning mellem tegl og undertag.

Hvis jeg afslutter med dampspær inde i tagrummet som du foreslår, er konstruktionen så difusionsåben, at jeg ikke behøver udluftning mellem undertag indvendig beklædning?

Jeg havde egentlig tænkt mig at anvende grissetryner med kanal ind i tagrummet.

Har det betydning at der både er dampspær i gulvet ned mod boligen og ud mod undertage

rg
Ak ja.

Rene skriver (velkommen med forbehold! til siden)

>Jeg havde egentlig tænkt mig at anvende grissetryner med kanal ind i tagrummet.

Den er helt gal med dyreetikken i vores land. De stakkels, stakkels dyr.

Mvh. Jørgen


Med venlig hilsen

Jørgen
Hej Rene.

Det ser ud til at du har styr på undertaget, men at forskelle tagrygningen er ikke en optimal måde når vi skal tage udluftning i betragtning, da du her stopper en vigtig cirkulation.
Som erstatning for muret rygning ville jeg bruge Figaroll, den er tæt for vand og sne, men udlufter på begge sider af rygningsplanke. "koster ca. 100 kr/pr/mtr."

Plast dampspærre må man aldrig bruge i to lag som du beskriver, det giver fugt og råd.
Brug altid en diffusionsåben membran som hygrodioden, hvis du er i tvivl.

------------------
Poul Erik

PE

Citat fra pev

Udluftning af loftrummet skal mindst være 1:500 af bruttoareal hus, som kan placeres i tagfod-kip eller som udluftningshætter i taget, den sidste metode, ville jeg nok ikke vælge, da udluftningssten/hætter er det dyrereste.


Hmm bruttoareal - hvis man har 75 kvm grundplan med kælder (A), stueetage (B) og tageetage(C) med skrå vægge - hvorledes defineres så bruttoarealet så A+B+C?

Eller er det blot 1:500 af selve loftets gulvareal (i mit tilfælde ca. 30 kvm)

Pt. er understrygningen ikke perfekt på vores uudnyttede loft, så dér er der pt tilstrækkelig udluftning - men når jeg har "opdateret" understrygningen, skal der monteres et antal tudsten - spørgsmålet er blot hvor mange

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis