hvilken Gulvarme styring, samt lave gulvarme fra kælder

Jeg nu fået støbt køkkengulv med varmeslanger (20kvm) og skal nu til at vælge gulvarmestyringen.

I samme omgang vil jeg forsøge at lave gulvarme i badeværelset nede fra kælderen, ved at lime slanger direkte på betonen i loftet. og derefter isolerer
Kredsen til badværelset bliver ikke mere end ca 4-5 m. betondæket er kun ca 10 cm. så det burde være muligt.

Mit primære spørgsmål er hvilke gulvarme systemer i kan anbefale og hvilke man skal holde sig fra. Jeg har haft set på roth. Men det løber op omkring 8000 kr. så det er lidt dyrt i forhold til at det bare er til 2 rum.

Funktioner som er vigtige er følgende:
Automatisk stop for pumpe når der ikke er varmebehov.
programering af varmestyringen så temperaturen kan sænkes om natten.
Energisparende pumpe.

Funktioner der er gode at have men ikke nødvendige:
styring via internettet
trådløs rumtermåstat
mulighed for udbygning til flere kredse


Jeg vil også gerne høre om der er nogle der har erfaring eller gode råd i forbindelse med at isolere mit badeværelsesgulv nede fra.
Hvordan man kan fastgøre slangerne (har selv tænkt på fliseklæb.) og hvordan man fastgøre isoleringen.


Alle råd og anbefalinger er velkomne.

Sebastian


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du kan ikke lade sig gøre gulvvarmeslangerne skal indstøbes i beton gulvet for at opvarmegulvet ordentligt.

Derud over bør man ikke have mere end 7 cm beton oven på 20 mm varmeslanger. Går du ned i 16 mm slanger bør du ikke have mere end 5-4 cm beton oven på varmeslangerne

Du kommer til at bruge alt for meget energi til at opvarme gulvet du vil mere sandsynligt opvarme dit loft med mindre du har plads til mindst 300 mm isolering på loftet.

MVH

Clarkson
det værste problem er sådan set at betongulvet i badeværelset ikke er randisoleret mod soklen. så måske halvdelen af varmen vil sive ud gennem sokkel, og du vil få et gulv der er koldere ud mod soklen.
Hvis badeværelset ikke ligger ud mod en ydermur er det dog ikke et problem.
Hvis du alligevel vil forsøge, ville jeg binde slangerne op med strips eller ståltråd i nogle opskruede bøjler, eller bruge kabelbøjler. Så sætter du en polystyrenplade op i mod slangerne og fylder mellemrummet op med selvnivellerende gulvspartel.

Elektronikteknikeren
Jeg er enig med Gregeren at mangel på rand isolering kan give problemer,
men du må jo sætte slangen op længere fra vægen hvis der er ydervæg.

Ned af mener jeg ikke det er et problem, varme stiger jo som bekendt opad,
I den forbindelse vil jeg igen benytte lejligheden til at spørge efter dokumentationen 
for at 300mm flamingo isolering i gulve isolerer bedre end 100mm flamingo.

Det var lige et sidespring, Jeg lavede for 30 år siden det samme, men med
elvarmeledning, det holdt jeg fast med smeltelim hvorefter jeg klistrede det ind 
i flisklæb. Måske du kan gøre det samme, blot er du nød til at bruge kabel
bøjler i stedet for smeltelim, du kan måske også holdet det oppe med en masse
pinde ned til gulvet, mens du fylder flise klæb rundt om gulvvarmerøret.
Det er nok en god ide at lave en prøve for at se om det holder.


Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Mange tak for de gode råd.

Jeg tror ikke at det bliver et stort problem med den manglende ranisolering. Det er kun en lille del af badeværelset som støder op mod en ydervæg. Og jeg holder slangerne ca 75 cm der fra. De 2 andre væge har fundament, og den sidste har ikke fundement da kælderen går ud under denne væg. Se tegningen. Samtidig har jeg flis fyr der varmer et 230 kvm hus fra 1920 op til 1000 kr om måneden når det er meget koldt. Så det går nok.

Jeg tror jeg vil forsøge først at sætte slangerne fast oven på et rionet også løfte det op til loftet og holde det fast med en masse pinde imens jeg giver det fliseklæb. Eller kan jeg måske give det en fed beton blanding i stedet? (fliseklæben er jo lidt dyr)

Jeg vil ikke bruge polystyren da det jo skal være lukket inde på grund af brandsikkerheden.

Mange tak for rådne indtil nu.
Cirklen er toilet og firkanten er vasken :-)
Du skal nok være mere opmærksom på, hvor man rent faktisk har fødderne,f.eks når man står op og tisser, det har dem der har lave mit badeværelse ikke gjort og det betyder et kuldegys til de varme fødder klokken 5 om morgenen.;-(
Så læg slangerne tættere der hvor der er behov.

Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis